Gå til innhold

Tyskere

Anbefalte innlegg

Gjest King James II
Skrevet (endret)

Synnes dere Tyskere er mindre verdige en andre mennesker ?

jeg synnes ikke det.

jeg må slutte med disse totalt tullete inlegg.

Endret av Trajan Cicero
Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

:klø: Hvorfor skulle de være mindreverdige?

Gjest King James II
Skrevet (endret)

fordi de er Tyske

Endret av Trajan Cicero
Skrevet
:klø: Hvorfor skulle de være mindreverdige?

Skyld i 1. og 2. verdenskrig. Hallo?!? :sjarmor:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Skyld i 1. og 2. verdenskrig. Hallo?!?  :sjarmor:

Er alle tyskere skyld i 2 verdenskriger? Ok. Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Skrevet
Er alle tyskere skyld i 2 verdenskriger? Ok. Da lærte jeg noe nytt i dag også.

90 % stemte på Hitler i 1933, så ja..nesten.

Skrevet
90 % stemte på Hitler i 1933, så ja..nesten.

Ja, og det er jo selvfølgelig flertallet av de i Tyskland i dag, for de som er født etter krigen teller ikke de.

Skrevet
Ja, og det er jo selvfølgelig flertallet av de i Tyskland i dag, for de som er født etter krigen teller ikke de.

De har jo de samme nazigenene som sine forfedre, så på sett og vis - ja.

Gjest Bellatrix
Skrevet
De har jo de samme nazigenene som sine forfedre, så på sett og vis - ja.

Jeg håper du tuller nå?

Skrevet
Jeg håper du tuller nå?

Vi er vel på snikk-snakk, er vi ikke? :tronderbart:

Gjest gotthard
Skrevet

jeg gremmes faktisk når jeg ser tyske pansjonister her i norge på ferie, er de her for og skryte til kona om hvor de drepte sivile under krigen eller skryter de bare om hvor fint de hadde det.

har ikke i mot tyskere generelt, men tyske pansjonister kan jeg spare meg for.

Skrevet

Jeg er enige i at tyske pensjonister er irriterende, men det er fordi de er så høylytte. Akkurat som muslimer. :roll:

Skrevet

Personlig synes jeg det er spennede å snakke med tyskere som ble stasjonert i nordområdene for over 60 år siden. Har truffet noen i Tyskland og alle har holdt en rimelig lav profil om dette helt til de har fått et direkte spørsmål.

Skrevet

Jeg synes ikke tyskere er mindre verdige enn andre mennesker, men det er vel kanskje fordi jeg er tysk selv. ;p Forresten... 2. verdenskrig handlet ikke bare om Hitler og Tyskland. Japan, Italia, Spania og Korea kan også ta på seg litt av skylden for den krigen.

Skrevet

Jeg vet ikke om du er klar over dette. Men Spania var ikke med i 2 verdenskrig...

Skrevet

De var kanskje ikke det, men det var enkelte ting som skjedde i Spania på den tiden som som var med på å utløse 2. verdenskrig.

Skrevet

¨som hva....den Spanske borgerkrigen 1936-1939 som ikke hadde noe med 2 verdenskrig og gjøre eller noe som hadde noe med og starte krigen. Du gir Spania skyll for noe de ikke skal ha skyll for

Skrevet (endret)

Jeg sier bare hva jeg har lært jeg. I læreboken for Nyere Historie (vk2), blir den spanske borgerkrigen regnet for en av de utløsende faktorene til 2. verdenskrig.

I Portal Verden står det under kapittelet ANDRE VERDENSKRIG:

FORSPILLET

Den spanske borgerkrigen

I Europa økte spenningsnivået gjennom en serie konflikter. I juli 1936 brøt det ut væpnet konflikt i Spania, der dyptgående regionale, religiøse og sosiale motsetninger lå til grunn. Hæren, leved av general Francisci Franco, gjorde forsøk på statskupp mot den venstreorienterte, men lovlige valgte spanske regjeringen. Resultatet ble en borgerkrig som varte til Madrid falt i 1939.

I løpet av vinteren 1936-1937 fikk borgerkrigen internasjonal karakter og ble en ideologisk konflikt mellom kommunisme og facisme i Europa. Av den grunn dro frivillige fra mange europeiske lang til Spania. Det kom også rådgivere fra Sovjetunionen og internasjonale brigader, rekruttert gjennom Komintern, som støttet den spanske regjeringen. Regulære styrker fra Tyskland og Italia deltok på Francos side.

Den spanske borgerkrigen ble også en prøvestein for hvordan de nordatlantiske maktene ville stille seg til tysk eller sovjensk intervensjon i andre land. Verken Frankrike eller Storbritannia ville gripe inn og støtte regjeringen i Spania. Vestmaktene gav dermed inntrykk av at de ville holde seg utenfor konflikter for enhver pris. Franco gikk seirende ut av borgerkrigen, god hjulpet av Hitler og Mussolini.

Endret av joje
Gjest gotthard
Skrevet

ok, så du mener da at adolf stakar har fått skylla men han var uskyldig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...