Gjest Lei Skrevet 12. april 2006 #1 Skrevet 12. april 2006 I mange år har familiehuset etter besteforeldrene mine, vært et felles feriested, men ingen har pusset opp eller vedlikeholdt det. Noen har prøvd, men har blitt stående alene om jobben og pga. sviktende helse har det strandet... Men nå har det skjedd. Hele huset er vannskadet pga. lekkasje fra taket. Det lukter mugg og alt er fuktig. Så nå er feiden i gang. Jeg er en indirekte arving. Min mor lever fremdeles, men min kusine som sa fra om hva som har sjedd, får skylda for at hun har fått venner til å ødelegge huset... Hun har ingen grunn til å ødelegge huset. Hun er en oppegående dame, som jeg har god kontakt med. Jeg blir så lei meg. Jeg orker ikke fortelle kusinen min hva som skjer og sies, men jeg har ikke lyst å dra på påskeferie til min mor. Hun er så bitter og hele påska vil dreie seg om at min kusine har ødelagt huset... Min kusine bor ikke der. Hun ringte bare og sa fra om tilstanden. I høst visste alle at det kun var et tidspørsmål før huset enten måtte selges eller vedlikeholdes. Men ingen ble enige. I tillegg til at jeg er deprimert fra før akkurat nå, får jeg problemene midt i fanget. Jeg tror jeg skal avlyse hele påska i år. Jeg orker ikke høre på hvor fæle deler av familien er, og hvem som har skylda. Det er trist at huset har forfalt, og er ødelagt nå, men hvorfor skal jeg bli blandet inn og høre på bittert prat som stammer fra krangler fra før jeg ble født... Jeg skal ringe min mor og si at jeg ikke kommer om det kun skal bli snakk om huset i påska, men da legger hun sikkert på røret og mener jeg er for uvitende om forhistorien. Faktisk vet jeg like mye som de voksne om forhistorien, og de sier i mot seg selv, men nå har de plutselig begynt å angripe hverandre og legge skylda for at huset ikke er i stand til å berges mer, men må rives og jeg står midt i skjærsilden. Hva ville dere gjort og sagt? Jeg har egentlig ikke lyst å ringe, men mamma ringte for en time siden og jeg fikk en telefon på mobilen så jeg sa jeg skulle ringe tilbake, men jeg vet ikke hva jeg skal si...
Gjest gjest1 Skrevet 12. april 2006 #2 Skrevet 12. april 2006 Vel, vannskader av den typen blir ikke så omfattende over natten, men skyldes nok manglende vedlikehold over tid. Si klart ifra om at husets tilstand er ALLES skyld, ikke bare den som oppdaget skaden! Si fra at dere bør kontakte en takstmann som gir en tilstandsrapport på huset, og gjerne om hvordan og hvorfor skadene har oppstått. Når det er klarlagt er det nok ikke mer å krangle om enn å avgjøre hva som skjer videre. Det beste er nok å selge, enten til helt fremmede eller at noen arvinger betaler ut de andre. Jeg vet godt hvordan familiekrangler kan være ødeleggende, men innta et nøytralt standpunkt og stå for det. Ikke lat som du er enig bare for å unngå krangel, men ikke fyr oppunder andre heller. Vær klar, men nøytral!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 12. april 2006 #3 Skrevet 12. april 2006 Jeg har ringt min mor og sagt at jeg ikke vil bli blandet inn og at de ikke kan klandre min kusine bare fordi hun oppdaget skaden pga at hun kom dit nå i påska... Det eksisterer visst en forsikring, men pga manglende vedlikehold tror jeg ikke skadene vil bli dekket. Min mor var ganske grei i telefonen nå, og sa at hun ikke bryr seg nevneverdig om hva som skjer med huset. Likevel er broren hennes osv. ute etter noen å skylde på (de med mest penger i familien og de som har brukt huset mest, er de som skylder mest på andre... for en familie...) Vannskadene kom ikke over natten. Ingen har vært i huset siden i fjor sommer. Og om ikke min kusine dro dit nå, ville ingen oppdage det før til sommeren. Hun ville bare si i fra og spørre om det er noe hun kan gjøre og hva hun kan gjøre. Jeg sa til min mor at jeg ikke ønsker å bli blandet inn i krangler, og det virket som hun aksepterte det. Jeg har god kontakt med min kusine, men eldre generasjoners krangler prøver de å overføre på oss, uten å lykkes men det er ikke særlig morsomt...
salsera Skrevet 13. april 2006 #4 Skrevet 13. april 2006 Huff, familiekrangler er noe herk. Flott at du klarte å si fra på en så fin måte. Ønsker deg en god påske!
Gjest Gjest_jane how_* Skrevet 14. april 2006 #5 Skrevet 14. april 2006 Om din mor mener du er uvitende om forhistorien, syns jeg hun skal la deg slippe å høre om den! Det er helt ulogisk å klage til deg om den, og i tillegg påstå du ikke vet nok om den til å protestere. Skjønner godt du blir lei! Om du drar dit i påsken og det likevel blir bråk og klaging, syns jeg du godt kan dra igjen. Når man er deprimert har man ofte mindre motstand enn ellers, og det er vanskeligere å overse en krangel og å si fra klart at dette godtar man ikke når man er oppe i en situasjon. Ta først og fremst hensyn til deg selv.
Kittykat Skrevet 14. april 2006 #6 Skrevet 14. april 2006 Som en sier så så skjer ikke omfattende vannskade over natten. Dette skjer over tid og siden ingen i familien din ble enige om huset skulle selges eller vedlikeholdes, så er alle ansvarlige for det som har skjedd. Noen begynte jo å fikse på huset, men sluttet etter en kort stund. Det er bare til å si det som det er: Alle er ansvarlige for dette fordi ingen ville gjøre noe for å vedlikeholde det. Og de som prøvde, de ga opp fordi ingen andre hjalp til. Dette er en tåpelig ting å krangle over. Alle bør gå sammen om å ordne skaden og så kanskje alle begynner å ta litt mer vare på huset sånn at dette ikke skjer igjen. Eller så kan dere selge det og få det ut av livet og verden for godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå