Gjest Kinga Skrevet 28. november 2002 #21 Del Skrevet 28. november 2002 Gjest; Å tenke konsekvens har sikkert mange godt av å bli minnet på. At det er "forkastelig" å ha sex med hvem man vil, blir jo noe annet. Slik negativ vinkling og fordømming av folks personlige valg (ja, de frigjorte ser på det som et personlig valg) fenger ikke målgruppen din. Er dette en hjertesak for deg, kan det være lurt å tenke kreativt og imøtekommende overfor dem du vil "omvende" (uten at jeg mistenker deg for å ha religiøse motiver)...la oss si; tenke annerledes og tenke konsekvens. Jeg for min del synes det er litt fascinerende å finne ut hvorfor folk har stadige nye partnere; finner man årsaken, kan det være lettere å komme fram til noe som får dem til å tenke over konsekvensene av det de gjør. Forøvrig har jo det vært satt igang stadige kampanjer for å få folk til å bruke prevensjon som beskytter mot spredning av kjønnssykdommer. Dessverre ser disse ut til å ha mistet mye av sin effekt. Derfor kan jeg til en viss grad forstå din innfallsvinkel; at folks moral bør styrkes istedet - mht. hvor fort og hvor mange man går til sengs med. Men som sagt: En strengt fordømmende holdning når ikke fram til målgruppen. Forøvrig bra siste innlegg av Aline. Man er da ikke helt uten tanke for andre menneskers ve og vel, selv om man anser sitt sexliv som en personlig sak som ikke skal dikteres av andre man aldri har sex med. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2002 #22 Del Skrevet 28. november 2002 Vibeke skrev: Slik negativ vinkling og fordømming av folks personlige valg (ja, de frigjorte ser på det som et personlig valg) fenger ikke målgruppen din. La det være sagt igjen - det er ikke dem som velger en frigjort livsførsel jeg ønsker å rette denne debatten mot. De som tar bevisste valg når det gjelder sin seksualitet og hvem de vil være med, har ingenting med denne debatten å gjøre.De jeg ønsker denne debatten skal være rettet mot, er alle dem som misoppfatter signalene som kommer fra et seksuelt frigjort samfunn, og skjuler sine handlinger bak en fasade som de ser på som frigjort, men som i virkeligheten har tippet over grensen til det skjødesløse. De som hopper over beskyttelse med en "det skjer jo ikke meg " eller "hvorfor kan ikke jeg når andre kan" begrunnelse . Det er utviklingen av denne gruppens livsførsel jeg oppfatter som et faresignal i samfunnet, uavhengig av kjønn. Igjen, om jeg i mine innlegg oppfattes som fordømmende, får så være. Er hverken pedagog eller predikant, formidler bare egne inntrykk og meninger. Kan ikke det aksepteres, er det flere enn jeg som kaster stein i glasshus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 28. november 2002 #23 Del Skrevet 28. november 2002 Gjest: Hvem er det som vil vedkjenne seg en "skjødesløs" seksuell livsførsel og dermed være/føle seg omfattet av innlegget ditt? Jeg vil tro svært få fordi tonen er så "hard". Poenget er ikke at du ikke skal få ha dine meninger og holdninger i fred. Som sagt; jeg er tilhenger av tesen om at god sex krever god kontakt. Det er forskjellige måter å predikere for det på: Den negative: Det er forkastelig å ha sex uten følelser. Den positive: Sex med følelser er god sex, det gir meg utrolig mye og får meg til å føle meg sikker på alle plan, også mht. faren for sykdommer. Akkurat som du ikke liker å bli kalt "fordømmende", er det få som liker å bli kalt "skjødesløse". Du endrer antakelig ikke dine holdninger; likeså endrer ikke en "skjødesløs" sin livsførsel utifra å bli omtalt på den måten eller sett ned på som en som driver med forkastelige ting. Jeg kaster gjerne stein i glasshus her; det er nettopp litt av poenget...Ser du det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2002 #24 Del Skrevet 28. november 2002 Dette blir visst mer en debatt om min harde og fordømmende måte å formulere meg på enn debattens egentlige utspring: seksuell utfoldelse og risikoen rundt det. Selv om mange nok ikke liker å kalles skjødesløse, skjønner nok de fleste som leser dette utmerket godt hva som er poenget mitt her. Noen av dem som leser denne debatten,føler seg kanskje truffet, og tenker seg om to ganger før de hopper til køys ubeskyttet med en fremmed.I så fall har debatten oppnådd det som var meningen - en bevissthet rundt sin egen seksuelle adferd. En annen ting - hvorfor skal alt pakkes inn i bomull?Hva er galt med en hardere tone, så lenge det ikke blir et personangrep?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 28. november 2002 #25 Del Skrevet 28. november 2002 Det trengs jo ikke å pakkes inn i bomull, for all del. Vi debatterer som vi synes er rett. Men det Vibeke sier tror jeg, er at dersom målet ditt er å virkelig NÅ noen av oss du ser på som skjødesløse, så "lærer" eller påvirker du ikke den ønskede målgruppen ved å kalle oss skjødesløse! Du oppnår kanskje enighet blandt andre, som tenker som deg, men jeg tror ikke du når frem til de du ønsker ved å skrive på den måten. Mennesker som har sex, er til en viss grad voksne mennesker! Og jeg kjenner ikke mange voksne som retter seg etter hard kjæft fra fremmede mennesker. Noen var inne på mor - datter forholdet, DER kan man nok nå lenger! Hadde min mor vist bekymring, satt seg ned å pratet med meg om engstelse rundt det at jeg hadde sex uten beskyttelse, så hadde tankene mine kanskje begynt å snurre. Derimot så hadde jeg en søster som på meg virket sint på meg fordi jeg tok de valgene jeg tok. Som kjæftet på meg og forklarte meg i klartekst hvor teit det var. Jeg hørte aldri på henne!! Jeg følte hun fordømte min måte å leve på, og ga dermed blaffen i hva hun sa, for hun tok sine valg, jeg tok min! Jeg vet du snakker til "slike som meg", som har levd bedrevet seksuell utfoldelse med risiko rundt! Det var like hærlig MITT valg! Fordømmer du meg, så tenker jeg meg aldri i livet om hva du sier! Dersom du viser oppriktig bekymring, for noen som du i det minste kjenner, så kanskje du oppnår noe. Og å repetere informasjonskampanjer, kanskje til og med med utdeling av gratis kondomer blandt ungdom, hjelper kanskje. Men verbal fordømmelse av noen som har valgt å leve ett liv du selv ikke synes vi skal akseptere, det tror jeg dessverre ikke du oppnår mye med. Og dette er sagt ærlig, uten å pakke inn i bomull. Men jeg blir heller ikke hørt, gjør jeg vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 28. november 2002 #26 Del Skrevet 28. november 2002 Det som er galt med tonen er at du, som Vibeke sier, ikke når frem til de du ønsker å nå Jeg har ikke det minste tro på at du får noen til å tenke seg om to ganger når det blir oppfattet som bedømmende. Tonen Vibeke bruker er nok mer virkningsfull. Så kanskje målet ditt ble oppnådd ved at noen tenker seg om etter å ha lest svarene du har fått her inne. Ser ikke noe galt i at du uttrykke din mening om folks skjødesløshet. Vi prøver da å holde på ytringsfriheten her på KG. Men for å oppnå det du selv tydeligvis ønsker, så kan du nok nå mye lenger om du ikke dømmer folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 28. november 2002 #27 Del Skrevet 28. november 2002 Det ble forferdelig rotete skrevet, håper du/dere skjønner hva jeg vil frem til i det minste,,, :oops: :oops: :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 28. november 2002 #28 Del Skrevet 28. november 2002 Takk, Aline og Lilly! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå