Gå til innhold

Kløv med liten hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann - jeg har en dvergschnauzer som nå har rundet året. Jeg har lyst til å la han få kløve og vet at jeg kan trene han opp til å bære 1/2 kroppsvekten og at jeg skal begynne å trene med tom kløvsekk. Men, ut over dette vet jeg fint lite og alle tips mottas med takk ;) Tips til gode sekker, evt linker til nettbutikker som selger eller har bilde. Hvordan jeg bør begynne treningen og ting som jeg bør være oppmerksom på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes i alle fall treningskløver, som er lettere og mindre, som kanskje kan være lurt å starte med, bare for å venne hunden til ¨arbeidsredskap¨ eller hva man skal kalle det. Og betinge det så det blir det morsomste i hele verden ;)

Skrevet

Jeg trodde det var 1/3 av kroppsvekten som var tommelfingerregelen jeg, men mulig det er anderledes for akkurat den rasen

Skrevet
Jeg trodde det var 1/3 av kroppsvekten som var tommelfingerregelen jeg, men mulig det er anderledes for akkurat den rasen

Fikk beskjed om 1/2 av oppdretter - men skal sjekke nærmere før jeg begynner å laste opp.

Skrevet
Fikk beskjed om 1/2 av oppdretter - men skal sjekke nærmere før jeg begynner å laste opp.

Jeg har også hørt 1/2 kroppsvekt, men synes det er mye.

Kunne aldri tenke meg å laste min hund (på vel 60 kg) med 30 kg!

Den bærer som regelt bare litt klær i "sekken", kanskje ca 4-6 kg.

Skrevet

Hunder tåler halve kroppsvekten, men man må ikke starte med så mange kg. Det er viktig at vekta er lik fordelt på begge sider, og at myke ting ligger mot kroppen. For at hunden skal tåle å bære halve sin kroppsvekt, må den trenes opp gradvis. Hvis du vil begynne med kløv, så kjøp en bok om kløv og hundekjøring (i bøker om hundekjøring står det mye om kløv også, som regel).

Skrevet

Takk for svar :)

Når det gjelder opppakking så er det kanskje ikke like avskrekkende med liten hund..... min veier 8 kg - så det vil da si 4 kg opppakking hvis han utnyttes max. Begynner ikke med kløv fordi jeg har spesielt behov for det selv - men vet fra tidligere at de fleste hunder selv synes dette er en flott oppgave.

Men, jeg ser at utfordringen blir å få tak i kløvsekk til en så liten tass. For det jeg har funnet i dyreforretningene og sportsforretningene er rett og slett for stort for min tass. Noen som kan anbefale noe på nett hvor jeg kan finne slikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...