Gå til innhold

Hvem bestemmer over pasientens kropp?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Tenkt scenario:

En kvinne finner en kul i brystet, og skal opereres for dette. Hun vil beholde brystet, og sier dette til legen før operasjonen. Legen fjerner likevel hele brystet, fordi vurderinger gjort under operasjonen tilsa at det var den beste løsningen. Kvinnen ville heller beholdt brystet og hatt større risiko for tilbakefall.

Hvem bestemmer egentlig?

Har legen juridisk rett til å bestemme over kvinnens kropp i dette tilfellet?

Har legen gjort noe ulovlig, i og med at kvinnen ikke har gitt samtykke til at brystet skal fjernes?

Hvis noe ulovlig har skjedd, hvilke lover/paragrafer er brutt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at jeg ikke besvarer spørsmålet ditt her nå, men vil likevel skyte inn:

det kan være en medvirkende faktor i å gi legen medhold, fordi kvinnen ikke sa klart i fra før inngrepet: dvs. hun hadde ikke fått det journalført og skriftlig, at dersom det kom til det punkt at legen ble i tvil under operasjonen, skulel tvilen komem pasientens ønske til gode: nemlig å avvente fjerning av brystet.

Skrevet

Legen bør snakke om mulige komplikasjoner før operasjonen og avtale slike ting i forveien. Dersom pasientens forventninger ikke er realistiske så bør legen ha rett til å nekte å utføre behandlingen.

Skrevet

Usikker på det juridiske her i forhold til om det er straffbart, men det er helt klart at legen ikke kan gjøre som hun/han selv vil. De har ingen rett til å tvinge på noen en behandling som man selv ikke ønsker. Hvis dette er en reell situasjon og ikke en tenkt en vil jeg tro dette er en sak man bør klage inn til sykehusadministrasjonen og eventuelt søke erstatning for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...