Tiit Skrevet 14. april 2006 #1 Del Skrevet 14. april 2006 Vi må sjekke ut dette rundt å få et toalett som fungerer på hytta, og jeg er interessert i å høre om noen har gode erfaringer med dette. Nå har vi vanlig utedo, og det er vel ikke helt up-to-date lenger.... Det er strøm på hytta. Den brukes toppen ei helg anna hver måned i snitt. Hva vil dere anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 17. april 2006 #2 Del Skrevet 17. april 2006 Foreldrene mine har hatt snurredass på hytta i over ti år nå, og har aldri hatt problemer. Hos dem passet det med et eget toalettrom ved siden av badet hvor det var god plass til selve dassen/beholderen. En liten vifte trekker lukten over taket på hytta. Hytta brukes hele sommeren, men det tar lang tid før den er full og da er den nesten ferdig kompostert. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. april 2006 #3 Del Skrevet 17. april 2006 Dette funker kjempebra! Tømmer en kopp med aske av og til bare, helt luktfritt. http://www.hytteguiden.no/produkttester/Cinderella.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 17. april 2006 #4 Del Skrevet 17. april 2006 Vi har Cinderella. Kjempefornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #5 Del Skrevet 18. april 2006 Vi har utedo med god drenering, og er kjempefornøyd med det. Så lenge dreneringa er god er det null luktproblemer, og med isoporsete er heller ikke temperaturen noe problem. (Vi bruker hytta mye, og helt ned mot -30 grader.) Jeg har til denne tid ikke opplevd en inne-hyttedo som ikke lukter vondt og/eller bråker, så det skal mye til før jeg bytter ut utedoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #6 Del Skrevet 18. april 2006 Vi har bio-do, med løse bøtter som vi bytter etterhvert. Har totalt fem bøtter, dvs før vi har "gått runden" på alle bøttene har den stått til kompostering i nesten to år. Det vi tar ut er mørk jord, ikke noe lukt i det hele tatt. På selve doen er det en liten vifte som trekker ut lukt samt urinavrenning. Har ikke noe problem med lukt inne på selve doen, kan kun merke en svak eim på særdeles varme sommerdager. Vi har vært fornøyd med biodoen, adskillig bedre enn "gammeldassen" som rett og slett var en bøtte som måtte tømmes...urgh..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2006 #7 Del Skrevet 18. april 2006 Vi har vært fornøyd med biodoen, adskillig bedre enn "gammeldassen" som rett og slett var en bøtte som måtte tømmes...urgh..... ← Æsj! Jeg følte plutselig for å legge til at vi utedoen vår har et deponi på 1 x 1 x 1,5 meter i elvegrus/morenejord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 19. april 2006 #8 Del Skrevet 19. april 2006 Holder en knapp på "Snurredassen" eller "Bio-doen"! Min mening er: jo enklere, jo bedre. De har flere kammer, når det siste er fullt, er det første ferdig kompostert. Dermed ikke noe "dritt" å tømme de. Enkel i bruk, ikke minst! Er kjedelig å måtte forklare gjestene hvordan de skal "gjøre" når de er på do... Og med vifte over taket er det luktfritt (lukter ofte verre på "vanlige" doer, etter et besøk...). Har en hyttenabo som har hatt Cinderella. Han var ikke tilfreds med den! Skiftet den 4 ganger, m.a. problem når de var mange mennesker: den rakk ikke å forbrenne før det var "do-kø" igjen... Nå har de gått over til en "enklere" type de også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiit Skrevet 19. april 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 19. april 2006 Takk for interessante svar!! Hører gjerne fra flere også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #10 Del Skrevet 20. april 2006 Jeg har til denne tid ikke opplevd en inne-hyttedo som ikke lukter vondt og/eller bråker, så det skal mye til før jeg bytter ut utedoen. ← Enig. Har i tillegg dårlig erfaring med utedo med plasttank. Når den plasttanken blir oppvarmet om sommeren, så lukter det ikke særlig godt. Utedoen vår er av den gammeldagse typen, med god utlufting, lukter aldri vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 20. april 2006 #11 Del Skrevet 20. april 2006 Utedoen vår er av den gammeldagse typen, med god utlufting, lukter aldri vondt. ← Skulle gjerne hatt en gammeldags utedo på hytta, er bare det at det er ikke alle steder det er lov. Der hvor vi har hytte er det ikke lov, kravet er biologiske doer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn Helge Skrevet 3. desember 2007 #12 Del Skrevet 3. desember 2007 Hei, Om du har strøm på hytta vil jeg anbefale et vakuum toalett fra Jets Vakuum AS. Dette er doene som finnes på ferger/båter, men som nå leveres til alt fra små hytter til hus og større prosjekt. Du kan velge om du vil ha oppsamlingstank eller om dette skal kobles inn på eksisterende kloakk. Med dette får du hjemmets komfort på hytta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 3. desember 2007 #13 Del Skrevet 3. desember 2007 -Jeg har ikke strøm på min hytte, men har en stor plasttank ute under hytta, og altså utedo inne på en måte. Bruker dobark etter hvert bruk, minimalt med lukt, men litt på varme sommerdager. Min drøm er å få Cinderella-do, har snakket med flere som er godt fornøyde med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ann_* Skrevet 3. desember 2007 #14 Del Skrevet 3. desember 2007 -Jeg har ikke strøm på min hytte, men har en stor plasttank ute under hytta, og altså utedo inne på en måte. Bruker dobark etter hvert bruk, minimalt med lukt, men litt på varme sommerdager. Min drøm er å få Cinderella-do, har snakket med flere som er godt fornøyde med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ann_* Skrevet 3. desember 2007 #15 Del Skrevet 3. desember 2007 Fyrste gong ditte, litt trøbbel Du trenge ikkje straum på hytta for å ha Jets do, du kan bruke eit bil batteri. Trenge ikkje innlagt vatn heller, doen brukar berre 1 liter vatn pr. spyling. Og ikkje minst er det bra for miljøet og det er no viktig i desse miljøtider Eg veit att eg hadde valgt det, men det er du som må besteme Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 3. desember 2007 #16 Del Skrevet 3. desember 2007 ok, takk for nyttig opplysning - men er altså Jetsdo og Cinderellado det samme?? Går litt i surr i begrepene her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 3. desember 2007 #17 Del Skrevet 3. desember 2007 Min drøm er å få Cinderella-do, har snakket med flere som er godt fornøyde med dette. Som jeg har skrevet tidligere i tråden: ikke alle er like fornøyd. Men det kommer nok mye an på hvor mange man er, og hvor fort det blir "do-kø". Det tar en tid å forbrenne etter besøket. ok, takk for nyttig opplysning - men er altså Jetsdo og Cinderellado det samme?? Går litt i surr i begrepene her. Nei, det er ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 3. desember 2007 #18 Del Skrevet 3. desember 2007 Om du har strøm på hytta vil jeg anbefale et vakuum toalett fra Jets Vakuum AS. Dette er doene som finnes på ferger/båter, men som nå leveres til alt fra små hytter til hus og større prosjekt. Du kan velge om du vil ha oppsamlingstank eller om dette skal kobles inn på eksisterende kloakk. Med dette får du hjemmets komfort på hytta Du trenge ikkje straum på hytta for å ha Jets do, du kan bruke eit bil batteri. Trenge ikkje innlagt vatn heller, doen brukar berre 1 liter vatn pr. spyling. Og ikkje minst er det bra for miljøet og det er no viktig i desse miljøtider Jets har flere løsninger vedr. utslipp/oppsamling. Men i noen kommuner/områder er det regler for dette. Sjekk først hva som står i reguleringsbestemmelsene for "ditt" område (og om det event. er kloak-/rense-anlegg der). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå