Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har studert antropologi her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Camelia
Skrevet

Jeg har hovedfag i sosialantropologi.

Skrevet

Kan jeg spørre hvor du studerte, og om du trivdes der? Vet du noe generelt om hvordan jobbmarkedet er for tiden?

Gjest Camelia
Skrevet

Studerte i Trondheim, og ja, jeg trivdes.

Antropologi er et svært anvendelig fag som svært mange andre fagområder kan trekke veksler på. Burde vært en obligatorisk del av mange andre studier.

Å skrive hovedfagsoppgave er imidlertid en ensom affære. Du må like sitte ensom i månedsvis foran en computer. At et hovedfag inkluderer feltarbeid innebærer at du må være i stand til å jobbe svært selvstendig og kreativt, være utadvendt og ha evne til å komme i kontakt med folk.

Arbeidsmarkedet er det nesten umulig å si noe generelt om, bortsett fra at det norske samfunnet ikke akkurat setter så veeldig stor pris på samfunnsvitere... Som antropolog må man være litt "pottitt"; det er sjelden og aldri du ser i en jobbannonse at man søker etter antropologer. Man må være flink til å definere seg selv og selge seg, se hvor ens kompetanse kan passe inn.

Dessuten er det svært avhengig av hvilke fagkombinasjoner man ellers har (nå studerte jeg etter "gammel modell" - leverte oppgave i 2000 og er litt usikker på hvordan man jobber fram mot en magister nå). Antropologi er jo så uendelig mye; du kan ha gjort feltarbeide blandt tradisjonelle folk i regnskogen, hos en norsk bedrift, i et fengsel eller på en pub... Dermed helt umulig å spå noe om jobbmarkedet. Det lønner seg nok å være smart når man velger emne for avsluttende oppgave, i hvertfall.

Bare spør om du lurer på mer. Litt trøtt nå. :)

Gjest Camelia
Skrevet

Hvis jeg skulle begynt å studere antropologi nå, ville jeg vurdert Tromsø. Der har du muligheten til å studere antropologisk film (i hvertfall hadde man det for få år siden), det høres ultraspennende ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...