afr0dite Skrevet 12. april 2006 #1 Skrevet 12. april 2006 Vi skal slå sammen begge etternavnene våre, og gifter oss 15. juli. 7. august starter semesteret i Singapore, hvor vi skal være i fem måneder... Hva gjør vi med passene våre?!? Rekker vi å endre de i tide? Æsj, jeg som har så mange fine stempler i det passet jeg HAR! Alle de fine gode minnene!!
Gjest Gjesta Skrevet 12. april 2006 #2 Skrevet 12. april 2006 Du bør absolutt endre passene før dere skal reise. Det bør gå å få endret de i tide, hvis dere får ut fingeren med en gang. Men kan dere ikke bare endre navnene på forhånd da?
afr0dite Skrevet 12. april 2006 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2006 Mmmm... nei, ikke før bryllupet... Hmmm... må nok sette oss ned og finne ut hvordan vi gjør det der!!
Kara W Skrevet 12. april 2006 #4 Skrevet 12. april 2006 Men kan dere ikke bare endre navnene på forhånd da? ← Jeg skjønner at ekteskap ikke er det det en gang var, men for noen er det fortsatt en stor overgang. Jeg kunne ikke tenke meg å endre navn før vi er gift, og jeg vil at det skal skje på den dagen også. For meg er vi ikke en familie før vi har sagt ja til hverandre, og først da vil jeg ha samme familienavn. Man kan sikkert argumentere at det er jo bare noen papirer som skal endres på, og det samme kan man si om ekteskap, men for mange er det noe mye mer.
afr0dite Skrevet 12. april 2006 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2006 Enig med deg Kara W, dessuten synes jeg det er litt skummelt å endre navn i det hele tatt.. Er joveldig glad i det jeg har...
Gjest Gjesta Skrevet 12. april 2006 #6 Skrevet 12. april 2006 Jeg skjønner at ekteskap ikke er det det en gang var, men for noen er det fortsatt en stor overgang. Jeg kunne ikke tenke meg å endre navn før vi er gift, og jeg vil at det skal skje på den dagen også. For meg er vi ikke en familie før vi har sagt ja til hverandre, og først da vil jeg ha samme familienavn. Man kan sikkert argumentere at det er jo bare noen papirer som skal endres på, og det samme kan man si om ekteskap, men for mange er det noe mye mer. ← Det skjer ikke nøyaktig den dagen uansett, for det blir gyldig den dagen det blir behandlet på folkeregisteret
Susan Sto Helit Skrevet 12. april 2006 #7 Skrevet 12. april 2006 Nytt pass tar intil 10 arbeidsdager. (To uker.) Jeg fikk nytt på under en uke. Hvis dere får endret navnet på dagen, så er det sikkert ikke noe problem å få nye pass. Bare husk å bestille billetter i samme navn som det står på passene.
Gjest ¤ Skrevet 12. april 2006 #8 Skrevet 12. april 2006 Vi sendte inn erklæring fra brudefolkene, forlovererklæring og navneendringsskjema samtidig til folkeregisteret for en stund siden, og fikk tilbake et bekreftelsesskjema på at det er ok at vi gifter oss.... Hvordan er det med navnet da? På skjemaet sto det "nytt navn etter vigselen: (mitt nye etternavn)", betyr det at mitt nye etternavn begynner å gjelde fra vi sier ja i kirken?
Gjest Gjesta Skrevet 12. april 2006 #9 Skrevet 12. april 2006 Nei, det gjelder fra den datoen det blir stemplet på folkeregisteret
Elise_ Skrevet 12. april 2006 #10 Skrevet 12. april 2006 Æsj, jeg som har så mange fine stempler i det passet jeg HAR! Alle de fine gode minnene!! ← Har ikke så mye fornuftig å komme med, men du får jo beholde det gamle passet ditt, selv om det blir gjort ugyldig. Så da kan du tenke på det som et fint minne fra det gamle livet ditt, med pikenavnet, mange spennende stempler fra reiser FØR du var gift. Så får du nå det nye fine passet med nytt navn og det skal være med deg på reiser du foretar deg som gift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå