Gå til innhold

Hånd i munnen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det 'lurt' å ta ut hånda hver gang lillegutt putter den i munnen?

For å forhindre at han begynner å suge på tommelen tenker jeg på... :roll:

Han bruker smokk, men har begynt å interessere seg mer og mer for hendene sine, og han må vel få utforske dem!?!

Eller holder det at 'alt' annet (leker) smakes på?

Han er 4 mnd gammel...Vil heller at han bruker smokk enn tommel nemlig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje småtten klør i munnen. Vesla mi hadde hånden i munnen ganske hyppig de 3-4 første mnd. For å si det sånn så ble hun nesten født med hånda i munnen :lol: Hun har alltid tatt smokk og gnaginga på hånden har avtatt.

Skrevet

Tror du får en slitsom jobb om du skal ta hånden hans ut av munnen hver gang han putter den inn. Mine barn har brukt smokken men de har også gått med hendene mye i munnen, i allefall når de ikke har hatt smokken tilgjengelig. tror det kommer av at enkelte har ett stort sutte behov. Du får vel bare prøve å se det litt an også prøve å hindre han hvis du ser at han får tak i tommelen, og ikke bare sutter på fingrene.

Alial

Skrevet

Vi har ikke brukt smokk til noen av våre 8 barn og det vi har gjort er at de har fått suge/gnage på nevene så mye de har orket, men om vi har sett at tommelen har krøpet inn i munnen har vi forsiktig lirket den ut og om nødvendig har de fått litt pupp i stedet. Ingen av dem har begynt å suge på totten.

Skrevet

OK takk for svar :)

Får la han ha hele hånda i munnen da, men unngå tommelen!!

Mye man lurer på som nybakt mor, og alltid greit å være forutsigbar på ting man KAN være det på ved hjelp av andres tips/erfaringer :)

Skrevet

Min datter tok tommelen; og jeg ble lykkelig! Endelig fikk vi litt ro (hun var et veldig urolig barn, men stort sugebehov, men vi fikk henne ikke til å ta smokk, desverre, hun bare brakk seg og spyttet den ut...).

I ettertid er jeg glad vi slapp smokken, hun fant alltid tommelen (den ramlet ikke ut om natten sånn at vi måtte løpe ut og inn på rommet hennes), vi mistet den ikke på kjøpesentergulvet (jeg ser jo foreldre suge av smokken etter at den har falt ned på gulvet, for så å putte smokken inn i ungen etterpå....litt betenkelig, synes jeg), vi har ikke hatt noe problemer med tannstilling, hun er veldig flink til å suge på tommelen i de "riktige" situasjonene (når hun skal sove), hun har vært veldig tidlig språklig (det har ikke vært noen smokk i veien når hun begynte å lære seg å snakke).

Jeg ser egentlig bare én ulempe med tommelbruk fremfor smokk: det tar lengre tid å slutte helt. Smokken er det jo "bare" å fjerne Men smokk har jo en god del andre ulemper, så her er det bare å veie for og imot. Det viktigste er vel uansett at barnet finner en måte å roe seg på, er det vel?

Mitt råd til deg er derfor: la ungen bestemme selv....la smokken være tilgjengelig, men la ungen få ha tommelen i fred, da vel. Hvis hun/han ønsker det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...