Gå til innhold

Prøvepapirene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fylt ut prøvepapirene våre nå. Men vi har ett lite spørsmål. Nederst så står det en rubrikk hvor vi skal krysse av for om vi ønsker at prøvingsattest skal sendes viglser.

Er det vanlig at attesten sendes til viglser eller?

Også står det "hvis ja, oppgi vigslers navn, embete og embetets adresse".

Da lurer jeg på; viglsers navn er presten, men embete - hva er det? :sjenert: Vil det si Holmen eller Asker for oss? (Vi gifter oss i Holmen kirke i Asker kommune)

Håper det er noen som vet og som kan svare!

Og mens dere leser, på navneendringsskjema så har jeg skrevet under grunnen til navneendringen "inngåelse av ekteskap. Obs! Ønsker at navneendringen skal tre i kraft f.o.m. den 21.juli 2006, da inngåelsen av ekteskaper skjer denne dagen."

Er dette nok?

Også enda ett spørsmål som jeg kom på nå..

Hvilke vedlegg skal være med sammen med prøvepapirene, forlovererklæringene og navneendringsskjemaene??

Håper noen har muligheten til å svare meg!

Har planer om å sende inn papirene rett over påske.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, nå ble jeg litt usikker på hvordan vi gjorde det med prøvepapirene. Skal vi se, tenke tenke...

Jo, vi ba dem sende dem til oss, så leverte vi dem til han som skulle vie oss. Følte at det var tryggest. Dere skal vel møte presten før selve dagen uansett?

Så vidt jeg husker, så sendte ikke vi med noe med forlovererklæringene og våre prøvepapirer. Det holder med det sjemaet.

Når det gjelder navneendring, så anbefaler jeg deg egentlig med å vente med å sende inn. Jeg vet om flere som har gjort det som det du nevner, men det hadde bare blitt rot. De enten byttet samme dagen istedenfor den dato som ble oppgitt, eller det ble ikke gjort i det hele tatt. Navnet mitt ble endret par dager etter at jeg leverte sjemaet, så hadde jeg vært deg, så hadde jeg sendt den inn rundt 15.juli. Husk at du må ha pass i det nye navnet dersom du skal ut og reise.

Dette ble litt vel tidlig for meg, men jeg håper du har skjønt noe av det jeg har skrevet :)

Skrevet

Vi sendte inn forlovererklæringen også, det står i veiledningen....

Skrevet

Ja, folovererklæringene og erklæringene fra hver av dere skal med. Jeg krysset ikke av. Vi leverer attesten vi har fått tilbake til presten uka før vielsen.

Ang endring av navn, så tar det litt tid før det blir registrert. Så du kan jo gjøre som gjest skriver, sende det inn noen dager før.

Skrevet

Takk for svar! Da krysser vi ikke av for at prøvepapirene skal sendes til vigsler. Så da får vi dem tilbake selv, like greit det da ser det ut for.

Trodde nesten alle sendte inn navneendringsskjemaet sammen med prøvepapirene, jeg.. Men da har jeg nok misforstått.

Men det skal altså ikke være med dåpsattestene våre eller fødselattestene (heter det det??) eller noe sånt?

Så om jeg har forstått riktig:

- Prøvepapirene og forlovererklæringene sendes inn samtidig til samme sted nå rett etter påske. Ingen andre papirer skal være med.

- Navneendringsskjema for meg sendes inn ca. en ukes tid før bryllupet. Ingen andre papirer skal være med.

Både prøvepapirene, forlovererklæringene og navneendringsskjemaene skal sendes til folkeregisteret, sant? :rodme:

Skrevet

Mange her inne som sender med nanvnendringskjemaet samtidig. Spesielt dersom de, som du vil ha navnet endret etter sermonien.

Bare send det med du.

Skrevet

Vi krysset av for at presten skulle få prøvepapirene, men vi fikk de selv også da... Skrev bare "Soknepresten i Bergen Domkirke menighet", og så adressen da, ikke noe mer enn det. Så da går vi ut ifra at han har fått det. Vi har nå uansett et eksemplar selv, sånn just in case.

Skrevet

Vi sendte ikke alt samme sted. Husker virkelig ikke hvor det var, men jeg vet at det ikke var samme sted.

Gjest gjest1
Skrevet

Send inn navneendrings-skjemaet samtidig du, det er dette som er vanleg praksis.

Skrevet

Takk for mange og varierende svar ;)

Vi ringer rett og slett over påske, vi, og spør, så får vi høre da. :)

Gjest Fruktkake
Skrevet

Når er det papirene må sendes inn?

Skrevet
Takk for mange og varierende svar ;)

Vi ringer rett og slett over påske, vi, og spør, så får vi høre da. :)

Jeg har også lurt på alt dette, og hadde tenkt å spørre her. Fint om du forteller hva du fikk til svar. :)

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har også lurt på alt dette, og hadde tenkt å spørre her. Fint om du forteller hva du fikk til svar. :)

Eg fekk mail av folkeregisteret, der det stod at det var vanleg praksis å sende inn namneendrings-skjemaene saman med prøvingspapira dersom ein ville at det nye namnet skulle vere gjeldande etter vigsla.

Gjest Gjest_CurlySue_*
Skrevet

Hvor får man tak i disse papirene og når må de være sendt inn? :)

Gjest gjest1
Skrevet
Hvor får man tak i disse papirene og når må de være sendt inn? :)

Papira finn på på Folkeregisteret sine nettsider, og dei kan sendast inn max 4 mnd før bryllupet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...