Gå til innhold

Oppskrift på krydderoljer?

Efelia

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som er veldig glad i å eksperimentere med mat. LAger mange gode kjøtt- og fiskeretter + diverse. tenkte jeg skulle lage krydderolje og gi henne i julegave. Som står i glass, med olje og diverse krydder,frukter og grønnsaker i el.l. Men jeg vet ikke hvordan!?

Er det noen som har noen gode oppskrifter til meg, ellr som vet om sider på nettet hvor en kan finne dette?

På forhånd takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fant en oppskrift jeg kopierer her:

-------

Til en deilig krydderolje trenger du:

- solsikkeolje

- 2 røde chilier

- 8 fedd hvitløk

- noen stilker av timian, oregano eller en tilsvarende urt

- glassflaske med kork (eventuelt syltetøyglass)

- et lite tøystykke med pent mønster

- en hyssingbit

- kartong

Kok flaskene/glassene for å drepe bakterier.

Når de er kjølige, legg oppi chili, hvitløk og urter. Fyll opp med olje. Kork eller lokk festes godt. Ha tøystykket over toppen og bind hyssing rundt. Heng en etikett med en illustrasjon du har designet selv i hyssingen. Voila! Du vil gjøre suksess hos vertskapet!

-----

I tillegg vet jeg at kokebok1 (nettside for oppskrifter) har mange, men der koster det faktisk penger å få se oppskriftene..

Eller så kan du jo gjøre det veldig enkelt, å lage en ren basilikumolje for eksempel er jo ingen sak. Bare fyll en glassflaske med olje, putt på massevis av frisk basilikum, men sørg for at oljen dekker urtene helt, ellers vil de råtne. Det er mulig du bør sile oljen før du gir den bort, om du lar den stå lenge. (Urtene kan "løse seg opp" litt, og det hele ser litt grumsete ut.) Du kan jo putte på en frisk urtekvast igjen, så det ser delikat ut. Også er det jo lekkert å lage etiketten selv! :)

mvh

Newt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant forresten en oppskrift til!

3 dl god olivenolje

2 ts grønn pepper

1 ts hel svart pepper

1 ts hel rosa pepper

1 ts tørket oregano

1 ts tørket timian

Fremgangsmåte:

Tilsett krydderet i oljen og ha i en lufttett boks. La stå minst et par dager før du bruker det. Oljen har mange måneders holdbarhet forutsatt at oljen du bruker er relativt fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi vil lage krydderoljer i år, men hvor kjøper vi flaskene???

Bor i Tønsberg/Sandefjord

Skal den "lagres" eller kan den brukes med en gang???

Svibel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den bør lagres i alle fall i noen døgn, men jo lenger, jo mer markant smak blir det jo. Det eneste som kan skje ved lang lagring er at urtene "løser" seg opp, men sil oljen og putt oppi nye rett før jul, så får man både god smak og fint utseende!

Når det gjelder flaskene så var jeg litt rådvill selv. Trålet litt rundt i oslo i går, og fant noen lekre flasker på mique, men de var det mønster på, og jeg har lyst på noen helt gjennomsiktige. I tillegg kostet de over hundrelappen, og det er jo litt i overkant. Så min løsning ble enkel. Jeg måtte jo uansett kjøpe massevis av olje, så jeg kjøpte de lekreste flaskene med olivenolje de hadde, la de i vannbad så etiketten forsvant, lagde så krydderoljen, og for å dekke til korken som jeg da måtte åpne la jeg et rødt tøystykke over, som jeg bandt hyssing rundt.. Også laget jeg etikett da, på plassen der butikketiketten har vært :)

Syns det ble bra jeg. Og veldig billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...