Gå til innhold

Forskjellig farge på tak og vegglister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart gå i gang med å pusse opp stua vår. Skal ha en lys beige farge på veggene, og mørkt gulv. Hadde i utgangspunktet tenkt å ha mørke lister, men begynner å tenke at taklistene kanskje blir litt vel fremtredende når taket og veggene er lyse...? Ser det veldig teit ut om vi har hvitmalte taklister når vindus -og gulvlister er mørkbeiset? Eller blir det finest om vi har mørke taklister? Alle listene ellers i huset er mørkbeiset.

Det skal ikke være lett, nei!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er penest om taklisten er en forlengelse av taket - dvs. i samme farge. Synes takhøyden blir visuelt høyere. Er usikker på hva jeg mener om gulvlister ettersom jeg ikke har råd til eikelister i alle rom. :ler:

Skrevet

Jeg har lyse vegger med mørkere lister og karmer. Taklisten er hvit.

Gjest gjest1
Skrevet

Hmmmm.... ikke enkelt.

Personlig er jeg ikke så glad i mørke lister, synes det blir litt oppstykket og tungt, spesielt om taklistene er mørke. Men det kommer jo også helt ann på bygningstype og alder.Og i og med at gulvet er mørkt kan det jo blir pent også med mørke lister.Hva med å male en plankestubb og henge opp, bare for å få en føling med hvordan resultatet blir?Eller male på store pappbiter og henge opp slik at man får se fargen på veggen?

Jeg har gjort det veldig enkelt her i gården. Samme farge på alle tak og taklister( hvit), samme veggfarge( lys grå) og samme farge på alt av dører, vinduer og annet listverk(hvit). Har laminatgulv i samme tone gjennom hele leiligheten også.

Veldig kjekt når jeg skal friske opp litt, har bestandig riktig maling i kjelleren

Skrevet

Alle lister hos meg er hvite. Det synes jeg er penest. (Og da helt hvite, ikke eggehvite).

Skrevet

Taklister hører til taket - lik farge på tak og taklist.

Skrevet
Taklister hører til taket - lik farge på tak og taklist.

Enig.

Skrevet (endret)
Vi skal snart gå i gang med å pusse opp stua vår. Skal ha en lys beige farge på veggene, og mørkt gulv. Hadde i utgangspunktet tenkt å ha mørke lister, men begynner å tenke at taklistene kanskje blir litt vel fremtredende når taket og veggene er lyse...? Ser det veldig teit ut om vi har hvitmalte taklister når vindus -og gulvlister er mørkbeiset? Eller blir det finest om vi har mørke taklister? Alle listene ellers i huset er mørkbeiset.

Det skal ikke være lett, nei!

Taklistene kommer til å bli veldig fremtredende hvis du beiser/ maler de mørke. Nå er jo resten av listene i huset di tt mørke, så det kan bli en fin helhet om du beiser taklistene likt. Jeg synes det passer best hvis det er høyt under taket.

Tror det kan bli finest hvis du maler taklistene i samme farge som taket (eller veggen). Det kommer litt an på, er det høyt under taket velger du takfargen, er det veldig lavt under taket virker det høyere hvis du bruker veggfargen.

Hvis du går inn på www.jotun.no kan du fargelegge hele rom, bruke bilder de har lagt ut eller legge inn dine egne. Det kan hjelpe veldig å få et lite inntrykk av hvordan det blir hvertfall..

Endret av Binna
Gjest synseren
Skrevet

Jeg ville hatt gulvlister og taklister i samme farge. Altså jeg ville beiset/malet listene i taket også. Helheten er viktig synes iallefall jeg.

Men uansett må du selv finne ut hva du vil trives best med selv. Lykke til :).

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi har hvit himling og mahognyfargede taklister, vinduslister, fotlister og dørkarmer. Kjempefint :)

Skrevet
Helheten er viktig synes iallefall jeg.

Helt enig - og taklistene danner en helhet med taket - de har ikke noe med gulvlistene å gjøre. :)

Skrevet

Hvis dere bruker en annen farge på taklistene enn dere har i taket, så vil det virke som en merkelig form for innramming eller skille mellom vegg og tak - fullstendig malplassert, men det kommer selvfølgelig an på smak - ser noen her skriver det er pent.

Skrevet

Taklistene skal være samme farge som taket - hos meg er tak og taklister hvite. Gulvlistene mine er i eik lik parketten, vinduslistene har jeg i samme farge som veggene.

Skrevet
Helt enig - og taklistene danner en helhet med taket - de har ikke noe med gulvlistene å gjøre. :)

Når jeg tenkte helhet mente jeg at gulvlister og taklister er beiset/malet i samme farge. Men det er jo opp til trådstarter å finne ut hva hun vil trives med! :)

Skrevet
Når jeg tenkte helhet mente jeg at gulvlister og taklister er beiset/malet i samme farge. Men det er jo opp til trådstarter å finne ut hva hun vil trives med!  :)

Forstår det, men taklister og gulvlister har ikke noe med hverandre å gjøre, med unntak av at de er lister. :)
Skrevet
Taklistene skal være samme farge som taket - hos meg er tak og taklister hvite. Gulvlistene mine er i eik lik parketten, vinduslistene har jeg i samme farge som veggene.

Dette klinger godt i mine ører. Sånn skal det være. :)

Gjest synseren
Skrevet

Jeg synes at taklister og gulvlister henger i sammen. Vi har profilerte gulvlister og taklister i eik og det tar seg fint ut til hvitt tak. Men uansett må trådstarter finne ut hva som er mest riktig for henne! :)

Skrevet

Gulvene og listene våre (tak-, gulv-, vindu- og i alle hjørner) er i kirsebær, mens veggene og taket er tilnærmet hvite. Jeg var litt skeptisk til å begynne med, men er veldig fornøyd. Vi har også fått mange positive kommentarer på det.

Men det er viktig at dere finner løsningen som passer best for dere.

Skrevet

Hos oss er taklistene like som taket, mens gulv/vindu/dørlister er en annen farge. Jeg har alltid tenkt på det som det mest naturlige...

Skrevet

Jeg ville aldri ha valgt noe annet enn hvitt tak og hvite taklister. Har kun sett mørke og ubehandelde lister i boligannonser og der så det ihvertfall ikke særlig fint ut. Det er jo mulig at det kan passe enkelte hus, men generelt er hvite taklister alltid best til hvitt tak. Vi har også hvite lister rundt vinduer og langs gulvet, men her er det litt større rom for å eksperimentere med andre løsninger syns jeg(selv om jeg ikke ville ha gjort det selv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...