Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i dag laget hull (luke) i gulvet for å få tilgang til krypkjelleren under huset vårt. Huset er fra 1904 og har vanlig kjeller under deler av huset og krypkjeller under resten, fram til i dag har det ikke vært tilgang til krypkjelleren. Når samboeren i dag klatret ned finner han ut at to av gulvbjelkene er angrepet av råte, de virker fortsatt solide, men nedre del av dem er morkne.

Spørsmålet er da kan vi fjerne de delene som er råtne (men tørre) og legge nye dragere inntil de som er der i dag? Tenker på å bare skru dem fast i de eksisterende. Det er snakk om lengder på under fire meter. Vi skal uansett fjerne gulvet som består av gulvbord på 4 cm tykkelse, 12 cm leire og undergulv av løse småplanker. Og legge nytt gulv med isolasjon og varmekabler i. Så tilgang til å komme ned med bjelkene blir ikke noe problem.

Tenker også på om vi kan støtte de nye bjelkene opp med f.eks lecablokker som da blir stående på bakken i krypkjelleren, fordi trappa som er en del av det som holder 2 etg oppe hviler på nettopp disse to bjelkene. Må legge til at leirebakken under huset var tørr nå da, selv etter massiv snøsmelting siste par ukene :)

Tar gjerne i mot synspunkter og tips.

Skrevet
Spørsmålet er da kan vi fjerne de delene som er råtne (men tørre) og legge nye dragere inntil de som er der i dag? Tenker på å bare skru dem fast i de eksisterende.
Går bra det. Fjern ca 50 cm mer enn det treverket som er råttent , også fester dere en kraftig dimensjonert lekte på hver av sidene - og fester det nye inn i lekta på ene siden, gjennom gammel bjelke og gjennom den nye lektqa på motsatt side med en gjennomgående bolt. De nye lektene må være lenger enn det dere kapper vekk.

Vi hadde samme problemet for noen år siden, så jeg undersøkte masse om dette da.

Husk god ventilasjon i kjelleren så det ikke blir mer råte. :)

Skrevet
Fjern ca 50 cm mer enn det treverket som er råttent
På hver side.
Skrevet
Tenker også på om vi kan støtte de nye bjelkene opp med f.eks lecablokker som da blir stående på bakken i krypkjelleren, fordi trappa som er en del av det som holder 2 etg oppe hviler på nettopp disse to bjelkene. Må legge til at leirebakken under huset var tørr nå da, selv etter massiv snøsmelting siste par ukene :)

Tar gjerne i mot synspunkter og tips.

Hvis jeg forstår deg riktig, så hviler bæringa til trappa på disse bjelkene som har råteskade. Du bør sjekke om det da er nok å skru støttebjelker i de ekstisterende, eller om du bør støpe fundamentering for bjelkene. Det er litt avhengig av hvilket spenn du har: Gamle hus har som regel nærmere 90 i centeravstand mellom bjelkene, mot 60 nå. Det kan derfor være lurt å stive av mer for sikkerhets skyld. Jeg har gammelt hus, og har lagt inn ekstrabjelker parallelt med gamle - når gulvet først var åpnet. De kan skrus i tverrbjelkene (med å bruke bjelkesko) - det kan også være en grei måte å bytte ut hele bjelker på, hvis de er pill råtne. Det er jo ikke lett å fjerne 50 cm forbi råtestedet oppover.....hvis ikke dere har ekstreme dimensjoner, da :sjenert:

Skrevet
Det er jo ikke lett å fjerne 50 cm forbi råtestedet oppover.....hvis ikke dere har ekstreme dimensjoner, da  :sjenert:

Oppover?

Man fjerner det råtebefengte treverket + ca 50 cm forbi det.

Vil ikke tro det er ekstreme dimensjoner hvis man har bjelker som er lenger enn et par meter.

Skrevet
Går bra det.  Fjern ca 50 cm mer enn det treverket som er råttent ,

Det er jo ikke lett å fjerne 50 cm forbi råtestedet oppover.....hvis ikke dere har ekstreme dimensjoner, da  :sjenert:

Oppover?

Man fjerner det råtebefengte treverket + ca 50 cm forbi det.

Vil ikke tro det er ekstreme dimensjoner hvis man har bjelker som er lenger enn et par meter.

Det var ment på fleip, da :roll: Hvis det er nødvendig å fjerne 50 cm forbi råten - i lengderetningen - så vil det vel også være nødvendig å fjerne endel oppover, eller? Og da må man ha ekstreme dimensjoner i bredden på bjelkene for at det skal være mulig...... Og vanlig bredde er vel 6 tommer eller kanskje 8 tommer? Men hvor har du det fra at man må ta 50 cm i lengderetningen forbi råtestedet? Og er det i såfall noe krav til hvor mye du må ta i bredden? Det ville jo egentlig være logisk om det er en sammenheng her.... :sjenert:

Skrevet
Det var ment på fleip, da :roll:  Hvis det er nødvendig å fjerne 50 cm forbi råten - i lengderetningen - så vil det vel også være nødvendig å fjerne endel oppover, eller?
Hvis det var fleip, hvorfor gjentar du det nå som spørsmål?

Men hvor har du det fra at man må ta 50 cm i lengderetningen forbi råtestedet?
Ja, tro hvor jeg har det fra - kan det ha noe med det jeg skrev, at jeg undersøkte masse rundt dette da vi hadde samme problem for noen år siden?

Og er det i såfall noe krav til hvor mye du må ta i bredden? Det ville jo egentlig være logisk om det er en sammenheng her....  :sjenert:

Bredden av hva? Du forstår vel at hele bjelken skal kappes?

...

Sorry, men jeg blir faktisk litt irritert over sånne svar når man forsøker å hjelpe her inne. Du vil sikkert finne informasjone om dette hvis du søker litt på internett - så slipper du å bruke tid på å misforstå meg - og jeg slipper å bruke tid på å oppklare det du klarer å vri det jeg skriver til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...