Gå til innhold

Moussaka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri prøvd med Auberginer selv, men skal lage Moussaka på hyttetur i helgen. Vet ikke hva folk liker best... Hva er din favoritt? Og har du evt en god oppskrift?

Skrevet

Huff...tror jeg bare lager noe annet jeg... ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Auberginer er min favoritt :) Noen blander jo også, men jeg synes det blir hetl feil hvis det er uten auberginer.

Skrevet

HeHe, skal lage det idag. Med auberginer og lammekjøttdeig. Blir ikke riktig ellers

Skrevet

Kan man kalle det moussaka hvis man lager det med bare poteter da egentlig? Trodde aubergine var liksom en must-ingrediens, jeg.

Skrevet

Vi lager alltid med potet. Er ikke glad i auberginer noen av oss.

Skrevet

Den ferdigpakken med poteter er best! Men nå er jeg veldig glad i poteter da, og så er det den som er mousaka for meg.

Skrevet

Jeg veksler litt, synes det er godt med begge deler. Her er oppskriften jeg bruker:

Moussaka (5-6 pers.)

800 g auberginer (ca 3 stk), evt poteter

500 g kjøttdeig (gjerne av lam)

2 løk

3 knuste hvitløksbåter

1 boks knuste tomater

2 ss tomatpuré

¾ ts salt

litt pepper

4 dl melk

3 ss hvetemel

½ ts salt

2 ss smør

litt revet muskat

2 dl revet ost + 1 dl til gratinering

2 egg

1 ts oregano

½ ts kanel

1 laurbærblad

Skjær auberginene i skiver og stek dem i litt smør. Hakk løk og hvitløk og surr i olje. Legg i kjøttdeig og stek. Bland i tomater, tomatpuré og krydder. La putre i minst 15 minutter. Lag hvitsaus, smak til med krydder og ha i revet ost. Pisk eggene lett og bland i sausen. Fordel en tredel av aubergineskivene i bunnen av en ildfast form. Hell halvparten av kjøttsausen over. Et nytt lag auberginer, og så resten av kjøttsausen. Legg siste lag auberginer på toppen og bre den hvite sausen øverst. Dryss revet ost over til slutt. Stek ved 175 grader i 40-45 minutter. La den hvile noen minutter før servering.

Skrevet

Det må være auberginer!

Skrevet

Det må være auberginer.

Bruker omtrent samme oppskrift som arkana. Kanelen i hvitsausen er viktig.

Pulverheksa ii

Skrevet

Moussaka skal jo egentlig lages med aubergine, skal det ikke? Det med potet er ikke det en norsk versjon av moussakaen?

Skrevet
Moussaka skal jo egentlig lages med aubergine, skal det ikke? Det med potet er ikke det en norsk versjon av moussakaen?

Joda.. men vi liker potet best uansett hva som er riktig.

Lager sånn ca den samme som Arkana :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jøss, ante ikke at dette egentlig var med auberginer jeg :rodme: Vi har alltid med potet

Skrevet

Oi, så det er noen som har vært hjemme i påsken også ja...

Ser at potetene er vinneren, så får se om jeg skal prøve en blanding eller ei en gang. Enkel oppskrift da, så takk for den Arkana! Lett å gjøre glutenfri også jo...perfekt... :)

Hmm....nå har jeg litt lyst på moussaka... ;)

Skrevet
Joda.. men vi liker potet best uansett hva som er riktig.

Ikke noe galt med det, bare lurte jeg :)

Skrevet

Eg er ikkje glad i aubergine, men synest poteter blir litt feil konsistens liskom, så eg brukar squash. Nam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...