Gjest Gjesta Skrevet 12. april 2006 #1 Skrevet 12. april 2006 (endret) Vel? Hva er verst? Jada, pest eller kolera. Men hvis man nå på død og liv må drikke, litt eller mye. Er det best å drikke mens man er sammen med barna når de sover, eller er det best å forlate barna alene og gå ut for å drikke et annet sted og la barna være alene? Edit: Jeg tenker her på barn under skolepliktig alder Endret 12. april 2006 av Evelina
Gjest Bellatrix Skrevet 12. april 2006 #2 Skrevet 12. april 2006 (endret) Det kommer an på hvor beruset man er, og hvor gammelt barnet er. Jeg ser du har endret innlegget litt. Skal man føsrt ta seg en pils eller to bør man i det minste være i nærheten av barnet. Endret 13. april 2006 av Bellatrix
Tule Skrevet 12. april 2006 #3 Skrevet 12. april 2006 hei vis det er under skolepliktig alder så mener jeg det er bedre og drikke sammen med dem, vel og merke vis man drikker lite, altså et glass øl eller et glass vin, det mener jeg man til og med kan drikke om barna er våkne, vis de skal vere alene må man ha barnevakt, eller om man eller partneren har barn på over for eksempel ti tolv år som kan vere sammen med dem eldre barn ville jeg latt vere på rommet ovet 10 år og sett om vert ca tjuende til 30 de minutt og eller avbrutt om jeg så det var utrygt og om det hadde mobil så kunne det jo og ha ringt meg om det var noe hilsen
loffen Skrevet 12. april 2006 #4 Skrevet 12. april 2006 hei vis det er under skolepliktig alder så mener jeg det er bedre og drikke sammen med dem, vel og merke vis man drikker lite, altså et glass øl eller et glass vin, det mener jeg man til og med kan drikke om barna er våkne, vis de skal vere alene må man ha barnevakt, eller om man eller partneren har barn på over for eksempel ti tolv år som kan vere sammen med dem eldre barn ville jeg latt vere på rommet ovet 10 år og sett om vert ca tjuende til 30 de minutt og eller avbrutt om jeg så det var utrygt og om det hadde mobil så kunne det jo og ha ringt meg om det var noe hilsen ← Jepp.
finnslarken Skrevet 12. april 2006 #5 Skrevet 12. april 2006 ... Isåfall synes jeg det er bedre å drikke alkohol hjemme- vel å merke når barna sover, og ikke i mengder. (Når de blir større vil jeg faktisk mene det omvendte... ) Så når de blir større vil du de skal være våkne, og i større mengder?
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 12. april 2006 #6 Skrevet 12. april 2006 Så når de blir større vil du de skal være våkne, og i større mengder? ← Ja, det var selvsagt det jeg mente Klønete formulert, kanskje, men hvis du leser setningen før tankestreken... så ser du at "det motsatte" betyr at når det gjelder eldre barn, synes jeg det er bedre å gå ut en tur under sikre forutsetninger, enn å sitte hjemme. Men det skjønte du jo egentlig, ikke sant
Gjest Gjesta Skrevet 12. april 2006 #7 Skrevet 12. april 2006 Så når de blir større vil du de skal være våkne, og i større mengder? ←
Gjest Gjesta Skrevet 12. april 2006 #8 Skrevet 12. april 2006 Barn skal uansett ikke være uten tilsyn! Men av to onder tror jeg det er mer skadelig for et barn å være overlatt til seg selv uten mulighet til å komme i kontakt med omsorgspersoner enn at omsorgspersonen har drukket. På den andre siden: Er de som har tilsyn beruset nok er de jo på en måte fraværende tilstedeværende så da går det ut på det samme. Men jeg har ikke noe prinsippielt imot at foreldre koser seg med vin etter at unger er i seng, så lenge det ikke er snakk om fyll eller overstadig beruselse slik at de ikke er i stand til å ivareta barnas eventuelle behov.
finnslarken Skrevet 13. april 2006 #9 Skrevet 13. april 2006 Ja, det var selvsagt det jeg mente Klønete formulert, kanskje, men hvis du leser setningen før tankestreken... så ser du at "det motsatte" betyr at når det gjelder eldre barn, synes jeg det er bedre å gå ut en tur under sikre forutsetninger, enn å sitte hjemme. Men det skjønte du jo egentlig, ikke sant ← Selvfølgelig skjønte jeg det Men jeg bare MÅ gripe fatt i sånne ting, jeg bare er sånn...
Gjest Gjesta Skrevet 13. april 2006 #10 Skrevet 13. april 2006 Barn skal uansett ikke være uten tilsyn! Men av to onder tror jeg det er mer skadelig for et barn å være overlatt til seg selv uten mulighet til å komme i kontakt med omsorgspersoner enn at omsorgspersonen har drukket. På den andre siden: Er de som har tilsyn beruset nok er de jo på en måte fraværende tilstedeværende så da går det ut på det samme. Men jeg har ikke noe prinsippielt imot at foreldre koser seg med vin etter at unger er i seng, så lenge det ikke er snakk om fyll eller overstadig beruselse slik at de ikke er i stand til å ivareta barnas eventuelle behov. ← enig.
