Gå til innhold

Graviditet og Røyking

Linemor

Anbefalte innlegg

Var hos legen i går, jeg har nettopp mistet sønnen min, han var født prematur.

Han fortalte meg at det er kommet en ny undersøkelse som viser at mødre som røyker har lettere for og føde prematurt og det er større mulighet for at barnet dør, kroppen bruker også lenger tid på og bli klar til et nytt svangerskap.

(jeg røyker ikke, men det er det kanskje andre her med barn i magen som gjør, bare et tips, det er helt jævelig og minste barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare som en liten påminnelse - forskning har lenge påvist sammenhengen mellom røykning og prematurfødsler. Men heldigvis forsker de videre og utarbeider teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff....

Gravide som røyker er det styggeste jeg ser! Blir så sinna inni meg at jeg har mest lyst til å gå bort å si i fra!...

(litt utenfor temaet, jeg vet, og jeg ønsker ikke starte noen ny tråd under denne...)

Røyk er jo et gift stoff, og når moren røyker for jo babyen natursligvis i seg dette også... Har jo sett bilder/filmer av hva som skjer med babyen når moren tar seg et drag... huff og huff!! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Det merkeligste m gravide røykere er at når babyen er kommet så er d helligbrøde å røyke i nærheten av barnet.Dette er jo ett paradoks i og m d at en baby er transportalbel.

Skulle de ikke tenkt på d at barnet sjeneres av d da den var inne i hybelen sin i 9 mnd????

Nei, da satt de alle å dampet som noen skorsteiner og var så deprimerte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er hetl enig. grsaviditet og røyking hører IKKE sammen, og folk bør absolutt ikke PLANLEGGE svangerskap når de røyker.

en ting som kan beskytte mopt premature barn er omega 3. de som røyker bør kanskje ta større doser.

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det med rygning er noget værre noget, jeg var selv ryger faktisk stor ryger røg over 20 om dagen.

da jeg blev gravid med min første sluttede jeg at ryge, men med nr 2 røg jeg som en skorsten, og endte oppe med en sygelig lille svag barn, som var ind og ud af hospitalet de første måneder og pådrog sig alle mulige underlige viruser som jeg aldrig havde hørt om før, i dag er hun en stor stærk pige måske ikke de helt rette ord at bruge da hun er lille og tynd men sund og frisk, jeg giver helt klart mig selv skylde for dette, er overbevist om at hvis ikke jeg havede røget var hun ikke blevet så sygelig som spæd.

jeg røg ikke med nr 3 og hun er stærk som en okse, og her den 4 gang sluttede jeg også så snart jeg viste at jeg var gravid, men denne gang begynder jeg ikke igen skal forblive røgfri også efter fødselen har ikke lyst overhoved på at begynde at ryge igen, og nu hvor jeg har fået lugtesansen tilbage føj hvor man har lugtet grimt.

her til sidst vil jeg kondolere trist at miste et barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg som har mistet et barn...

Røyking og svangerskap hører ikke sammen, kan ikke forsvares på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Røyking fører til forkalket morkake og derfor kan nok mange kvinner selv for sine SA og sine komplikasjoner under svangerskap ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt også unntak fra regelen: min mor røkte mest da hun ventet meg, men jeg var det største barnet hun fikk.. Likevel mener hun i dag at gravide absolutt bør slutte å røyke.

Det absolutt verste jeg forresten har sett er mødre som drar med seg barnevogna med en sovende baby inn i røykerommet på kafe! Og dette til tross for at barnet bare er et par skritt unna og fult synlig utenfor... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig! har også sett en kvinne som AMMET barnet sitt inne på en full røykeavdeling med en røyk i kjeften!!!!! at det går an!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Vel, det er ikke akkurat ny forskning, men det er viktig allikevel. Hvordan man fremdeles greier å forsvare røyking og graviditet er for meg et mysterium.

Kondolerer, Linemor. Jeg kan ikke forestille meg smerten ved å miste et barn, og jeg håper du har noen som støtter deg gjennom sorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke om noen av dere har v¿rt gravide f¸r, men det viser seg at de som har er fast bestemt på å slutte å r¸yke når de blir gravide, fortsetter å r¸yke allikevel, selv om de har blitt gravide...

Bare tenk på hvor mange kvinner i dag som r¸yker, og jenter, hvor mange tror dere av dem slutter å r¸yke når de blir gravide? ikke mange tipper jeg, og jeg vil tippe enda flere smugr¸yker, så tenk dere om f¸r dere kritiserer gravide som r¸yker, de har samvittighet noen av dem også, selv om de må ha noen få r¸yk om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke enig med dig gæst, jeg har været stor ryger over 20 stk om dagen, begyndte at ryge da jeg var 13-14 år, da jeg blev gravid med den første sluttede jeg på dage uden det mindste problem spørgsmål om vilje styrke nok er cigaretter vanebindene men ikke værre end det er muligt at slutte, jeg røg med mit barn nr 2 fik så lyst på mentohol tobak men resutatet af det var at jeg fik et lille svagt barn som hele tiden var syg, og jeg skylder på min cigaret rygning, nu skal jeg ha nr 4 og jeg sluttede på dagen som jeg fandt ud af jeg var gravid og jeg kan ikke sige at jeg savner at ryge eller har haft svært ved at slutte har opleved et par gange lyste på en røyk efter et godt måltid mad og hygge stund med venner men ikke være end det var til at holde ud, KVINDER hvor er jeres viljestyrke vi praler af hvor flinke vi er til alt og meget bedre end mændene ak ak...

om ikke andet så tænk på det liv som i bære rundt på og har ansvar for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo engang forskjell på folk. Mens noen ikke er mer avhenging (av stoffene, ikke vanen eller "kosen") enn at de kan slutte på dagen, så er det noe helt annet for andre, noen sliter mer.

Jeg kjenner ei som prøvde desperat å slutte, men klarte det ikke, og dette gjorde henne nedbrutt og tynget av dårlig samvittighet. Legen ba henne om ikke lenger fokusere på at hun skulle slutte, men heller gjøre sitt beste for å kutte ned så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt helt enig starya! jeg synes selv det er ekkelt å måtte forsvare røyking og graviditet, og det ER forskjell på folk, greier man å slutte uten å lide i det hele tatt den dagen man er gravid, ja da synes jeg at den personen er ikke mye avhengig i hverdagen ellers, og da, istedet for å skryte at man greier å slutte som gravid, heller konsentrere seg om å slutte i hverdagen, det er jo det tøffeste.....

Hvis man ikke greier å slutte helt med å røyke når man er gravid, så må man fokusere på å kutte ned så mye som overhodet mulig.

Og for å si en ting til: jeg tror ikke barnet lider og synes det er vondt når mor røyker, barnet selv er jo avhengig av røyk, men dette er selvfølgelig er dum argumentasjon for å fortsette å røyke når man er gravid,MEN det som er sant tror jeg, er at barnet kan få helseproblemer senere, og det er ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste gjest vil jeg bare si at argumentet om at barnet er avhengig og ikke lider ikke holder mål. Man har feks latt gravide røykende fyre opp en sigarett under ultralyd slik at de selv kan se hvordan det lille uskyldige fosteret krymper seg i mors liv når hun velger - og jeg sier velger med vilje, for her er det snakk om valg - å dra gifta ned i lungene.

Etter det jeg har oppfattet reduseres oksygenopptaket til et foster med hele 25 prosent når mor røyker. Dette er ganske mye da, så jo, jeg tror nok at den lille slett ikke har det bra der den ligger i magen til mor og får i seg dritten - høyst ufrivillig. Og skulle prosenttallet være galt beklager jeg...

Jo, jeg har forståelse for at det er ekkelt å måtte forsvare røyking og graviditet. Men det synes jeg da også bare skulle mangle. Etter min mening kan det nemlig ikke forsvares. Her er det snakk om å utsette et uskyldig lite liv for noe som faktisk kan få fatale konsekvenser.

Jeg skjønner bare ikke at motivasjonen ikke er til stede for å slutte når man bærer på et nytt liv. Dere sier dere får dårlig samvittighet når dere røyker og ikke klarer å slutte. Tenk den dårlige samvittigheta dere vil få dersom noe går galt og det kan tilskrives røykinga. Bare et lite apropos...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det verste synes jeg, er når folk PLANLEGGER graviditet mens de ennå røyker.... man bør jo selvfølgelig slutte FØR man blir gravid (dersom barnet er planlagt)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...