Gå til innhold

Graviditet og Røyking

Linemor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

ja akkurat lasse, på svangerskapskurs får man informasjon så det holder, men hvordan skal man VITE at det er så skadelig som det de påstår? kan det v¿re et ¸rlite snev av skremselspropaganda ute og går , tro?

R¸yk virker forskjellig på mennesker, noen tåler det dårlig, noen tåler det bra, men det blir ikke skrevet så mye om.

Og hadde det v¿rt så skadelig måtte det jo i hvertfall stått på r¸ykpakker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marthe77

Advarselen på røykepakkene inneholder nok info at den minst intelligente personen ville forstått at å røyke er helseskadelig. Og er det farlig å ta dritten etter katter, drive med hagearbeid (jord), drikke så og så mye kaffe/cola/brus/alkohol - osvosv - så er det ingen tvil at noe som er så helseskadelig for moren som røyk - iallefall er helseskadeig for barnet. Dette er sunn fornuft!!!!!

I tillegg til å inneha en god porsjon sunn fornuft så kan man jo se på all dokumentasjonen for dette emnet. Man kan jo begynne å lure på om personer som med overbevisning tror at røyk ikke skader fosteret er mentalt tilregnelig. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet alle at røyking er skadelig og jeg ville aldri røyke mens jeg var gravid. Men, det er mange storrøykere somstresser veldig med å slutte å røyke når de oppdager at de er gravide. Det er også skadelig for fosteret, faktisk så anbefaler leger at de heller tar seg et par røyk, da det er mindre skadelig enn om de stresser veldig med å slutte.( da er det også flere som klarer å slutte med røyken, når de vet at det er litt ''lov'')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja akkurat lasse, på svangerskapskurs får man informasjon så det holder, men hvordan skal man VITE at det er så skadelig som det de påstår? kan det v¿re et ¸rlite snev av skremselspropaganda ute og går , tro?

Hvordan skal man vite at det er så skadelig? Man må ha bodd på et gudsforlatt sted uten menneskelig kontakt de siste 50 åra hvis man ikke har fått med seg at røyking er skadelig. Hvorfor skulle leger og forskere gått så hardt ut mot røyking, hvis det ikke var skadelig? Det er ikke dem som tjener penger på tobakksindustrien. Nikotin er et giftstoff og røyking er vel noe av det som det har blitt forsket mest på i moderne tid. Jeg synes dere er utrolig naive og uvitende, gjest og Tanya! Jeg synes det er skremmende at det finnes sånne mennesker som dere, med et helt forskrudd syn på tilværelsen.

Og Moniq, det er helt sikkert ikke bra å kutte ut røyken på dagen dersom man er storrøyker. Men man må vel kunne greie å trappe ned over litt tid, for så å slutte helt og så bli gravid?

Hilde, det er sikkert mye annet som er skadelig for fostre enn bare røyking og alkohol. Men disse stoffene vet man er veldig skadelige, så hvorfor ikke unngå dem.

Jeg er faktisk litt enig med Sexysadie her. Fostre kan bli så skadet av røyking at de aborteres og da har mor noe av skylden selv. Akkurat som voksne folk får lungekreft og dør etter å ha pattet på røyken i flere år.

Voksne folk må gjerne røyke for min del, så lenge de ikke er gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner faktisk med at de som planlegger å bli gravide trapper ned og slutter med røyken. Nå er det jo sånn at ikke alle graviditeter er planlagt og det er i disse tilfellene det er mest aktuelt å bråslutte med røyken. Som jeg også skrev så er det da flere som klarer å slutte når de får beskjed om at det er lov å røyke litt.

Alle vet at man ikke skal røyke under en graviditet og jeg tviler på at noen gjør det med veldig god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sexysadie

Ja, man skulle tro at folk som planla og bli gravid kuttet ut røykingen før de blir gravide, desverre å er d ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenke bare å sende deg noen varme tanker jeg Linemor, i den tunge og vonde tiden du er i nå... Alle opplevelser blir til erfaringer, uansett gode eller vonde. Sår gror og de blir levelige etterhvert. Selv om alt virker veldig sort og trist nå... Jeg har ikke opplevd det samme som deg, er heller ikke deg, så jeg kan ikke si at jeg vet hvordan du føler det...Men det å miste noen som er deg så nær, så nær, føles alltid så utrolig meningsløst og vondt... Men jeg vet at etter stormen, så roer det seg og så titter solskinnet fram... Og da, da føles solskinnet som det aldri tidligere har gjort vennen min...

Lykke til videre Linemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare kommentere til den gæst som tro rygning er sundt fordi der ikke står noget på pakningen, skal lige hilse og fortælle at på tobakspakkerne på Island er de mærket med hvor helse farlige de er for gravide med billed af gravidkvinde og det hele, bare så det skal være sagt...

der står nok ikke noget på de norske fordi staten tjener for meget på det stas havede det været et nyt produkt som skulle ud på market i dag ville det aldrig blive tillat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Babyface... Hvordan kan du påstå at jeg er så naiv og uvitende. JEG synes det er skremmende at det finnes sånne mennesker som DEG. Hvor i mitt innlegg skrev jeg noe om at nikotin ikke er skadelig for fosteret og at det ikke er et giftstoff?

Jeg kom med en kommentar om at det er mer skadelig å sette en røyk i munnen på et spebarn, enn å ta en røyk mens en går gravid. For å forklare, så vi slipper flere misforståelser: Jeg vet at barnet ikke får like mye nikotin i seg som moren siden de ikke har samme blodet. Det barnet får i seg er det som "slipper inn" gjennom morkaka. MEN JEG MENER OGSÅ AT MAN IKKE BURDE RØYKE FOR DET.

(dette kommenterte jeg fordi det var noen som sammenligna det å ta seg en røyk, med det å sette en røyk i munnen på et spebarn.)

Tanya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg mener da så bestemt å ha lest på både mine egne og andres røykpakker at det skader fosteret... Eller er det noe jeg kun innbiller meg? Kanskje det var på kompisens pakke Eventyr det sto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

R¸yk virker forskjellig på mennesker, noen tåler det dårlig, noen tåler det bra, men det blir ikke skrevet så mye om.

Hvordan kan du vite om ditt foster tåler røykingen "bra" eller dårlig?

Mener du virkelig at røyking ikke er skadelig, Gjest?

All honnør til røykere som prøver å slutte eller trappe ned! De forstår i alle fall at det er farlig. Jeg har ingen sympati for dem som prøver å forsvare at de røyker! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner at det er vanskelig å slutte å røyke. En blir jo tross alt avhengig av denne nikotinen.....

Men jeg kommer aldri til å slutte å kritisere de som fortsatt røyker når de er gravide!

Jeg mener de er uansvarlige, svake og veldig egoistiske. Tenk at de allerede før fødselen viser hvor lite hensyn de tar til sitt eget barn?!?

Ja, en burde slutte å røyke FØR en blir gravid. Ikke prøve og slutte etter at en er blitt gravid.

Bare tanken på hvordan barnet har det i mors liv drag etter drag burde være stor nok grunn til å greie å slutte!

Men det er jo de som faktisk greier å slutte, og all ære til dem!

Håper bare de klarer å la være også etter at barnet er født.

-klara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke lest alle sidene her, så tilgi meg om dette er sagt før, men det gjelder påvirkningen på barnet:

Når du tar en røyk binder mye av hemoglobinet i blodet ditt kullos i stedet for oksygen. Det tar en god stund før kullosen slipper hemoglobinet igjen. Barnets eneste tilgang til oksygen er gjennom ditt blod og dine lunger. Dermed får babyen mindre oksygen når du røyker.

Dessuten, stopper egentlig morkaken nikotinen? Selv om baby og mor ikke har samme blod er det masse stoffer som går rett gjennom morkaken. Hvordan det er med nikotin vet jeg ikke, men jeg tør i hvert fall ikke ta meg en snus nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle kommende mødre!!

Og gratulerer til dere, og kodolerer til du som mistet barnet ditt. Føler med deg.

Jeg har vært så heldig at jeg har fått se nurket inne maven, siden jeg fant ut at vi var gravide.

Legen min har ultralyd på sitt kontor, så det har vært veldig betryggende.

Det jeg egentlig ville si, var at jeg sluttet å røyke etter første ultralyd-undersøkelse som er 3mnd siden, var da 6 uker på vei. Er stolt av meg selv, for jeg trodde faktisk ikke at jeg hadde klart det. Men med tanke på vidunderet som vokser inni meg var det ikke noe problem.

Du linemor kan jeg spørre hvor langt du var på vei.

Man går jo å engster seg for om det kommer til å skje noe med barnet, selv etter de 3 første månedene. Iallefall gjør jeg det! Man vet jo aldri.

Til slutt vil jeg ønske alle ett godt nytt år, og lykke til med stomping av røyken og barnet. :kul: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Røyking er farlig for barnet! Det er bevist, og spør enhver lege og jordmor. Om det ikke står på røykpakken, har vel ikke det noe med saken å gjøre? Står det en melding om dette på spritflasken du kjøper???

Uansett - jeg har selv vært storrøyker, og ble gravid helt plutselig. Var ikke planlagt. Når jeg fikk vite at jeg var gravid var det første jeg tenkte på å stumpe røyken. Men det er ikke lett! Syntes allikevel jeg har klart meg fint. Har tatt ca. 1 røyk om dagen, og 4/5 i helgene dersom det har vært "fest" o.l. Vet at dette er skadelig for barnet, men har ikke klart å la være.

Og dersom dere dømmer meg nord og ned, og som noen av dere skriver "dreper mitt eget barn" får dere skrive et nytt innlegg her. Får slike meldinger vil jeg har meg frabedt!

Har vært stresset i perioder, problemer på jobb osv. og det eneste som har hjulpet meg er å ta en røyk. Da har jeg blitt rolig og klart og slappe av. Og spør du meg har dette vært bedre for barnet.

Men jeg skal ikke sitte her å skrive at røyk ikke er farlig. Det værste jeg ser er gravide som røyker! Så jeg er den som sniker meg bort og "smugrøyker". Og jeg krysser fingrene for at jeg klarer å bli totalt røykfri før fødsel (er nå halveis).

Men ikke døm meg nord og ned!! Det har du ingen rett til!

Barnefaren har også vært flink og holdt seg unna røyken. Og det er "like viktig" at han slutter og støtter opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...