Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:)

Hei!

Jeg er helt ny her; prøver meg på et innlegg og ser om jeg får noen svar :forvirret:

Har en sønn på 4, 5 år, som er helt nydelig. For han er jo min!

Jeg er nysgjerrig av natur, og derfor lurer jeg på hvordan din 4 eller 5 åring er, oppfører seg osv. Kanskje særlig hvis du har en gutt. Eller om du kan fortelle meg litt om hvordan han var dengang da han var i den alderen, hvis du har en eldre en.

Gutten min er kresen på mat, men er det noe han virkelig liker, så er det ikke bunn i han. Feks tomatsuppe, eller søtsaker.

Han kan mase mye i butikker. Vil hele tiden ha noe. Dette må vi jobbe endel med.

Han har tidligere vært ganskel ensidig opptatt av Kaptein Sabeltann, men dette har gått over litt. Han er nå mer opptatt av andre figurer, som diverse disney-figurer.

Han elsker å bli lest for (kan sitte stille lenge og høre på ganske avanserte historier), han har et veldig godt ordforråd, snakker rent og synger pent. Men kan bare gjenkjenne noen få bokstaver. Han kjenner igjen navnet sitt, men kan på langt nær skrive det. Han er ikke glad i å tegne, og har så vidt begynt å tegne noe som ligner noe. Er ikke interessert. Han har imidlertid god sans for humor, og elsker morsomme tegnefilmer. Liker det ikke dersom filmene er for skumle.

Han har hatt noen problemer i barnehagen. Han vil ikke gå dit, og han er veldig sliten når han kommer hjem derfra. Blir i mye bedre humør i ferier og fridager. Barnehagen er nok vedlig bra for jenter, men mindre bra for guttene (da mener jeg denne barnehagen, ikke barnehager generelt). Vi er ikke så fornøyde med barnehagen, desverre...

Sykle kan han ikke, han er ikke interessert i ballspill, liker ikke at ting går for fort (f.eks aking, slalom)...ingen kommende iderettsstjerne, tror jeg. Men han går på allidrett, noe han har godt av tror jeg!

Kan du fortelle litt om din?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei mumrik, og velkommen hit :).

Jeg skal prøve å skrive litt om barnet mitt (blir vanskelig å sammenfatte det, er så mye, men får prøve).

Jeg har en veldig aktiv 4,5 åring (gutt). Han har alltid vært aktiv, og nyskjerrig av natur.

Han elsker å være i aktivitet. Resulterer ofte i at han i syv-halv åtte tida om kvelden stumper av, og sover i 12 timer i strekk.

Han sykler (med støttehjul enda), liker ballspill og elsker å grave etter smådyr i bakken. Liker å ake, men ikke så veldig glad i å gå på ski.

Han er ingen "middagsmann" (som jeg kaller det). Liker best brødskive med leverpostei eller makrell i tomat. Spiser middag sammen med oss, liker denne stunden vi har rundt matbordet (etterlyser middag hver dag, selv om han ikke spiser så mye av det).

Han liker barnehagen. Har fått seg flere kompiser der det siste året, kompiser han også har begynt å besøke på ettermiddagstid. Han byttet barnehage for snart 1 år siden, og før det var han ikke så veldig begeistret for å dra dit. Det har endret seg nå. Vi er veldig fornøyde med denne barnehagen, og det er gutten og. Han gleder seg hver dag til å dra dit.

Han har begynt å interessere seg for tall (først og fremst) og også bokstaver. Han teller det meste, og har og (til min store forundring) klart litt enkel matematikk (for eksempel 4 minus 1). Det er tydelig at læreviljen er stor nå, så vi prøver å utnytte det litt ;) . Han småsynger ofte for seg selv, men vil ikke synge sammen med meg eller faren. Han har nå fått dren i ørene, før det hørte han dårlig. Språket har kommet seg veldig, han gjør seg forstått og får forklart alt. Kan ennå lete litt etter ord, men ikke så ofte som før.

Han er flink til å leke alene, men er også vant til det (er enebarn). Han elsker å være sammen med bestefaren sin, de kan leke sammen i timesvis.

Har også hatt en periode der Sabeltann var populær, men nå er det andre ting som gjelder. Bionicle (diverse robotfigurer), Pokemon, Batman og Spiderman. De er "kule" som han selv sier.

Han er en snill og god gutt, og det får vi også tilbakemelding om fra barnehagen. Han elsker å kose og være god med de som er yngre. Klapper de på hodet, og gir de en klem.

:)

Gjest LoisLane
Skrevet

Min gutt er snart fire. Han er ganske guttete - opptatt av traktorer, biler, tog. Han liker godt å være ute, særlig sammen med søsknene sine.

Han kan godt sitte lenge og leke for seg selv, småbiler e.l. Han liker å tegne og male også, men han har ennå ikke tegnet hodefotinger. Han klarer så vidt å skrive bokstaven sin (den er enkel), og han gjenkjenner noen bokstaver og tall. Han teller til tjueti :) og kan alfabetet - men bare som en regle.

