Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #1 Skrevet 14. april 2006 Hei. jeg skal starte et barnehjem i en fattig lansby i thailand... men det koster flesk hvordan i alverden skal jeg kunne samle inn penger til prosjektet, og ville du gitt til prosjektet hvis du ble spurt?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #2 Skrevet 14. april 2006 Jeg ville vært skeptisk til å gi til deg som privatperson for å starte barnehjem, det er nok av folk som utnytter folks giverglede. Derfor synes jeg det er tryggest å gi bidrag gjennom organisasjoner jeg stoler på. Hva med å ta kontakt med sos barnebyer og forhør deg om muligheten til å starte en sos barneby i den landsbyen du tenker på? de har erfaring fra drift av barnebyer i Thailand og har et apparat gående i landet. Hvis ikke kan du spørre om muligheten for å hjelpe til på et av de andre barnehjemmene der nede! Flott initiativ du tar, men viktig at man vet hva man driver med for at det skal kunne gi noen resultater
liv Skrevet 14. april 2006 #3 Skrevet 14. april 2006 Nei jeg ville ikke gitt penger til enkelt personer. Skal du ha noe sjans så bør du være knyttet opp til Sos-barnebyer, plan, røde kors, redd barna eller noen av de andre største organisasjonene.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #4 Skrevet 14. april 2006 Jeg ville vært skeptisk til å gi til deg som privatperson for å starte barnehjem, det er nok av folk som utnytter folks giverglede. Derfor synes jeg det er tryggest å gi bidrag gjennom organisasjoner jeg stoler på. Hva med å ta kontakt med sos barnebyer og forhør deg om muligheten til å starte en sos barneby i den landsbyen du tenker på? de har erfaring fra drift av barnebyer i Thailand og har et apparat gående i landet. Hvis ikke kan du spørre om muligheten for å hjelpe til på et av de andre barnehjemmene der nede! Flott initiativ du tar, men viktig at man vet hva man driver med for at det skal kunne gi noen resultater ← ja sos barnebyer er jo veldig å stole på vet du hvor mye kommer frem? hvis de er til å stole på skulle det ikke vært en eneste barn uten hjem i dag for det er gått mange miliarder av kroner til disse organisasjonene som dere stoler så på.. det er de private som gjør en forskjell noe de som sjekker dette vil finne ut. Jeg har sjekket og funnet et privat barnehjem som en meget god løsning, og alle kan komme på besøk om de ønsker det..
Gjest Camelia Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Det er selvfølgelig prisverdig og et flott initiativ! Men samtidig ville jeg rådet deg til ikke å "finne opp kruttet på nytt". Én ting er det finansielle, noe annet alt det organisatoriske rundt det å starte et barnehjem. Som de andre sier her, prøv å knytte deg opp mot eksisterende apparater og benytt deg av kontakter, nettverk og systemer som allerede finnes der ute i den store, vide.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #6 Skrevet 14. april 2006 Ja, her var det mye optimisme og støtte Jeg gir ikke til organisasjoner heller, da jeg vet det foregår utrolig mye underslag og korrupsjon i disse..
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #7 Skrevet 14. april 2006 Det er selvfølgelig prisverdig og et flott initiativ! Men samtidig ville jeg rådet deg til ikke å "finne opp kruttet på nytt". Én ting er det finansielle, noe annet alt det organisatoriske rundt det å starte et barnehjem. Som de andre sier her, prøv å knytte deg opp mot eksisterende apparater og benytt deg av kontakter, nettverk og systemer som allerede finnes der ute i den store, vide. ← ja mener du at de er villig til å bidra til opprettelsen av hjemmet, og jeg må jo nevne at jeg er ikke alene, jeg har med noen fra landsbyen som er skikket til jobben..
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #8 Skrevet 14. april 2006 Ja, her var det mye optimisme og støtte Jeg gir ikke til organisasjoner heller, da jeg vet det foregår utrolig mye underslag og korrupsjon i disse.. ← he he takk.. er enig med deg om korrupsjon, jeg har sett svært mye av det og er lei av svindlere som kaller seg røde kors osv osv.. hadde de gitt alt de hadde samlet inn ville det ikke vært fattige igjen her på jord..
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #9 Skrevet 14. april 2006 ja sos barnebyer er jo veldig å stole på vet du hvor mye kommer frem? hvis de er til å stole på skulle det ikke vært en eneste barn uten hjem i dag for det er gått mange miliarder av kroner til disse organisasjonene som dere stoler så på.. det er de private som gjør en forskjell noe de som sjekker dette vil finne ut. Jeg har sjekket og funnet et privat barnehjem som en meget god løsning, og alle kan komme på besøk om de ønsker det.. ← Ja, det stemmer helt sikkert dette. Men jeg gir altså heller til disse organisasjonene enn å sette inn penger på konto til et vilt fremmed mennesne som sier h*n skal starte barnehjem på egen hånd. Jeg får daglig mange spam-mail som spør om jeg ikke kan sette inn noen hundretusen på bankkonto for å hjelpe arvingen i langtvekistan ut av eksil osvosv. Desverre finnes det nok av folk som ikke har skrupler for hvordan de skal kunne lure ut av folk penger. Derfor blir man skeptisk med en gang man får slike tiggerhendvendelse fra privatpersoner. desverre
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #10 Skrevet 14. april 2006 Nei jeg ville ikke gitt penger til enkelt personer. Skal du ha noe sjans så bør du være knyttet opp til Sos-barnebyer, plan, røde kors, redd barna eller noen av de andre største organisasjonene. ← vet du hvor mye godt private personer gjør i utviklings land. synes du burde gi de mer respekt enn det du gjør les aviser om de som samler inn privat og drar selv til stedet for å gi de alle pengene og ikke bare fra 2 til 10% slik de store organisasjonene gjør som du stoler så veldig på.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #11 Skrevet 14. april 2006 Ja, det stemmer helt sikkert dette. Men jeg gir altså heller til disse organisasjonene enn å sette inn penger på konto til et vilt fremmed mennesne som sier h*n skal starte barnehjem på egen hånd. Jeg får daglig mange spam-mail som spør om jeg ikke kan sette inn noen hundretusen på bankkonto for å hjelpe arvingen i langtvekistan ut av eksil osvosv. Desverre finnes det nok av folk som ikke har skrupler for hvordan de skal kunne lure ut av folk penger. Derfor blir man skeptisk med en gang man får slike tiggerhendvendelse fra privatpersoner. desverre ← ja for guds skyld aldri svar på spam av den typen, du må jo sjekke om de er reelle og jeg tengte selvfølgelig ikke på å sende ut spam.. men det vil bli med informasjon om sted og hvor hvem som helst kunne sjekke. og alt vil være ryddig og ordentlig. og alle mennesker er fremmede for deg du kjenner jo ingen i de store organisasjonen foruten de som kommer på døra d og ber om et bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #12 Skrevet 14. april 2006 Det er selvfølgelig prisverdig og et flott initiativ! Men samtidig ville jeg rådet deg til ikke å "finne opp kruttet på nytt". Én ting er det finansielle, noe annet alt det organisatoriske rundt det å starte et barnehjem. Som de andre sier her, prøv å knytte deg opp mot eksisterende apparater og benytt deg av kontakter, nettverk og systemer som allerede finnes der ute i den store, vide. ← riktig det.. det finnes et hav av korrupte system der ute, hvor pengene går til de som leder systemene. så det kruttet er ikke jeg intresert i å finne opp på nytt, for det er korrupsjon og løgner de driver med.. for ellers ville all verdens barn hadt det fint med alle de milionene vi gir hvert år... nettopp til de du hentyder til...
Gjest Camelia Skrevet 14. april 2006 #13 Skrevet 14. april 2006 riktig det.. det finnes et hav av korrupte system der ute, hvor pengene går til de som leder systemene. så det kruttet er ikke jeg intresert i å finne opp på nytt, for det er korrupsjon og løgner de driver med.. for ellers ville all verdens barn hadt det fint med alle de milionene vi gir hvert år... nettopp til de du hentyder til... ← Hvem mener du jeg hentyder til? Det trenger selvfølgelig ikke å være SOS barnebyer og andre av de største, dersom man er skeptiske til måten de jobber på. Jeg kan f.eks. varmt anbefale deg en relativt liten bistandsorganisasjon som heter FORUT (de jobber dog ikke i Thailand), her er hjelp til selvhjelp et svært sentralt prinsipp, et minimum går til administrasjon og man sikter på å benytte seg av lokale eksisterende humanitære organisasjoner. Sjekk i hvertfall ut på www.forut.no. Ellers synes jeg ideen om å benytte seg av private nettverk er god. Vær i hvertfall veldig klar over at svært mye humanitært arbeid gjøres av enkeltpersoner og mindre organisasjoner i mange utviklingsland. Å spille på lag med disse vil være klokt. Tror man at man skal kunne komme som en annen Moder Teresa fra andre siden av jordkloden og leke helt, tror jeg nok at man raskt må stikke fingeren i jorda (sier ikke at du gjør det, vet jo minimalt om hvordan du har tenkt å gjøre dette). Synes forresten det ble litt forvirrende her, ettersom alle (trådstarter inkludert) opptrår som anonym.
Gjest Camelia Skrevet 14. april 2006 #14 Skrevet 14. april 2006 ja mener du at de er villig til å bidra til opprettelsen av hjemmet, og jeg må jo nevne at jeg er ikke alene, jeg har med noen fra landsbyen som er skikket til jobben.. ← Umulig å si. Tror i hvertfall at man må virke svært troverdig og ha gjort et svært grundig forarbeide. Hva er det forresten du mener at du skal bidra med? Skal du være arbeidsgiver? Kjøpe lokale? Være daglig leder? Stå for penger til oppstart? Stå for penger til drift? Si litt mer om prosjektet ditt, så er det enklere å mene noe/gi råd.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #15 Skrevet 14. april 2006 Hvem mener du jeg hentyder til? Det trenger selvfølgelig ikke å være SOS barnebyer og andre av de største, dersom man er skeptiske til måten de jobber på. Jeg kan f.eks. varmt anbefale deg en relativt liten bistandsorganisasjon som heter FORUT (de jobber dog ikke i Thailand), her er hjelp til selvhjelp et svært sentralt prinsipp, et minimum går til administrasjon og man sikter på å benytte seg av lokale eksisterende humanitære organisasjoner. Sjekk i hvertfall ut på www.forut.no. Ellers synes jeg ideen om å benytte seg av private nettverk er god. Vær i hvertfall veldig klar over at svært mye humanitært arbeid gjøres av enkeltpersoner og mindre organisasjoner i mange utviklingsland. Å spille på lag med disse vil være klokt. Tror man at man skal kunne komme som en annen Moder Teresa fra andre siden av jordkloden og leke helt, tror jeg nok at man raskt må stikke fingeren i jorda (sier ikke at du gjør det, vet jo minimalt om hvordan du har tenkt å gjøre dette). Synes forresten det ble litt forvirrende her, ettersom alle (trådstarter inkludert) opptrår som anonym. ← Tusen takk.... det skal jeg gjøre. er bare så lei alle som sier at de kjempe organisajonene er de eneste som er ærlige.. jeg vil gjøre en forskjell for andre mennesker. vi holder også i samme området med å hjelpe de fattige av de fattige der å selge det de lager ved å tilby disse varene på internet, kanskje noen av barna kan være hjemme hos sine bestemødre..
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #16 Skrevet 14. april 2006 Umulig å si. Tror i hvertfall at man må virke svært troverdig og ha gjort et svært grundig forarbeide. Hva er det forresten du mener at du skal bidra med? Skal du være arbeidsgiver? Kjøpe lokale? Være daglig leder? Stå for penger til oppstart? Stå for penger til drift? Si litt mer om prosjektet ditt, så er det enklere å mene noe/gi råd. ← er redd for å si noe mer for da er det reklame og det er ikke tilatt her inne ...
Gjest Camelia Skrevet 14. april 2006 #17 Skrevet 14. april 2006 er redd for å si noe mer for da er det reklame og det er ikke tilatt her inne ... ← Det trenger vel ikke være reklame? Å beskrive et planlagt humanitært prosjekt er vel ikke reklame? Med mindre du samtidig ber om pengestøtte, men det trenger du jo ikke gjøre her. Det du kan gjøre også, er å ta kontakt med f.eks. Lions eller andre organisasjoner som er kjent for å ha masse penger og å støtte humanitære aksjoner, og presentere for dem en grundig prosjektbeskrivelse/forretningsplan. Det høres kanskje veldig "business" ut med forretningsplan, men dersom noen skal støtte prosjektet ditt, tror jeg det er nødvendig å virke veldig troverdig i forhold til om dette skal holde vann økonomisk. Skjønner jo at du ikke planlegger økonomisk gevinst på noe slikt, men du må kunne vise at det er sannynlig at dette blir noe av. Dersom du f.eks. skal lønne ansatte må du jo ha en pengekilde å ta av i flere år framover. Det er lite lurt å starte et slikt prosjekt og så måtte avslutte tre år senere.
Gjest Camelia Skrevet 14. april 2006 #18 Skrevet 14. april 2006 Se forøvrig signaturen min, så skjønner du kanskje at jeg har sansen for privatpersoner som vil gjøre noe for en bedre verden! Men som sagt, jeg tror forarbeidet er alfa & omega...
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #19 Skrevet 14. april 2006 Synes forresten det ble litt forvirrende her, ettersom alle (trådstarter inkludert) opptrår som anonym. ← Neida, han er egentlig ikke anonym. Han har skrevet endel her på KG under registrert navn også. Forøvrig er jeg litt overrasket over dette barnehjemsinitiativet hans. Skulle tro han har nok å stri med hjemme, i forhold til eget barn han gjerne skulle hatt omsorgen for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå