Gå til innhold

Godteri vs. sukkerfritt godteri?

Gjest diorgirly

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg leste nylig i ett eller annet blad om Aspartam som er vanlig søtningstoff i blant annet lettbrus, at dette stoffet frigir metanol i tynntarmen og at dersom man drikker tre liter lettbrus på en dag, frigir dette like mye metanol som en hel flaske rødvin, og kan også gi symptomer som fyllesyke. Noe å tenke på?

I amerika jobbes det aktivt for å forby både dette og andre kunstige søtningsmidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Jeg leste nylig i ett eller annet blad om Aspartam som er vanlig søtningstoff i blant annet lettbrus, at dette stoffet frigir metanol i tynntarmen og at dersom man drikker tre liter lettbrus på en dag, frigir dette like mye metanol som en hel flaske rødvin, og kan også gi symptomer som fyllesyke. Noe å tenke på?

I amerika jobbes det aktivt for å forby både dette og andre kunstige søtningsmidler.

...Metanol finnes naturlig i kroppen og i større doser i feks. frukt enn i aspartam, sakset fra MSF. Så da er det i såfall farligere å spise frukt... Metanolmengden som frigis etter man drikker rødvin er heller ikke stor, og det er mer enn bare det som er årsaken til at man føler seg fyllesyk etter å ha drukket rødvin.

Anbefaler også disse sidene, som inneholder mange referanser til forskning:

http://www.snopes.com/medical/toxins/aspartame.asp

http://urbanlegends.about.com/library/blasp.htm

http://allergies.about.com/od/aspartame/l/...icaspartkno.htm

Ingenting her i verden er sunt i store doser, jeg personlig forsøker å spise minst mulig både sukker og aspartam/sukralose/etc, men foreløpig så er det ingenting som skulle tilsi at aspartam i normale mengder er farlig. I USA så gis aspartam skylda for det meste, og for å sitere Time Magazine: "Just as no single chemical cures everything, none causes everything." ...også har Martin Ystenes en morsom kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mitt kosthold er nærmest sukkerfritt, går det veldig mye kunstig søtstoff inn i denne kropppen. Og magen min slår seg vrang når jeg spiser vanlig søtt godteri. Husk at de fleste mager slår seg vrange ved inntak av noe de ikke rr vant til (. feks. en hel pakke pastiller.).

Når det gjelder skader av kunstig søtstoff, så har forskere kommet frem til at man må ha et daglig inntak på 20 liter lightbrus i 10 år før dette opptrer. Og hvem drikker vel så store mengder (når ikke engang JEG klarer det :ler: )

Vedr sukkerfri sjokolade mm som ble nevnt innledninsvis, så bør man være obs på at søtstoffet sorbitol er ett av de som omdannes til sukker etter tilførsel til kroppen. Dvs at den eneste forskjelen på sorbitol og sukker er at det ikke skader tennene i samme grad. En god tommelfingerregel er at man styrer unna søtstoff som slutter på -ol. Hvertfall når det er sukker man vil styre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god tommelfingerregel er at man styrer unna søtstoff som slutter på -ol. Hvertfall når det er sukker man vil styre unna.

Med unntak av sukkeralkoholet malitol, som ikke oppfører seg som sukker i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...