Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er IP...?

Vet folk som har IP-adressa mi hvem jeg er? Navn, adresse osv.

Har aldri helt oppfattet det der jeg.... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IP-adressen er bare en numerisk adresse som PCen din må ha for å kunne kommunisere med andre maskiner på nettet.

Hvis man har noens IP-adresse kan man i mange tilfeller anslå hvor i verden vedkommende befinner seg, og stort sett er det også mulig å si hvilken bredbåndsleverandør vedkommende bruker, men stort mer enn det kan man ikke finne ut. Koblingen mellom IP-adresse og bruker er det bare Internet-leverandøren som har, og den informasjonen er ikke offentlig tilgjengelig.

(Merk: Hvis man bruker nettet på jobben, går det ofte an å identifisere bedriften ut fra IP-adressen.)

Skrevet

Jeg var på et forum en gang, hvor nettside-sjefen der ble sint på en person som visstnok hadde skrevet noen fæle innlegg der.

Han sa at han utifra IP-adressen kunne si at det var denne personen som hadde skrevet innleggene. Personen selv sa selv, og jeg tror det er sant, at hun ikke hadde gjort det.

Teit av han som eide nettstedet å påstå at han visste akkurat hvem som hadde skrevet det, hvis det egentlig er umulig...?

Skrevet

Det kommer helt an på hva slags opplegg man har med IP-adressene sine, om hvor enkelt dette er.

De fleste bedrifter og en del privatpersoner har en fast IP-adresse. Da har man alltid den samme IP-adressen når man er ute på internett, og det kan være mulig å finne ut hvem som har den IP'en.

Men de fleste privatpersoner har ikke fast IP-adressen, men får en utdelt av den nettleverandøren de har, når de logger seg på internett. Det gjelder spesielt de som har oppringt linje, men også bredbåndstilkoblinger kan skifte. Og da er det brått mye vanskeligere å spore hvem som har hvilken IP-adresse. Da må man i så fall sjekke loggene til internettleverandøren om hvilket abbonement som hadde fått tildelt hvilken IP-adresse på et gitt tidspunkt. Neimen om jeg vet hvor mange internettleverandører som frigir slik informasjon sånn helt uten videre.

Og så har du igjen steder hvor hvem som helst kan surfe fra. De fleste biblioteker har en eller flere pc'er hvor man kan surfe. Det samme gjelder internettkafeer. Og nå kan man også koble seg opp på internett p Statoilstasjoner og veikroer, hvis man har et trådløst modem. Her trenger man ikke å registrere seg en gang. Lurer på hvordan denne forumadminen skal vite hvem av x antall uregistrerte brukere på en Statoilstasjon som har skrevet noe kjipt...

Så ja, det er mulig å finne ut hvilken IP-adresse et innlegg kommer fra, men det betyr ikke at man kan finne ut at det er akkurat en bestemt person som har skrevet innlegget.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...