Gjest Miloine Skrevet 13. april 2006 #11 Skrevet 13. april 2006 (endret) Huff, ja dette var pest eller kolera! Ville ikke valgt noen av delene i teorien, men siden du spørr må jeg svare. Jeg ville nok heller ha valgt å være beruset hjemme, enn å la dem være uten tillsyn. Jeg regner med at du snakker om småbarn, og foreldre som er fulle. Uanset om du er beruset, så har man jo en viss kontroll over hjemmet/barna. (hvis man ikke er bevistløs full da) Er ikke noe i mot at man kan kose seg med et par glass vin, selv med småbarn i huset. Men småbarn og fulle folk - NEI. Endret 13. april 2006 av Miloine
Gjest Jalileh Skrevet 13. april 2006 #12 Skrevet 13. april 2006 Enig med Nigo-San. Og ja, skaff en barnevakt.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #13 Skrevet 13. april 2006 Jeg har faktisk aldri vært i nærheten av å være beruset etter at jeg fikk barn. Men nå må jeg vel legge til at det ikke har vært noe offer da. Jeg ville aldri ha etterlatt mine barn uten tilsyn, aldri! Pleide å ha heftige krangler med min svigermor som mente at jeg var hysterisk om jeg ikke gikk på butikken mens babyen lå hjemme og sov. Men jeg ville ikke synes det var noe problem å ta et glass vin hjemme. Mine foreldre var svært sosiale, store familieselskaper og alkoholen var med den gang også. Barn tåler å se fulle mennesker så lenge alle til en hver tid er vennligsinnede. Men det er selvfølgelig også barn som kan reagerer på det. Min sønn da han var veldig liten ble redd da far og onkel kom fra byen, luktet rart og snakket høyt. Det var siste gang noen nærmet seg mine barn i beruset tilstand.
Thomasine Skrevet 13. april 2006 #14 Skrevet 13. april 2006 Ikke tvil - heller beruset hjemme enn å la barna være alene hjemme. Men må man drikke til man er synlig beruset, lurer jeg på...:klø: En voksen person blir vel ikke overstadig beruset av et glass vin eller to??? Fyll hører ikke hjemme noe sted, mener nå jeg... En ting er å kose seg, men bli så full at man får "blackout" eller er bevisstløse det er det vel bare tenåringer som dessverre driver med, eller?... Bør ikke være andre, iallefall...
Vamp Skrevet 13. april 2006 #15 Skrevet 13. april 2006 Tror virkelig ikke jeg vil velge noen av dem. Er man forelder og absolutt må drikke så mener jeg man bør få barnevakt og komme seg ut av huset. Mange tenker at det ikke er noe problem for barna å se forldrene drikke, greit nok, men da må det begrense seg til ett glass vin eller noe sånt. Om man skal ha fest eller noe sånt hjemme så bør man iverksette overnatting, få barnet ut av huset! I slike tilfeller kan du kanskje kontrollere deg selv, men ikke gjestene dine. Barna dine burde være det mest kostelige du har - ikke risiker forholdet for noe så unødvendig som alkohol. Jeg prøver ikke å si: "Slutt å drikk!" her altså, bare ikke gjør det rundt barna...
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #16 Skrevet 13. april 2006 Jeg opplevde begge deler da jeg var barn, fra jeg var 11 år. Jeg syntes det var bedre at de voksne var hjemme enn at de dro på fest. Men så var det ikke bråk selv om de voksne ofte var synlig beruset. Da jeg var yngre, hadde jeg barnevakt, men da opplevde jeg at foreldrene mine kranglet når de kom fra fest og det var ikke gøy. Da var jeg liten og forstod ikke så mye, men det var veldig trist for jeg forstod jo at de kranglet... De skiltes innen jeg var 11 år. Det er vanskelig å ha noen mening, men jeg ville valgt å ikke la barna være alene, og planlegger foreldre/aleneforeldre en fest, er det bedre å spørre familie eller venner om barna kan overnatte. Det har jeg selv gjort da mine egne barn var små. Men jeg tror ikke barn bryr seg om at man tar ett eller to glass vin. For meg høres det nesten ut som om når folk prater om to glass vin, så kan man nesten doble det flere ganger, men det er vel fordi jeg selv opplevde så mye bråk før mine foreldre skiltes i barndommen.
Usikker Skrevet 13. april 2006 #17 Skrevet 13. april 2006 Tråden er ryddet. Hold dere til emnet Usikker -moderator-
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #19 Skrevet 13. april 2006 Jeg vet ikke hva som er verst. Jeg helgarderer og gjør begge deler. Når jeg føler for å drikke litt ekstra, så sjenker jeg ungen min også, så han ikke merker at jeg er full.
Gjest Bodillen Skrevet 13. april 2006 #20 Skrevet 13. april 2006 To dårlige alternativer å stemme på etter min mening, men jeg stemte på å være hjemme - man etterlater ikke barn uten tilsyn under noen omstendighet. Synes ellers ikke mye alkoholdrikking og barn hører sammen. Selv er jeg avholds, men mannen min tar seg gjerne en pils eller ett glass vin til maten, og det mener jeg ikke barn har vondt av å se. Når det derimot kommer til drikking i andre sammenhenger enn som tilbehør til mat synes jeg ingenting om det. Vi hadde et lite party her om dagen da gubben fylte år. Da ble det servert øl og vin til maten. Vi visste at flere kom til å drikke etter maten også, derfor plasserte vi ungene hos bestemor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå