Mies Skrevet 15. april 2006 #1 Skrevet 15. april 2006 Jeg mener at kaffegjester en en uting, men forstår godt at noen velger å innvitere ekstra til kaffen forde de ikke har økonomi eller fysisk plass til alle gjestene de ønsker å innvitere til middag. Jeg lurer på hva dere her inne egentlig synes om å bli invitert til kaffe. (venligst se bort fra snurte følelser for at dere ikke var "gode nok" til å komme til middag) Jeg missliker skikken forde: -Man kommer midt uti festen, det er ofte litt rart, man er ikke på samm"festnivå" som de andre. (også går man går glipp av alle taler og lykkeønskninger og dermed litt av bryllupsstemningen) -Det blir ofte veldig sent før kaffen serveres, slik at en kansje kommer ni-ti, og så er det slutt to. -Med mindre vielsen skjer i samme by/sted som du bor, så må du enten kjøre hjem og vente der, eller henge ut på en lokal resturang eller bensinstasjon og vente mellom vielse og kaffe. Veldig kjedelig, og ikke et godt grunnlag for fest. Det er ikke så vanlig blandt "mine" å innvitere til kaffe, men har opplevd det, og synes lite om det. Hva synes dere?
Gjest camillo Skrevet 15. april 2006 #2 Skrevet 15. april 2006 Hyggelig å bli invitert, sier ja hvis det passer sånn praktisk (mtp de tingene du lister opp).
Lykketrollet Skrevet 15. april 2006 #3 Skrevet 15. april 2006 Jeg syns det er koselig å bli bedt på kaffe! Kommer jo litt an på hvem det er og hvor nært vi står hverandre. Jeg har ikke noe problem med å være kaffegjest, og skjønner ikke at noen tolker det dit hen at man ikke er gode nok. Kanskje jeg er naiv, man har man råd og kapasitet så inviterer man vel alle man har lyst skal komme. Det er vanlig i min krets at man blir invitert til kaffe og jeg har aldri hørt at noen har hatt problemer med det. Det kreves jo dog at man klarer å skille middag og kaffe godt nok sånn at kaffegjestene ikke føler at de kommer inn i en godt etablet fest og nærmest sniker seg inn og setter seg på det første ledige bordet nærmest døra... Er det ikke bedre å bli invitert på kaffe enn ingen ting da?
Catzy Skrevet 15. april 2006 #4 Skrevet 15. april 2006 Det viktigste er nok hvordan man blir tatt i mot. Har opplevd å vente i ca 1,5 time på at middagen skulle bli ferdig. Da føler man seg litt teit som kaffegjest. Men vi var 5-6 stk som ventet, så helt ille ble det ikke. Da vi giftet oss i fjor, sørget vi for at de kaffe-gjestene vi hadde ikke ble invitert for tidlig. Bedre at vi hadde fått luftet oss litt etter middag, og kunne ta i mot dem skikkelig. Nå falt det litt i fisk fordi noen av dem kom ganske mye senere enn invitasjonen (hadde vært invitert et annet sted først), men vi gjorde vårt beste. - Er også enig i at det faktisk er litt koseligere å bli bedt til kaffe enn ikke noe. Catzy
*Emma* Skrevet 16. april 2006 #5 Skrevet 16. april 2006 Hvis jeg hadde blitt bedt som kaffegjest hadde jeg syns det var kjempe koselig Jeg tror at en eventuell venninde /familie medlem som hadde bedt meg til kaffe og ikke middag er en jeg ikke kjenner FOR godt utansett og da tror jeg nesten jeg hadde følt deg litt rart om jeg skulle ta del i hele paka med familie og veldig nære venner.....
MAcy Skrevet 16. april 2006 #6 Skrevet 16. april 2006 Har litt blandede følelser angående kaffegjester. Jeg og samboeren har diskutert det og vi er vel enige per nå om ikke å ha kaffegjester da vi har hørt endel dårlige erfaringer fra venner . Noen har måtte sitte flere timer å vente på at middagen skal bli ferdig og dette virker jo litt kipt. Føles kanskje litt som om de skal komme for å måtte gi evt gi dyrere gave. BLe for endel år siden invitert til noen venner som feiret burdsdagene sammen på et festlokale, og det det føltes ikke så greit å komme til kaffe når de fleste av de andre vennene mine ble invitert til middag, men var greit nok når vi kom men tok aldri av for min del, og det føltes litt kipt å gi like mye i gave som de som fikk middag og hele pakka, men det var en liten detalj.. Tror nok jeg heller ville brukt noen kroner ekstra på å få alle til middag, når man først har brukt mye penger på bryllupet kan man klare noen ekstra til middag om man virkelig vil!!!
