Gå til innhold

Spørsmål om styrketrening.

Anbefalte innlegg

Gjest Jalileh
Skrevet

Har noen spørsmål ang. styrketrening som jeg regner med at enten Elphaba, camillo eller mito kan svare på (eller noen andre helt sikkert). :)

For... hvor lang tid tar det før en muskel blir sterkere (altså, hvor lenge skal man holde seg til det antall kg man løfter)?

Hvis jeg f.eks løfter 40 kg i benkpress, når skal jeg øke til f.eks 50kg?

Hva kommer skjelvningene av etter man har trent styrketrening?

Hej hej hallååå! :danse:

Videoannonse
Annonse
Gjest camillo
Skrevet

Dette spørs jo litt på målene du har med treningen, og hvilken metode du bruker.

Jeg øker hver eneste gang jeg klarer det (med mindre jeg har en kjip dag og ikke orker å ta meg helt ut), slik at jeg (helst) aldri har en økt hvor jeg ikke presser meg. Det er jo hele poenget - å presse deg skikkelig hver gang. Men jeg hadde ikke økt fra 40 - 50 kg med en gang, jeg pleier å ta enten 5 kg eller 2,5 om gangen. Litt avhengig av øvelsen. :)

Men altså - med en gang du klarer det antallet repetisjoner du ligger på med 40 kg uten å holde på å knekke sammen på siste løft, ville jeg økt.

Skjelvingene vet jeg ikke helt hva kommer av rent fysiologisk, men det er jo at muskelen er utslitt. Det har kanskje noen andre et bedre svar på.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Guri. Jeg klarer bare 15 kilo på benkpressen, jeg. Da kjører vel instruktøren 12-8-8-12-8 ganger. Dette er styrke i sa. Klarer man mer når det er på apparater?

Gjest camillo
Skrevet

Jeg trener aldri benkpress med stang, men klarer neppe 40 kg nå jeg heller! Langt der ifra, tipper jeg.

Skrevet
Hvis jeg f.eks løfter 40 kg i benkpress, når skal jeg øke til f.eks 50kg?

Hva mener du med 40/50 kg? Er dette max eller er det den vekten du bruker når du tar flere reps?

Jeg trener benk veldig variert, fordi det er det som har gitt meg best resultater. Noen økter tar jeg 4x4 mens jeg tar f eks 8x3 med lettere vekter andre ganger. Av og til trener jeg med lette vekter for å perfeksjonere teknikken. Jeg har økt fra 20 til 30 kg på et halv år.

Gjest Jalileh
Skrevet

Altså...jeg må få oppklare en ting. Jeg brukte bare benkpress som et eksempel. Jeg klarer så vidt å løfte stanga, så jeg skal ikke skryte på meg noe her. :ler:

Så nei, jeg trener ikke benkpress StopStop.

Takk for svar fra alle. På lårøvelsen så klarte jeg til tross for skaden å løfte cirka 30 kg, men da sveiii det i lårene. Huff. :ler::)

Gjest Jalileh
Skrevet
Guri. Jeg klarer bare 15 kilo på benkpressen, jeg. Da kjører vel instruktøren 12-8-8-12-8 ganger. Dette er styrke i sa. Klarer man mer når det er på apparater?

Jeg klarer i allefall mer når det er på apparater. :)

Gjest camillo
Skrevet

Hvordan trener du nå, da? Hvor mange repetisjoner, og hvor tungt?

Siden du har en skade ville jeg trent veldig forsiktig i de øvelsene, og ikke noe failure. Ingen vits i å kjappe seg for mye, for så å bli hevet tilbake til utgangspunktet! :)

Gjest Jalileh
Skrevet (endret)
Hvordan trener du nå, da? Hvor mange repetisjoner, og hvor tungt?

Siden du har en skade ville jeg trent veldig forsiktig i de øvelsene, og ikke noe failure. Ingen vits i å kjappe seg for mye, for så å bli hevet tilbake til utgangspunktet! :)

Vel, i går så trente jeg innside lår, utside lår, forside og bakside.

Jeg trente forsiden med to forskjellige apparater. Det apparatet hvor man sitter og løfter vektene opp, og den hvor man sitter og dytter vektene i fra seg (den som går på nesten hele lårpartiet). Sorry, er så dårlig på navn, så du skjønner sikkert ikke bæret av hva jeg mener. :sjenert:

Sistnevnte klarte jeg vel 50 kg. Og den gjorde jeg saaakte, men den hvor man løfter opp, den var kjempe tung. Og der tok jeg som skrevet over bare 30 kg på.

Rart at man klarer 50 kg på en øvelse og 30 på en annen. :forvirret:

Jeg tar 12x3 reps. :)

Endret av Jalileh
Gjest camillo
Skrevet
Vel, i går så trente jeg innside lår, utside lår, forside og bakside.

Jeg trente forsiden med to forskjellige apparater. Det apparatet hvor man sitter og løfter vektene opp, og den hvor man sitter og dytter vektene i fra seg (den som går på nesten hele lårpartiet). Sorry, er så dårlig på navn, så du skjønner sikkert ikke bæret av hva jeg mener. :sjenert:

Sistnevnte klarte jeg vel 50 kg. Og den gjorde jeg saaakte, men den hvor man løfter opp, den var kjempe tung. Og der tok jeg som skrevet over bare 30 kg på.

Rart at man klarer 50 kg på en øvelse og 30 på en annen. :forvirret:

Jeg tror jeg skjønner hvilke øvelser du mener. :) Det er ikke rart at du klarer tyngre vekt i beinpress, den tar man ofte veldig mye i. Det er vel kanskje fordi det er en øvelse som man bruker flere muskelgrupper i, mens den andre er en isolasjonsøvelse (dette siste er jeg ikke 100 % sikker på, men jeg tror det :ler:).

Gjest Hilde K S
Skrevet

Nå må jeg teste ut hva jeg klarer på disse apparatene i dag. Det er kjempelenge siden jeg har trent på apparater. Jeg trener en del i sal, step, aerobic og styrke. Jeg liker det når noen står og hyler at jeg klarer fem til!

Gjest Jalileh
Skrevet

Ja, camillo. Det illustrerte jo på bildet at benpress går på flere muskelgrupper, så jeg burde egentlig ha skjønt hvorfor det var lettere. :ler:

Gjest camillo
Skrevet
Nå må jeg teste ut hva jeg klarer på disse apparatene i dag. Det er kjempelenge siden jeg har trent på apparater. Jeg trener en del i sal, step, aerobic og styrke. Jeg liker det når noen står og hyler at jeg klarer fem til!

Hehe, jeg blir sur hvis noen står og roper slik, så jeg trives best med å sose rundt i styrkerommet alene. :ler:

Gjest Jalileh
Skrevet
Jeg liker det når noen står og hyler at jeg klarer fem til!

Samme her. Jeg har lett for å sluntre litt unna når jeg trener alene med styrketrening, men jeg prøver å holde meg selv i kragen. :ler:

Gjest Jalileh
Skrevet (endret)
Hehe, jeg blir sur hvis noen står og roper slik, så jeg trives best med å sose rundt i styrkerommet alene. :ler:

Hehe. Dette får meg til å huske når jeg trente kickboxing.

Der skreik de jo så og si konstant ut hele tiden at man skulle ta flere push-ups, skjerp dere, osv...

Gjett om jeg ble irritert innimellom. :ler:

Endret av Jalileh
Gjest camillo
Skrevet
Hehe. Dette får meg til å huske når jeg trente kickboxing.

Der skreik de jo så og si konstant ut hele tiden at man skulle ta flere push-ups, skjerp dere, osv...

Gjett om jeg ble irritert innimellom. :ler:

Ja, det er noen som blir veldig på av det, mens jeg bare blir irritert. Hehe. Spørs veldig på personen også, da - noen folk passer til å kjefte, andre prøver bare for hardt. ;)

Men jeg er ganske flink til å presse meg, derfor blir jeg grinete når noen som ikke kjenner meg forteller meg at jeg klarer 5 til når jeg vet at jeg ikke gjør det. Jeg er vel litt "kom ikke her og fortell meg hva jeg skal gjøre"-typen. :rodme:

Gjest camillo
Skrevet

Hvor lenge trente du kick-boxing forresten?

Har så lyst til å prøve boksing jeg. :-D

Gjest Jalileh
Skrevet
Hvor lenge trente du kick-boxing forresten?

Har så lyst til å prøve boksing jeg. :-D

Trente det i cirka ett år. Var faktisk ganske god. Husker at treneren ville ha meg ut i kamp, men da slutta jeg. Turte ikke. :ler:

Men gjett om det er bra trening. Jeg har aldri vært så bra trent som på den tiden, jeg. :)

Gjest camillo
Skrevet

Det tror jeg på.

Var på èn boksetime jeg, men var så ustrukturert at jeg ikke klarte å gå på faste timer. I tillegg må jeg ha ganske god oppfølging, for jeg hater å vase rundt uten å vite at jeg gjør ting riktig.

Gjest Jalileh
Skrevet
Det tror jeg på.

Var på èn boksetime jeg, men var så ustrukturert at jeg ikke klarte å gå på faste timer. I tillegg må jeg ha ganske god oppfølging, for jeg hater å vase rundt uten å vite at jeg gjør ting riktig.

Aha. Vel, der jeg gikk så var det god oppfølging og veldig strukturert syntes jeg.

Kommer nok mye an på hvilket sted man trener på, osv osv...

Kunne på en måte tenke meg å ta det opp igjen, men jeg vet ikke. Får vel konse mest om opptreningen av beinet nå i første omgang. :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...