Gjest Gjest Skrevet 12. april 2006 #1 Skrevet 12. april 2006 Er det noen som har studert antropologi her?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2006 #3 Skrevet 12. april 2006 Kan jeg spørre hvor du studerte, og om du trivdes der? Vet du noe generelt om hvordan jobbmarkedet er for tiden?
Gjest Camelia Skrevet 12. april 2006 #4 Skrevet 12. april 2006 Studerte i Trondheim, og ja, jeg trivdes. Antropologi er et svært anvendelig fag som svært mange andre fagområder kan trekke veksler på. Burde vært en obligatorisk del av mange andre studier. Å skrive hovedfagsoppgave er imidlertid en ensom affære. Du må like sitte ensom i månedsvis foran en computer. At et hovedfag inkluderer feltarbeid innebærer at du må være i stand til å jobbe svært selvstendig og kreativt, være utadvendt og ha evne til å komme i kontakt med folk. Arbeidsmarkedet er det nesten umulig å si noe generelt om, bortsett fra at det norske samfunnet ikke akkurat setter så veeldig stor pris på samfunnsvitere... Som antropolog må man være litt "pottitt"; det er sjelden og aldri du ser i en jobbannonse at man søker etter antropologer. Man må være flink til å definere seg selv og selge seg, se hvor ens kompetanse kan passe inn. Dessuten er det svært avhengig av hvilke fagkombinasjoner man ellers har (nå studerte jeg etter "gammel modell" - leverte oppgave i 2000 og er litt usikker på hvordan man jobber fram mot en magister nå). Antropologi er jo så uendelig mye; du kan ha gjort feltarbeide blandt tradisjonelle folk i regnskogen, hos en norsk bedrift, i et fengsel eller på en pub... Dermed helt umulig å spå noe om jobbmarkedet. Det lønner seg nok å være smart når man velger emne for avsluttende oppgave, i hvertfall. Bare spør om du lurer på mer. Litt trøtt nå.
Gjest Camelia Skrevet 12. april 2006 #5 Skrevet 12. april 2006 Hvis jeg skulle begynt å studere antropologi nå, ville jeg vurdert Tromsø. Der har du muligheten til å studere antropologisk film (i hvertfall hadde man det for få år siden), det høres ultraspennende ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå