Lady Lovelylocks Skrevet 14. april 2006 #1 Skrevet 14. april 2006 (endret) Har noen en god oppskrift på raspeballer? Skal prøve og lage fra bunnen av for en gangs skyld... Endret 14. april 2006 av The Pink
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #2 Skrevet 14. april 2006 Det er forbausende enkelt. Du rasper potetet (etter hvor stor porsjon du vil lage) Jeg pleier å raspe ett par kokte poteter også. Vet ikke hvorfor, har lært det hjemmefra. Litt salt, og 50/50 hvetemel og byggmel, til "røren" blir passe fast. (til en skje kan stå oppreist alene i den) På forhånd har du kokt opp en gryte med kraft ( koker vann og kjøtt). Så former du raspeballene slik du gjør med kjøttkaker, og lar dem koke i kraften. Serveres med kålrabi stappe, salt kjøtt, bacon og smeltet smør.
Lady Lovelylocks Skrevet 14. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2006 Tusen takk. Gleder meg masse til middag på søndag.
Gjest Gjesta Skrevet 14. april 2006 #4 Skrevet 14. april 2006 Ah, favorittmiddag da jeg var barn. Med kokt saltkjøtt, sprøstekt bacon og (jeg vet!) potet. Har aldri laget det fra grunnen av, men det finnes noen veldig gode fra Gilde e.l. i ferskvaredisken.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Flere oppskrifter i denne tråden. Med foodprocessor er det både raskt og enkelt å lage raspeballer/komler fra grunnen.
Lady Lovelylocks Skrevet 17. april 2006 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2006 I dag blir det endelig raspeballer. Og foreløpig ser det bra ut. De ligger i kjelen nå, og de har ikke falt fra hverandre. Nam nam, gleder meg til middag nå
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #7 Skrevet 17. april 2006 Åh, jeg vil også ha! Og hvis det blir rester så pleide vi skjære dem i 1/2 cm tykke skiver og steke dem gyldne i panne - nydelig!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #8 Skrevet 18. april 2006 Hvordan ble raspeballene ? Fikk du det til ?
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #9 Skrevet 17. mai 2006 Det har kommet en pose med ferdig komlemel. Du tilsetter kun vann. Lar det svelle 10 minutter og legger komlene oppi kokende kraft der der trekker en liten time. En halv pose er nok til middag i to dager for to personer. Endelig går det ann å lage komle til enmannshusholdinger også!!
Karro Skrevet 18. mai 2006 #10 Skrevet 18. mai 2006 Etter å ha lest de forskjellige oppskriftene på denne og den tidligere tråden har jeg et par ting jeg vil si: Hvorfor i all verden bruker alle hvetemel i komlene/raspeballene (jeg bruker selv et tredje navn) sine? Det er da mye bedre med bare byggmel!! Og det er jo helt unødvendig med salt i "deigen" for det får de jo av "kraften". Og det er minst like godt å bare bruke saltet vann som å bruke buljongkraft! Og hvorfor er det nesten ingen som bruker noe inni - en "dott". Det er fantastisk godt!! Mmmm... Beste med hele måltidet det, å komme inn til midten og finne det som er der.. Lettsaltet sideflesk er alller best.... Og er det ingen som bruker sukker eller sirup på? Dette er det eneste tilbehøret alle "må ha" der jeg kommer fra... Men dette er bare mine tanker om retten da... vet jo innmari godt at vi har ulike tradisjoner rundt omkring (og som de fleste andre synes jeg min egen er den beste)...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå