Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt noen frøposer med blant annet erteblomster og blomkarse, og har så lyst til å så dem. Men i fjor sådde jeg for tidlig, så mange av plantene bare ble tynne og rare før jeg kunne sette dem ut. Blomkarsen har jeg tenkt å ha i en krukke som kan flyttes ut og inn.

Det er fortsatt snø på bakken og kaldt om natta her, og erfaringen tilsier at det drøyer en stund før jeg kan sette ut planter (tipper ca 1. juni før det er garantert frostfritt her).

Er det altfor tidlig å så blomkarsen nå? Og er det noen som har tips til andre typer frø jeg kan kjøpe og så inne NÅ, selv om det kan drøye halvannen måned før de får flytte ut? Lettstelte og i hvert fall hardføre planter:-) Solforholdene her er varierte - fra solrikt til skyggefullt, men det er nokså vindutsatt på alle kanter av tomta.

En annen ting er at vi har en gjødselkjeller med kaninmøkk og strø. Jeg har tenkt å bruke dette som gjødsel, men lurer på om jeg må blande det med annen kompost, eller om det funker å blande det rett i jorda. (kanskje ikke i krukka som blir stående delvis inne, men...)

Jeg er litt ny på dette med hagestell... men gleder meg!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har funnet ut for min egen del at det beste er å så rett på

vokseplassen.

Da blir det mye kraftigere skudd.

Det kan jo skyldes mangel på grønne fingre.... :sjenert:

Jeg ville spurt på et hagesenter angående gjødselen.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...