Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva betyr det at man er lojale mot en modell de har kalt for "Frontfaget? :klø:

Det høres jo bare helt intetsigende ut, er det meningen det kanskje? :murvegg:

*Dette gjelder lønnsforhandlinger

Gjest Hilde K S
Skrevet

Frontfagsmodellen betyr at industri osv forhandler lønn før offentlig sektor. På den måten legger de listen for hvordan lønnsøkningen i offentilg sektor skal være (3% for frontfagene er så og si ensbetydende med 3% for offentlig sektor).

Dette forklarer hvorfor en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn er høyere og at spriket mellom industriarbeidere og ansatte i offentlig sektor bare blir større og større. 3% av 450.000,- er jo mye mer enn 3% av 260.000,-

Dette er kort fortalt. Om du søker på LO sine sider vil du sikkert finne en utdypende versjon.

Skrevet

Er NAVO kun arbeidsgivere i industrien og privat sektor?

:forvirret:

Gjest Hilde K S
Skrevet
Er NAVO kun arbeidsgivere i industrien og privat sektor?

:forvirret:

Nei.

Skrevet
Nei.

Er NAVO for absolutt alle arbeidsgivere i hele landet da, inkludert KS?

Gjest Hilde K S
Skrevet
Er NAVO for absolutt alle arbeidsgivere i hele landet da, inkludert KS?

Nei. NAVO og KS er to forskjellige arbeidsgiverorganisasjoner. Du kan feks gå inn på NAVO eller KS sine nettsider og se på dette.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Dette er veldig omfattende å forklare. Siden jeg er litt redd for å spre helt feil kunnskap om noe, anbefaler jeg å ta en titt selv.

Skrevet
Dette er veldig omfattende å forklare. Siden jeg er litt redd for å spre helt feil kunnskap om noe, anbefaler jeg å ta en titt selv.

Jeg lurte bare på om KS var meldem i NAVO. Du sier at "nei, det er de ikke". Da har jeg i grunnen fått svar. Takk skal du ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...