Gå til innhold

16 barn!

Linnie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg leste artikkelen jeg også, særlig morsomt var det at moren poengterte at de fikk 16 barn fordi det var Naturens/Guds vilje- men at det ikke hadde noe med at de var medlemmer i Smiths Venner. Snakk om selvmotsigelse.

Forøvrig synes jeg synd på alle de barna, det skulle ikke vært lov og holde på slik- det er ren galskap.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg så det. I mine øyne er det nærmest galskap å ha flere enn 3-4 barn. Man skal da ha både økonomi, overskudd, og ikke minst plass for å ta seg av så mange barn!

Hver får gjøre som det passer dem, men alvorlig talt: 16 barn?? Og jobb i tillegg?! Dama må være fullstendig sprø. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Hver får gjøre som det passer dem, men alvorlig talt: 16 barn?? Og jobb i tillegg?! Dama må være fullstendig sprø. :o

Kom hvertfall ikke her og påstå at alle de 16 barna får så mye oppfølgning og kjærlighet som de burde. De er forvrengt av Smiths Venner som på det mest ekstreme er like undertrykkende som Islamsk fundamentalisme. Når ett av barna i tillegg sier at hun vil bli Jordmor tyder det på en svært tradisjonell oppdragelse. "Du er jente så da skal du gjøre sånn og sånn".

Dette er bare en trist og tragisk sak. Skjønner ikke hvorfor VG tok den opp i det hele tatt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de klarer seg øknomisk er mer enn jeg forstår, andre dødlige synes kanskje det er blir nok med to tre stykker. Jeg tror jeg ville prøvd og latt det gått et år mellom i hvertfall, sånn at kroppen fikk hvile. Lurer på hvordan barna synes det er? Det kan ikke bare være enkelt og skulle dele alt med så mange, hvordan for de tid til alle barna, lekser og oppfølging på skolen, kjøring til fotball trening, skoleavslutninger, og kjøring til og fra fest.

Nei jeg hadde aldri klart 16 barn, det er jeg sikker på. Pappaen min har fem, delt over nesten 20 år, jeg håper de gir seg nå, siden jeg alerede har fått en sønn, født drøye tre mnd foø den siste tanten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også litt vanskelig for å forestille meg hvordan man kan ha kapasitet til å ta seg av 16 barn, og ikke minst bruke 12 år av sitt liv på å gå gravid (får kvelningsfornemmelser bare ved tanken), men nå er det nå en gang slik at dette er deres valg, og vi vet vel strengt tatt for lite om deres liv til å kunne dømme dem?

Litt drøyt å påstå at datteren velger å bli jordmor kun fordi hun har fått en tradisjonell oppdragelse..

For alt vi vet kan de andre døtrene hennes bli advokater og bilmekanikere..?

De må jo selv kunne få velge hvor mange barn de ønsker..

Hva er alternativet.. at staten tvangssteriliserer han eller henne?

Frk. Busybody :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
At de klarer seg øknomisk er mer enn jeg forstår

De lever nok svært svært enkelt og de får jo endel i støtte fra staten. Smiths Venner er jo også pålagt og leve så enkelt som mulig.

Jeg tror faktisk ikke at alle 16 barna har det like bra.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg synes det er fryktelig trist at en sekt som Smiths Venner kan ha så sterk innflytelse på menneskers fri vilje. 16 barn er aldeles for meget for 2 voksne og ta seg av.

Slettet. Det er ikke nødvendig å spekulere slik i ting man ikke vet noe om. Lionda - mod.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Jeg vil generelt være forsiktig med å uttale meg om de er skikket til å gi alle barna god nok oppfølging. Det er det noen foreldre som ikke er uansett hvor mange barn de har.

Og når det gjelder datteren som vil bli jordmor; jeg tror ikke det er det verste yrket hun kunne ha valgt, for å si det sånn. Tror ikke det har med undertrykking å gjøre, da hadde hun vel heller ofret sin egen karriere til fordel for mann og (16?) barn, tror du ikke?

Men allikevel; Jeg ser for meg at det kan bli problematisk å følge alle 16 opp når det gjelder fritidsaktiviteter og utdanning, helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla skrev:

Smiths Venner er jo også pålagt og leve så enkelt som mulig.

Nå er jeg ingen ekspert på Smiths venner, men jeg vet at livsstilen deres ikke er fullt så rigid som den var før. De fikk IKKE lov å ha TV før, f.eks. Det har de nå. Jentene MÅ ikke ha langt hår lenger osv, osv. Som mange andre trossamfunn så endrer de levesett etter samfunnet, det tar bare litt lenger tid.

Det virker på VÅR tid som galskap å få så mange barn, men det er faktisk ikke så mange år siden hvor det var helt normalt å få mange barn. Min morfar var en av 15 søsken.

Jeg har jobbet sammen med en dame som var en Smiths venn, og hun fortalte meg at de hadde masse moro med å være en stor familie. Samholdet var veldig sterkt fordi alle måtte hjelpe hverandre i mye større grad enn kjernefamilien kanskje er vant til.

Jeg tror derfor at det er positive og negative sider ved en stor barneflokk som ved de fleste andre aspekter i livet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk bare å gå konstant gravid da....Nei, takke meg til en eller to.... :-?

Hvordan klarer de egentlig å ta seg av 16 barn og ha jobb i tillegg? Vi har ingen barn og har nesten ikke tid til oss selv. Så mange barn hadde iallefall slitt ut meg....Men det er jo i bunn og grunn deres sak da. Synes det hele er litt trist jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er bare nå de siste 100 årene det ikke har vært vanlig med store barneflokker i Norge.

Jeg forstår heller ikke hvordan de greier seg økonomisk, men de får i hvert fall en enorm barnetrygd.

Jeg tror du skal være litt forsiktig med å uttale deg om å la barnevernet se på saken, Milla. Du vet ingenting om denne familien. ynes for øvrig dette er en typisk kommentar fra deg, som mener at alt i livet dreier seg om karriere og materielle goder. Det er faktisk ikke alle som tenker slik.

Og damen synes tydeligvis ikke det e et ork å gå gravid da, siden hun gjør det så ofte.

Jeg tror faktisk vi har litt å lære av denne familien jeg. Vi klager jo bare vi må holde ut på jobben og to barn hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Missuganda

Jeg skjønnner ikke hvordan enkelte her kan være så fordømmende mot dette mennesker som dere overhode ikke kjenner. Har dere noen ganger reflektert over holdningene deres. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Kall jeg gjerne fordomsfull men jeg synes 16 barn er på grensen til det perverse.

Og å sammenligne familier som levde på 1800-tallet med dagens familier er rent sprøyt. De levde i en tid med enorm barnedødlighet, null tilgang på preventiver, dårlig tilgang på leger, feilernæring osv. De måtte føde så mange barn for å sikre slekten.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Missuganda
Kall jeg gjerne fordomsfull men jeg synes 16 barn er på grensen til det perverse.

Milla

Hei Milla.

Hva legger du i begrepet - perverst? Og hvilken sammenheng har dette med barnefødsler?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Hva legger du i begrepet - perverst? Og hvilken sammenheng har dette med barnefødsler?

Barnefødsler i seg selv er jo ikke perverst, men når ett å samme par føder hele 16 barn synes jeg det vitner om null selvkontroll, null ansvarsfølelse og liten respekt for det faktum at barn trenger mye oppmerksomhet, kjærlighet og omsorg for å bli ett godt og fullverdig menneske.

Det perverse i denne saken er at Gud settes til ansvar. "Det er Guds vilje- så vi kan bare holde på som vi vil".

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, her var det mange innlegg!

Ser jo at veldig mange av de er ganske negative til dette. Syntes det står litt respekt av damen jeg! 16 barn!!!! Ikke hvem som helst som klarer det!!!

Og om barnene har det bra kan ikke noe her uttale seg om!! Men jeg regner jo med at de har det, dette er jo en ganske spesiell familie som sikkert får ganske mye oppmerksomhet i lokalsamfunnet sitt! Og hadde ikke barna hatt det bra, hadde garantert barnevernet visst om det!

Er det ikke sånn at man er like glad i alle barna sine da? uansett om man har 1, 3 eller 20?? Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Er det ikke sånn at man er like glad i alle barna sine da? uansett om man har 1, 3 eller 20?? Eller??

Ingen her tviler på at de er glade i barna sine, men vi er i tvil om alle barna får den oppmerksomhet og oppfølging som de trenger. Med 16 barn og både mor & far i jobb sier det seg selv at det blir vanskelig. De hadde en au-pair med hun alene klarer ikke ett så enormt ansvar.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...