Gå til innhold

sort kjole i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert i bryllup til sommeren. Min mann er venn av brudgommen.

I invitasjonen står det antrekk: smoking/mørk dress, kan jeg da komme med en knelang sort kjole med fargerikt tilbehør?

:klø:

I mitt bryllup var det mørk dress som stod på invitasjonen, og flere av de kvinnelige gjestene gikk i sort og for meg var det helt ok.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig for at folk går med det de føler for, så etter min mening kan du gå i svart kjole ja. Da spesielt hvis du faktisk skal ha fargerikt tilbehør også, da burde det ikke være noe problem i det heletatt!

Skrevet

Jeg syns godt du kan gå i bryllupet med sort kjole og fargerikt tilbehør!

Gjest Miloine
Skrevet

Det blir sikkert fint! Har selv hatt på meg sort kjole i bryllup.

Skrevet

jeg hadde sett litt an på de jeg skulle i bryllup til, men hadde de vært folk som ikke brydde seg særlig om "regler" i forhold til slike ting, så kan du vel det.

skal du følge gammeldagse (de er nemlig gammeldagse synes jeg, selv om det er flere som fremdeles følger de) regler, så skal man ha lang kjole når det står smoking til herrene, og man skal ikke bruke sort da det er sorgens farge.

man skal heller ikke bruke hvitt for det er brudens farge, også skal man visst heller ikke bruke rødt...

så, det er de gammeldagse reglene som noen følger, så klart noen kan reagere dersom du kommer i knekort og sort, men det viktigste er vel om brudeparet bryr seg og du bryr deg om noen reagerer på det. ;)

Skrevet

Takk for mange svar folkens! :tommelsmil:

Tror nok at jeg skal spørre bruden. Jeg kjenner ikke henne så godt, men inntrykket mitt er at hun ikke er så fin på det. Hun er litt typen som "gir litt faen", men det kan jo hende at akkurat denne dagen vil hun kjøre en viss stil siden det skal være et stort bryllup i den klassiske stilen..og da kanskje hun helst ser at gjestene følger den "gammeldagse" regelen om antrekk..

Skrevet

i min vennindes bryllup var bruden ganske slapp på det, men foreldrene og presten hadde sitt å si, så jeg stilte ikke i sort kjole nei.... :ler: (var forlover da, så de fortalte meg kjapt at de helst så at jeg stilte i annen farge ihvertfall siden jeg var forlover)

Skrevet

:ler:

Jeg skal være forlover neste år og av en eller annen grunn så vet jeg at jeg ikke kommer til å velge en sort kjole da. Og da min forlover skulle velge kjole så tror jeg vi ikke engang snakket om fargen sort. Det hele henger vel sammen med at "man egentlig ikke skal bruke sort i bryllup"....men som perifer gjest er det kanskje lov å iføre seg den fargen...?

Skrevet

jeg har ihvertfall brukt en kjole som hovedsakelig er sort men med røde roser på... men det er mest sort.. den har jeg brukt i flere bryllup og fått masse skryt for den hver gang, så det kommer nok litt an på hva man har til og hva slags inntrykk kjolen gir.

Skrevet
jeg hadde sett litt an på de jeg skulle i bryllup til, men hadde de vært folk som ikke brydde seg særlig om "regler" i forhold til slike ting, så kan du vel det.

skal du følge gammeldagse (de er nemlig gammeldagse synes jeg, selv om det er flere som fremdeles følger de) regler, så skal man ha lang kjole når det står smoking til herrene, og man skal ikke bruke sort da det er sorgens farge.

man skal heller ikke bruke hvitt for det er brudens farge, også skal man visst heller ikke bruke rødt...

så, det er de gammeldagse reglene som noen følger, så klart noen kan reagere dersom du kommer i knekort og sort, men det viktigste er vel om brudeparet bryr seg og du bryr deg om noen reagerer på det.  ;)

Vel, smoking betyr lang eller "kort" (ikke kortere en knærne da) kjole, men det er nok mest vanlig med lang. For damenes del betyr mørk dress/smoking at du kommer i en pyntet kjole, lang eller kort, (hvor lang er det vanlige) men som gjerne følger regelen om "mer nede enn oppe". Men det er også god skikk å ha med seg et sjal i kirken for å dekke seg litt til (det er dessuten ofte litt kjølig der inne). Bunad er også ok når det står smoking/mørk dress, men her kan det jo være greit å se festen litt ann.

Fargemessig så har jeg alltid hørt at hvit (og nesten hvit) ikke skal brukes, og at sorte kjoler heller ikke skal brukes. Men jeg ser at flere og flere "unge" bruker sort kjole, og det er jo helt ok det, men noen gamle tanter kan jo finne på å reagere da... Ellers så skal man _egentlig_ ikke ha veldig bråkete mønster eller en kjole som på annen måte stikker seg veldig ut, (brudeparets dag osv...)

Vel, dette er jo de gamle reglene. Ta en prat med bruden om du er usikker, men bare kjolen er pen og ikke hvit og ikke altfor sær så er da det meste greit :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville ikke valgt sort, rød eller hvit (herunder krem, vanilje, ivory eller annen type hvit) kjole i et bryllup dersom jeg skulle være forlover.

Skrevet
Jeg ville ikke valgt sort, rød eller hvit (herunder krem, vanilje, ivory eller annen type hvit) kjole i et bryllup dersom jeg skulle være forlover.

Nå er jo forlovern den eneste som har "lov" å bruke rød kjole da, men ville sjekket at bruden syntes det var greit..

Du kan godt bruke sort kjole, men du må ha lyst eller fargerikt tilbehør.

Gjest Gjesta
Skrevet
Nå er jo forlovern den eneste som har "lov" å bruke rød kjole da, men ville sjekket at bruden syntes det var greit..

Du kan godt bruke sort kjole, men du må ha lyst eller fargerikt tilbehør.

Jøss, er det sant? Så utrolig mange regler... Jeg var nær ved å kjøpe en rød kjole til et bryllup jeg skulle i hvor jeg ikke var forlover men kunne ha vært det - da hadde det jo blitt spesielt dumt hvis jeg hadde stilt i rødt...

Er rød kjole "forloverfargen"?

Skrevet (endret)
Jøss, er det sant? Så utrolig mange regler... Jeg var nær ved å kjøpe en rød kjole til et bryllup jeg skulle i hvor jeg ikke var forlover men kunne ha vært det - da hadde det jo blitt spesielt dumt hvis jeg hadde stilt i rødt...

Er rød kjole "forloverfargen"?

Ikke typisk forloverfarge, men den eneste som "har lov" til å stille opp i helt rød kjole.

Det er mange sånne "does and dont`s" , jeg lærte de da jeg solgte selskaps- tilbehør. Nå er det ikke alle som er like nøye på det da.

Endret av Binna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...