Han er både stor og liten. Veldig glad i kos - både verbalt og fysisk, men også opptatt av å være tøff. Han er veldig viljesterk, er heldigvis over en ganske tøff trassperiode nå.

Han liker å kle på seg selv om morgenen, men kan også slå seg helt vrang...

I matveien spiser han det meste, men det hender at han ikke spiser i det hele tatt til enkelte måltider. Nå er han i en litt brødlei periode - det går mye i frokostblanding med cultura.

Mens jeg skriver kjenner jeg hvor glad jeg er i minstemannen min... :hjerte:

Skrevet

Håper det går greit at jeg svarer selv om jeg har jente.

Hun er 4,5 år.

Hun er veldig aktiv, elsker og sykle, turne, klatre, bade, stå på ski, ake, spille fotball, stå på skøyter. Hun er også veldig glad i fart og spenning, elsker og kjøre karuseller, og jo fortere jo bedre. Hun elsker og være i svømmehall og aller helst i badeland med store vannsklier.

Men hun kan også leke rolig i flere timer alene, hun er veldig flink til det. Hun er enebarn, så er jo bra hun kan dette og. Elsker og bli lest for. Hun er veldig opptatt av og skrive og lære seg bokstaver. Hun kan de fleste nå og kjenner igjen noen ord, hun kan skrive navnet sitt og ku og mamma og pappa.

Tall er hun ikke like optatt av, men hun kjenner igjen noen og kan telle til 30.

Hun er glad i å gå i barnehagen, hun har mange venner der. Det er en naturbarnehage noe som passer henne veldig bra, da de er ute hele dagen.

Hun har og flere venner her vi bor, så de er ofte ute og leker sammen eller på besøk hos hverandre.

Vi synes hun er flink i matveien, hun spiser grovt brød med det meste av pålegg på og er glad i det meste av mat, hun vil bare ikke at det skal blandes.

Hun spiser egentlig ganske normalt vil jeg tro.

Hun elsker dyr og dyr elsker henne, og jeg er sefølgelig hyperallergisk mot alle pelsdyr.

Hun er sta, men verdens snilleste.

Skrevet

Til dere som gir barna ders søtsaker: jeg synes dere høres ut som dårlgie mødre når dere stapper i barna deres slikt. En ivaretar ikke barnas beste når en deler ut så mye sukker!

Skrevet
Til dere som gir barna ders søtsaker: jeg synes dere høres ut som dårlgie mødre når dere stapper i barna deres slikt. En ivaretar ikke barnas beste når en deler ut så mye sukker!

:hoho:

Hvorfor kom du på det her og nå??

:hoho:

Skrevet

Svarer jeg deg nå? Er helt ny her og vet ikke helt hvordan dette funker... I hvert fall: jeg har da ikke skrevet noe om at jeg gir ungen veldig mye søtsaker? tror du misforstod meg litt når jeg skrev at han er glad i det. Det er han selvsagt, men han får da ikke ubegrensede mengder :forvirret:

Litt får han jo, særlig nå i påsken. du unner deg vel litt ekstra selv også, vil jeg tro....! ;)

Skrevet
Håper det går greit at jeg svarer selv om jeg har jente.

Hun er 4,5 år.

Hun er veldig aktiv, elsker og sykle, turne, klatre, bade, stå på ski, ake, spille fotball, stå på skøyter. Hun er også veldig glad i fart og spenning, elsker og kjøre karuseller, og jo fortere jo bedre. Hun elsker og være i svømmehall og aller helst i badeland med store vannsklier.

Men hun kan også leke rolig i flere timer alene, hun er veldig flink til det. Hun er enebarn, så er jo bra hun kan dette og. Elsker og bli lest for. Hun er veldig opptatt av og skrive og lære seg bokstaver. Hun kan de fleste nå og kjenner igjen noen ord, hun kan skrive navnet sitt og ku og mamma og pappa.

Tall er hun ikke like optatt av, men hun kjenner igjen noen og kan telle til 30.

Hun er glad i å gå i barnehagen, hun har mange venner der. Det er en naturbarnehage noe som passer henne veldig bra, da de er ute hele dagen.

Hun har og flere venner her vi bor, så de er ofte ute og leker sammen eller på besøk hos hverandre.

Vi synes hun er flink i matveien, hun spiser grovt brød med det meste av pålegg på og er glad i det meste av mat, hun vil bare ikke at det skal blandes.

Hun spiser egentlig ganske normalt vil jeg tro.

Hun elsker dyr og dyr elsker henne, og jeg er sefølgelig hyperallergisk mot alle pelsdyr.

Hun er sta, men verdens snilleste.

Hei, og takk for svaret! Selvsagt går det bra å svare selv om du har jente :)

Jeg har også ei jetne, som er eldre enn gutten, og jeg synes at ungene er så forskjellige. ikke bare fordi de er av forskjellig kjønn, men også ulike personligheter. Det er spennenede å se og bli kjent med dem ettersom de blir eldre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...