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #7 Skrevet 16. april 2006 Jeg har vært kaffegjest en gang. Da var vi totalt 4 som var invitert til kaffe. Føltes ikke bra å komme "midt i bryllupet", ikke ble vi tatt imot heller, så det føltes som vi egentlig ikke var invitert. Hadde jeg visst på forhånd at vi kun var 4 som var invitert hadde jeg takket ei. Skal man ha kaffegjester bør det være over 15, og de bør tas godt imot når de kommer.
Mies Skrevet 16. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 16. april 2006 Fint å se hva ulike mener om dette temaet. Og masse gode innspill til hvordan dette kan løses slik at det ikke blir så "kjipt" for gjestene. Må bare presisere at jeg selv ikke blir fornærmet dersom jeg "bare" blir bedt til kaffe, jeg synes jo det er hyggelig å bli invitert. Men kommer nok til å tenke litt over om jeg vil komme eller ikke, ganske enkelt forde det ikke er noe morsomt å være på en fest hvor man ikke er skikkelig "med".
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #9 Skrevet 16. april 2006 Det kommer helt an på mener jeg... Jeg tror at jeg ogsåå ville tennkt meg om et par ganger om middagen er holdt i lokalet først og det vil bli forsinkelser osv osv. Men om middagen er holdt i et annet lokale slik at man starter festen der, det ikke starter altfor sent ja da syns jeg det er koselig å bli invitert...
Gjest Fruktfat Skrevet 16. april 2006 #10 Skrevet 16. april 2006 Jeg tror at en eventuell venninde /familie medlem som hadde bedt meg til kaffe og ikke middag er en jeg ikke kjenner FOR godt utansett og da tror jeg nesten jeg hadde følt deg litt rart om jeg skulle ta del i hele paka med familie og veldig nære venner..... ← enig! vi er bedt i bryllup til sommeren og jeg ble litt lettet og veldig glad da jeg så vi var bedt til kaffe og fest! "så bra!" var samboers kommentar. vi kjenner ikke disse sånn veldig godt, så jeg hadde syntes det hadde blitt litt rart. vi var nemlig bedt i et bryllup for et par år siden hvor vi var bedt til hele greia, og kjente ingen utenom brudeparet, og de kjente vi ikke så altfor godt de heller. da skulle jeg ønsle vi heller var bedt på kaffe +. så jeg er helt FOR kaffegjester, og bare glad for at jeg i det hele tatt er bedt!
Gjest Fruktfat Skrevet 16. april 2006 #11 Skrevet 16. april 2006 Tror nok jeg heller ville brukt noen kroner ekstra på å få alle til middag, når man først har brukt mye penger på bryllupet kan man klare noen ekstra til middag om man virkelig vil!!! ← jeg tror alternativet hadde vært å ikke bli bedt.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #12 Skrevet 16. april 2006 Vi har gjot det slik at alle vennene kommer til kaffe. 15 stk. Det er kun familie og forlovere til middag. Dette fordi vi er unge og ikke har så veldig god råd og i tillegg ville det ikke blitt nok plass i spisesalen. Vi hadde ikke lyst å kun invitere tre fire av vennene våre, så derfor gjorde vi det sånn. Vi håper selvsagt at de ikke blir fornermet, og vi kommer sikkert til å finne på noe for at de skal føle seg like velkommen som resten av gjestene. Men uansett så sliter jeg med årlig samvittighet....
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #13 Skrevet 16. april 2006 meg over dårlig samvittighet skulle det være...Ikke årlig...
Gjest Trulselinemor Skrevet 16. april 2006 #14 Skrevet 16. april 2006 Den dagen vi skal gifte oss, så kommer vi til å invitere noen bare på kaffe. Da er det noen naboer som blir invitert, ikke slektninger.
Gjest gjest1 Skrevet 16. april 2006 #15 Skrevet 16. april 2006 Jeg også synes kaffegjester er en uting, så i vårt bryllup hadde vi kun middagsgjester. Ville likevel ikke ta det ille opp å bli invitert som kaffegjest, ville bare aldri valgt denne løsningen selv.
aline Skrevet 16. april 2006 #16 Skrevet 16. april 2006 hadde ikke hatt noen problemer med å bli bedt til kaffe og fest iforhold til bryllup, det er da bare koselig. middagen og alle talene er gjerne den langtekkelige delen, man blir gjerne plassert på forhåndsbestemte plasser sammen med folk man ikke kjenner så godt og det kan trekke ut langt og lenge når man ikke er særlig storspist av seg. kosen er jo i stor grad etter middag synes jeg, når man kan rusle rundt og prate med hvem man vil og når brudeparet rusler rundt og prater med folk, man kan danse litt, spise kake og drikke godt + + + å bli bedt til dette er en ære det også synes jeg, at de vil ha meg som gjest på sin store dag. skjønner ikke den der følelsen flere har om å ikke være bra nok. hadde man ikke vært bra nok, så hadde man jo overhode ikke blitt bedt.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #17 Skrevet 16. april 2006 én ting er kaffegjester eller ikke, men å invitere/bli invitert når brudeparet knapt kjenner gjesten(e) finner jeg høyst merkelig.. Hva har vel tilnærmet ukjente å gjøre i noe så personlig som et bryllup? Jaja, meg om dét...
Gjest Aloha Skrevet 17. april 2006 #18 Skrevet 17. april 2006 Å bli invitert som kaffegjest syns jeg er helt i orden, så lenge det er en del av oss, og ikke bare noen få som ikke blir invitert til middagen. Det er hyggeligere å bli bedt til kaffen enn ikke i det hele tatt. Jeg ville definitivt gått, med mindre jeg måtte reise langt.
Annie78 Skrevet 17. april 2006 #19 Skrevet 17. april 2006 Hadde selv bryllup sist sommer, og ba ca 20 gjester til bryllupsfesten. 50 var invitert til middag, så vi ble 70 stk tilsammen på festen. Kaker og kaffe ble servert klokka 20, og alle gjestene som kom da ble godt mottatt av oss brudepar og foreldrene våre. I vår familie er det helt vanlig å be kaffegjester. Ingen blir sure for det. Vi inviterte søskenbarn som bodde i nærheten til kaffe og fest, fordi 1) det ble for dyrt å be alle til middag 2)det var ikke plass nok 3)vi syntes middagen er en for personlig "greie" til å ha søskenbarn vi ikke snakker mye med tilstede. Men vi er likevel glad i dem, og de er familie, noe vi begge synes er viktig, derfor ville vi ikke la være å invitere dem til bryllup heller. Mange synes dessuten det er veldig ok å slippe unna den mer formelle delen med taler o.l. , og heller få med seg moroa med kaker, musikk og fest. All drikke var gratis, noe som og gjaldt for alle. Selv hadde jeg ikke blitt sur for å "bare" være kaffegjest, men hadde jeg bare vært en av f. eks. 5 eller 6 som ble invitert til kaffe, og f.eks. andre som hadde samme forhold til brudeparet som meg ble invitert til middag, hadde jeg nok følt meg litt forskjellsbehandlet, ja... Gjestene å føle seg like velkommen og vel mottatt, uansett om de er middagsgjester eller kaffegjester. På en annen side, hadde jeg mye heller ville blitt invitert til kaffe enn å ikke være invitert i det hele tatt!!! Og om jeg ikke var nær venn/ familie med brud/ brudgom, hadde jeg syntes at det hadde vært mer rart om jeg var invitert til middag....
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #20 Skrevet 17. april 2006 Jeg mener at kaffegjester en en uting, men forstår godt at noen velger å innvitere ekstra til kaffen forde de ikke har økonomi eller fysisk plass til alle gjestene de ønsker å innvitere til middag. Jeg lurer på hva dere her inne egentlig synes om å bli invitert til kaffe. (venligst se bort fra snurte følelser for at dere ikke var "gode nok" til å komme til middag) Jeg missliker skikken forde: -Man kommer midt uti festen, det er ofte litt rart, man er ikke på samm"festnivå" som de andre. (også går man går glipp av alle taler og lykkeønskninger og dermed litt av bryllupsstemningen) -Det blir ofte veldig sent før kaffen serveres, slik at en kansje kommer ni-ti, og så er det slutt to. -Med mindre vielsen skjer i samme by/sted som du bor, så må du enten kjøre hjem og vente der, eller henge ut på en lokal resturang eller bensinstasjon og vente mellom vielse og kaffe. Veldig kjedelig, og ikke et godt grunnlag for fest. Det er ikke så vanlig blandt "mine" å innvitere til kaffe, men har opplevd det, og synes lite om det. Hva synes dere? ← Jeg var kaffegjest i fjor og storkoste meg Brylupet var der jeg er fra, så jeg og en annen venninne som også var kaffegjest spiste hos mamma og pappa mens gjestene spiste bryllupsmiddag. Ble tatt veldig fint imot da vi kom og ble inkludert med en gang i resten av festen Selv vil jeg ikke ha kaffegjester
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå