Gjest Gjesta Skrevet 13. april 2006 #1 Skrevet 13. april 2006 I sta så jeg at den fine guppyhannen min lå bak filteret, og det så neste ut som den satt fast og ble most. jeg fjerna derfor filteret og tok vekk guppyen derfra. med én gang strømma det 17 fisk til og angrep guppyen!! seriøst, ALLE kobbertetraene + keisertetraene bare stima sammen og spiste av han halen og halve den ene finnen på 0,1 sekund. Jeg stupte oppi med håven, fikk tak i han og putta han oppi fødekaret med den gravide guppyhunnen min, men han har ikke mye igjen av halen og ser veldig stusselig ut stakkars. han spiser ikke heller... åååå jeg ble skikkelig sint!!! 17 fisk angrep 1 fisk!! de ligna mer på pirayaer enn noe annet... nå har alle tetraene stimet seg rundt fødekaret der guppyen er. Hva gjør jeg?? kommer han til å dø nå? kan halen vokse ut igjen? :$ hvorfor oppførte tetraene seg sånn? hvis de begynner sånn på en av de andre fiskene så skyller jeg de i do alle sammen :@
Mossa Skrevet 13. april 2006 #2 Skrevet 13. april 2006 Han er sikkert syk....da angriper og spiser de andre han. Helt vanlig i mitt akvarie også. (kanibaler og sadister hele gjengen!!)
Mrs. K Skrevet 13. april 2006 #3 Skrevet 13. april 2006 Det er veldig vanlig at de friske fisk i karret spiser opp døende fisk - før de dør.
Gjest Gjesta Skrevet 14. april 2006 #4 Skrevet 14. april 2006 men jeg har putta han i fødekaret og han er frisk og rask han. bortsett fra litt manglende hale da...
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Trist å lese. Visste ikke at fisker var så blodtørstige. Hvordan kan de vite at den stakkars fisken er dødssyk? Skiller han ut noen signaler/stoffer som avslører det?
Gjest StoreSky Skrevet 14. april 2006 #6 Skrevet 14. april 2006 Du skriver så morsomt Trådstarter.... (men stakkars lille fisken)
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #7 Skrevet 14. april 2006 Fisker sender ut luktstoffer ja! I alle fall havfisk, og helt sikekrt akvariefisk også. De sender ut luktstoffer som betyr fare (full panikk om du frigjør det). Om en fisk er skadet, blir det sikkert også skilt ut stoffer som de andre oppfatter og reagerer etter. Maurene og, forresten.- Knerter du en maur, kommer det ørten stykekr og henter den og bærer den med seg til tuen..
Gjest Gjesta Skrevet 14. april 2006 #8 Skrevet 14. april 2006 Urk, det har skjedd noe med øynene hans også. De andre guppyene har helt annerledes øyne. det ser ut som de er helt svarte eller noe. sånne som meg burde ikke hatt akvarie, for jeg får helt noia hvis noen dør eller noen mobber noen
Iceglow Skrevet 14. april 2006 #9 Skrevet 14. april 2006 Har han stor og “fin” hale? De klarer seg ofte betraktelig sykere enn de men mer moderat pynt. Er du interessert i å ha noenlunde sunn guppy forsøk å enten få tak i viltvarianten eller velg deg ut de med minst mulig hale og finner. Øynene virker det som om kan endres litt med alderen, men på meg høres det nesten ut som sopp el. Har du salt i vannet? Tviler på du klarer å redde stakkaren, men ta ca 10 liter av vannet i akvariet i en eller annen beholder, sleng i ca en halv dl salt, og la han bo der alene sammen med noen steiner og planter i et par uker. Pass på å dekke den til slik at han ikke klarer å hoppe ut. Gjennomsiktig tallerken og et eller annet mellom tallerkenen og bøtta slik at det luftes litt.
Mrs. K Skrevet 14. april 2006 #10 Skrevet 14. april 2006 Kan ikke du ta en titt på www.nettakvariet.no. Der får du svar på det meste. Jeg er ganske kynisk når det kommer til tilstander som det du har i akvariet. Ut med den syke fisk i stedet for å forlenge lidelsen!
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #11 Skrevet 14. april 2006 Men en ting er sikkert. Gyppihannen trenger ikke å være mye syk før han spiser opp ungene gyppihunnen får. Og det kommer han til å gjøre etterhvert som de kommer ut. Så du burde isolere han av den grunn også.
Usikker Skrevet 14. april 2006 #12 Skrevet 14. april 2006 Fanken - å jeg som trodde at om man hadde akvariefisk så var det liksom ikke noe problemer med det Hadde gjort som Trille jeg - fjern den syke fisken - og få slutt på dens lidelser. Dyreverdenen er hard og kynisk. The strongest surveivel......
Gjest Gjesta Skrevet 14. april 2006 #13 Skrevet 14. april 2006 Men en ting er sikkert. Gyppihannen trenger ikke å være mye syk før han spiser opp ungene gyppihunnen får. Og det kommer han til å gjøre etterhvert som de kommer ut. Så du burde isolere han av den grunn også. ← Men det er ingen fare, for ungene faller igjennom en rist og kommer ikke opp igjen. fancy fødekar dette her skjønner dere Guppyhannen må være i fødekaret i en uke, da får jeg et yngelkar som jeg skal putte han i til han er helt bra. han er ikke syk. bare mangler litt hale, og det kan vokse ut igjen! Her skal ingen fisk drepes før det er siste utvei!!! Og ja, iceglow, han hadde kjempestor fin gul og svart hale. han hadde den fineste halen i hele akvariet...
Iceglow Skrevet 16. april 2006 #14 Skrevet 16. april 2006 Og ja, iceglow, han hadde kjempestor fin gul og svart hale. han hadde den fineste halen i hele akvariet... ← Ikke rart de siktet ut han da som offer. Tenk deg at du går med et par sko som er ca 10 nummer for store. Der dukker det opp en eller annen øksedesperado. Hvem tror du blir delt i to? Du eller naboen med joggesko? Om han kvikner til så er det mulig han klarer seg bedre nå når halsen er borte. Men som flere her nevner, han virker ikke som noe det er helt heldig å avle på…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå