Gå til innhold

Jeg vet hvem du er!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er du klar over at jeg lett kan finne ut hvem du er? Noen registrerte brukere legger ut nok informasjon til at man lett kan finne ut hvem de er. Et lite søk på Finn, telefonkatalogen og google og vips, så har man masse informasjon ut fra helt uskyldige innelgg på KG. Tenker dere ikke over at det finnes mennesker som kan misbruke denne informasjonen?

Tenker ikke på innlegg med personlige tanker osv, men de som legger ut bilder, salgsannonser på Finn de viser til osv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Jøss, er dette en trussel av noe slag? eller bare en generell info. til brukerne her?

Vi vet at moderatorene kan finne ut av hvem en gjest er da!

Så er dette en trussel, bør vel du passe deg litt! (om du mente å skremme noen mener jeg)

Endret av Miloine
Skrevet

Nei, dette er ikke ment som en trussel...

Jeg skrev det for å gjøre enkelte oppmerksomme på hvor lett det er å legge sammen to og to og at det faktisk finnes mennsker som kan misbruke denne informasjonen!

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg skrev det for å gjøre enkelte oppmerksomme på hvor lett det er å legge sammen to og to og at det faktisk finnes mennsker som kan misbruke denne informasjonen!

OK, reagerte bare på første setningen.

Skrevet
OK, reagerte bare på første setningen.

Enig med deg, reagerte på det jeg også :overrasket:

Skrevet
Tenker dere ikke over at det finnes mennesker som kan misbruke denne informasjonen?

Eh, jo, men so what?

Jeg skriver under eget navn på flere forum, og med mitt navn er det ikke vanskelig å finne stoff om meg på nettet, men so what? Den éne gangen jeg ble stalket, var det ikke fra en som hadde funnet meg på nettet, men av en som hadde sett meg i byen hvor jeg bor. Og når det gjelder stjeling av identiteter, så trenger man ikke forum-skriblerier for å finne aktuelle offer.

Så, ja, hva så om du kan finnet ut hvem jeg er? Hva har du tenkt å gjøre med det?

Skrevet
Jøss, er dette en trussel av noe slag? eller bare en generell info. til brukerne her?

Vi vet at moderatorene kan finne ut av hvem en gjest er da!

Så er dette en trussel, bør vel du passe deg litt! (om du mente å skremme noen mener jeg)

Så du mener at moderatorene kan:

1) Finne ut av hvem en gjest er, men ikke hvem en fast registrert bruker er?

2) Hvordan kan moderatorene vite hvem (navn og adresse) på hvem en gjest er, hvis gjesten har dynamisk IP-adresse og man faktisk leser en IP-adresse som tall, ikke som navn og adresse i tekst....og man kan ikke uten videre spore opp en IP-adresse og få utlevert navn/adresse fra teleselskapet, det skal man ha spesielt gode grunner til med hjemmel i det norske lovverket.

Brudd på disse lovhjemlene kan medføre straff for moderatorene/KG dersom de uten god grunn har bedt et teleselskap om å få utlevert personopplysninger til en IP-adresse - uten lovhjemmel og bevis for at lovhjemmelen bør brukes.

Datatilsynet og norsk lov kan hindre moderatorene i å spore opp en gjest.

Hilsen en av mange gjester

Skrevet

Det var ikke meningen at det skulle virke som en trussel, det beklager jeg.

Skrevet
Eh, jo, men so what?

Jeg skriver under eget navn på flere forum, og med mitt navn er det ikke vanskelig å finne stoff om meg på nettet, men so what? Den éne gangen jeg ble stalket, var det ikke fra en som hadde funnet meg på nettet, men av en som hadde sett meg i byen hvor jeg bor. Og når det gjelder stjeling av identiteter, så trenger man ikke forum-skriblerier for å finne aktuelle offer.

Så, ja, hva så om du kan finnet ut hvem jeg er? Hva har du tenkt å gjøre med det?

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe. At du er bevisst på dette er fint.

Jeg skrev innlegget fordi det er ikke alle som er bevisste på dette. Jeg ville aldri lagt ut bilder av meg selv, vist til en annonnse på Finn med telefonnummer etc, men det er mange som gjør dette uten at de kanskje er klar over hvor mye informasjon de legger ut.

Skrevet
Så du mener at moderatorene kan:

1) Finne ut av hvem en gjest er, men ikke hvem en fast registrert bruker er?

2) Hvordan kan moderatorene vite hvem (navn og adresse) på hvem en gjest er, hvis gjesten har dynamisk IP-adresse og man faktisk leser en IP-adresse som tall, ikke som navn og adresse i tekst....og man kan ikke uten videre spore opp en IP-adresse og få utlevert navn/adresse fra teleselskapet, det skal man ha spesielt gode grunner til med hjemmel i det norske lovverket.

Brudd på disse lovhjemlene kan medføre straff for moderatorene/KG dersom de uten god grunn har bedt et teleselskap om å få utlevert personopplysninger til en IP-adresse - uten lovhjemmel og bevis for at lovhjemmelen bør brukes.

Datatilsynet og norsk lov kan hindre moderatorene i å spore opp en gjest.

Hilsen en av mange gjester

Moderator kan finne ut av hvem en gjest er og hvem en bruker er.

Visste du ikke det? Spør en moderator på ris og ros da vel.

Skrevet
Moderator kan finne ut av hvem en gjest er og hvem en bruker er.

Visste du ikke det? Spør en moderator på ris og ros da vel.

Vel, du kommer med en påstand her, men du sier ikke noe som helst om hvilke grunner som skal til for at en moderator kan få utlevert personlige opplysninger fra et telefoni/dataselskap om navn og andre personlige opplysninger basert på en IP-adresse.

Det at du ikke sier noe som helst om framganfsmåte eller kommer med detaljert opplegg her, gjør at ditt innlegg ikke har så stor kredibilitet.

Du henviser ikke til norsk lov her, så derfor må jeg nok ta ditt innlegg med en klype salt.

:)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Vel, du kommer med en påstand her, men du sier ikke noe som helst om hvilke grunner som skal til for at en moderator kan få utlevert personlige opplysninger fra et telefoni/dataselskap om navn og andre personlige opplysninger basert på en IP-adresse.

Det at du ikke sier noe som helst om framganfsmåte eller kommer med detaljert opplegg her, gjør at ditt innlegg ikke har så stor kredibilitet.

Du henviser ikke til norsk lov her, så derfor må jeg nok ta ditt innlegg med en klype salt.

:)

Hvorfor henge seg opp i detaljer når det finns trær :)

Sånn!

Endret av Miloine
Gjest camillo
Skrevet

Det er jo en viktig ting å være bevisst!

Ser ut til at mange tror at Galleriet her inne og forumet er to helt ulike ting - enten det, eller så er det mange folk med helt ulikt behov for privatliv enn det jeg har her inne. ;) (Les: jeg streber ikke etter å være anonym her inne, men da velger jeg også å bare skrive om trivielle ting.)

Tror det er lett å glemme både det at skriftlig informasjon ofte mister konteksten for folk som leser, og at det er lett å si litt mer enn man normalt ville gjort når det skrives ned.

Synes det var en grei påminnelse, jeg! :)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Det er visst noen som har spurt om dette på ris og ros

Her er deler av svaret til Gry!

Vi kan ikke vite hvem våre brukere er i virkeligheten nei, selvsagt. Ikke annet enn det de forteller selv.

Det vi kan vite er hvilke brukere som har skrevet fra samme IP, dermed kan vi også i mange tilfeller vite om en Gjest er en registrert bruker eller ikke.

Endret av Misty
Skrevet

Nå er det flere gjester som skriver her, og disse innleggene er skrevet av trådstarter.

Er du klar over at jeg lett kan finne ut hvem du er?  Noen registrerte brukere legger ut nok informasjon til at man lett kan finne ut hvem de er. Et lite søk på Finn, telefonkatalogen og google og vips, så har man masse informasjon ut fra helt uskyldige innelgg på KG. Tenker dere ikke over at det finnes mennesker som kan misbruke denne informasjonen?

Tenker ikke på innlegg med personlige tanker osv, men de som legger ut bilder, salgsannonser på Finn de viser til osv.

Det var ikke meningen at det skulle virke som en trussel, det beklager jeg.

Jeg har ikke tenkt å gjøre noe. At du er bevisst på dette er fint.

Jeg skrev innlegget fordi det er ikke alle som er bevisste på dette. Jeg ville aldri lagt ut bilder av meg selv, vist til en annonnse på Finn med telefonnummer etc, men det er mange som gjør dette uten at de kanskje er klar over hvor mye informasjon de legger ut.

Skrevet
Det er jo en viktig ting å være bevisst!

Ser ut til at mange tror at Galleriet her inne og forumet er to helt ulike ting - enten det, eller så er det mange folk med helt ulikt behov for privatliv enn det jeg har her inne. ;) (Les: jeg streber ikke etter å være anonym her inne, men da velger jeg også å bare skrive om trivielle ting.)

Tror det er lett å glemme både det at skriftlig informasjon ofte mister konteksten for folk som leser, og at det er lett å si litt mer enn man normalt ville gjort når det skrives ned.

Synes det var en grei påminnelse, jeg! :)

Takk, Camillo! Det var akkuat det jeg mente!

(Trådstarter)

Gjest Embla s
Skrevet

syns egentlig dette var en grei påminnelse jeg!

Jeg skjønner ikke helt hvordan noen skal kunne "utnytte" det at de klarer å pusle seg fram til hva en reigstrert bruker heter på ordentlig, hvor vedkommende bor, osv. Men det jeg tenker på når jeg vil være anonym, er at jeg vil kunne skrive hva jeg vil uten at perifere bekjente skal vite mye om meg. Om en totalt fremmed klarer å finne telefonnr mitt... Hva så egentlig?

Gjest En av mange gjester
Skrevet
Er du trådstarter?

Det spiller vel ikke stor rolle hvem gjesten der er, det som er viktig er kanskje om det er riktig at en registrert bruker kommer en såpass alvorlig sleivete kommentar som kan tas hardt opp...til en gjest.

Det har vært forholdsvis seriøse og saklige innlegg i denne tråden, om norsk lovverk og hjemler for å kunne innhente personopplysninger, også svarer den registrerte brukeren med et såpass sleivete og tankeløst innhold..

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg heter Bodil og bor like utenfor Trondheim.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...