Gå til innhold

"Menneske-mat" til hunden

Gjest badlih

Anbefalte innlegg

Gjest badlih

Hunden vår er ikke så glad i vanlig hundemat, spiste dårlig.

Vi har funnet ut at han spiser mye bedre når vi blander den med litt mat fra vårt eget kjøkken, eks middagsrester, brød og pålegg.

Men-

er det noe man ikke bør gi en hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

løk (rå og behandlet og pulver),

druer,

sjokolade,

kakao,

krydret mat,

kokte/stekte bein,

salt,

bakst av gjærdeig,

koffein (brus, kaffe, te etc),

nøtter (valnøtter og macadamianøtter),

kalkunskinn,

rå poteter og potetskinn,

avocado,

rosiner,

eple og pære kjernehus,

kjernen i aprikoser, fersken og plommer, r

abarbra,

det grønne på tomaten,

større mengder brokkoli,

sukkerfrie drops som inneholder xylitol,

rå laks,

mye sukker, v

eldig fet mat.

og selvfølgelig alkohol. går ut fra saus etc med vin ikke er bra heller.

det jeg har funnet i farten.

men, noen sier hvitløk ikke er bra og forgifter hunden, noen sier hvitløk ER bra og skal visst være bra mot b.la flått, man får jo kjøpt hvitløkspulver til å ha i maten også, så det vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal tro om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Det viktigste er egentlig å unngå sterkt krydret mat, mye salt osv. Hunden er i utgangspunktet en kjøtteter, så dette er det du bør gi han mest av. Poteter, pasta og kornprodukter er bare magefyll som hunden ikke får noe næring ut av, men som går rett igjennom systemet. (=mere hundebæsj å plukke opp...)

Har du vurdert å gi han litt rått kjøtt som tillegg i maten? Coop Mega selger feks noen poser med frosne kjøtt- og bruskbiter av storfe, som du kan tine og blande i tørrforet. Tar du en håndfull av dette i skåla så vil nok apetitten øke, og det koster ca det samme som vanlig tørrfor pr kilo, og har høyere næringsinnhold. Så kan du også knekke rå egg over tørrforet, eller heller over en skje med tran. Dette er bra for både pelskvaliteten og helsa, og øker apetitten det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk anbefalt av dyrlege å gi hunden min (som hadde veldig dårlig mage) loff med tykt lag av leverpostei med kefir over. Så fælt ut, luktet fælt - men hunden elsket det og magen ble bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espera

Kanskje litt på siden, men jeg husker da jeg var lita så fikk labradoren vår ØL ca en gang i uka for pelsens skyld - kanskje et kjøkkenglass fullt, og dyrlegen hadde ingen innvendinger.

Bikkja hadde den nydeligste, blanke pels og hun elsket øl! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Unngå sjokolade. Gir du hunden poteter, så mos dem først (men det gir kun vomfyll...)

Unngå sterkt krydret mat, men jeg tror ikke hvitløk skader, men hunder er vel litt forskjellige der.

Hva med å kjøpe lever. Det er billig og sunt, men jeg ville variert litt og ikke kun foret bikkja med lever.

Melkeprodukter bør du unngå, (kun i små mengder), og også chips og søtsaker.

Tørrfisk, egg, rått eller kokt kjøtt eller fisk er ok, blandet med f.eks. gulrøtter, kålrot, pasta/ris.

Noen hunder har dårlig matlyst. Du kan prøve å bytte type fôr, som du gir i tillegg til evt. middagsrester. Hunden spiser det hun føler hun trenger.

Du må nesten prøve deg fram. Men får bikkja magetrøbbel, så kjøp f.eks. kjøttdeig, som du lar stå på benken noen timer, før du gir i små doser.

Jeg hadde også en hund med dårlig matlyst, men hun spiste når hun ville... (resten gravde hun ned i hagen...). Hun fikk både hundemat og vanlig menneskemat og hadde ikke mageproblemer, men jeg vet at noen hunder får det lettere.

Jeg tror at om du innfører et nytt fôr, så bør du innføre det i små mengder først, og se hvordan bikkja tåler det.

Men unngå bein, fårebein og kyllingbein er tabu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Hunden min har spist dårlig siden han var valp. Han spiste ikke dårlig før han kom til oss, men vi var veldig flinke til å gi han middagsrester sammen med hundematen. Han ble svært selektiv og spiste kun middagsrestene. Etter 4 år med irritasjon, hvor masse hundemat gikk i søpla hver dag, bestemte jeg meg for at nok er nok. Sluttet med menneskemat, kun hundemat. Det tok flere uker før han ville spise en normal porsjon av hundematen. Så fikk han enorm apetitt og spiste kjempebra. Han la på seg 7 kg på 2 mnd.

Dette holdt seg helt til for 2 uker siden da jeg var så dum å gi han biffstrimler på trening. Vi skulle opp til en prøve, og jeg ville trene med noe ekstra godt før trening. Etter det har han bare pirket i maten og ser på meg med store øyne i håp om å få mer biff. hehe. I dag får han ikke mat. I morgen får han halvparten av det han skal ha, og i overimorgen får han full porsjon.

Vi har forresten alltid litt smeltet meierismør på hundematen. Har prøvd ulike oljer, men det vil han ikke ha. En periode fikk han en skje med rømme på maten, men han ble mer og mer kravstor. Til slutt ville han ha et beger med rømme før han spiste hundematen sin.

Har en stor rase som alle tror er så dyr i drift fordi de tror han spiser oss ut av huset, men der tar de feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd hundefor fra Norwegian Polar? Dette er ikke tørrfor, og min erfaring er at hundene elsker det. Min piper når jeg finner det fram. Du kan se på denne siden: http://www.norwegian-polar.no Akkurat nå får min halvt om halvt tørrfor og norwegian polar. Det fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Jeg har prøvd både norwegian polar og hundematen fra vom&hundemat. Det er godt en uke, så ble han lei det. Forer på c/d fra Hills, og det er det eneste han virkelig har spist godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke hunder ha druer? er det fordi det gir dem dårlig mage? Hunen min elsker druer og får 10 eller fler i slengen uten at noe skjer med henne. Jeg lurer på hva jeg evt i min uvitenhet gjør med hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grape and raisin poisonings in Dogs

Recently, there was a letter in the AVMA Journal from Dr. Gwaltney-Brant and others at the ASPCA Animal Poison Control Center discussing grape and raisin poisoning in dogs. Apparently, grapes and raisins can be toxic to dogs when ingested in large quantities.

Del av sitat slettet i.h.t. Kvinneguidens regler

Resten av sitatet finner du her

Trille (mod)

Endret av Trille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant vel egentlig svaret selv på wikipedia. Limer det inn her:

Druer (og rosiner) kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på de som aldri så sunne for mennesker. Akkurat hvorfor vet man ikke sikkert, men så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger.

Hunden min tåler tydligvis druer ..og mange ...

Men her er forklaringen i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bikja mi får alt av frukt og grønt..

Han elsker det...Absolutt alt, inkl. appelsiner, paprika og rå løk.

Når man snakker om hva en hund tåler og hvor mye, er det viktig å sammenligne mengden med hundens vekt.

Bikja mi veier 76 kg, så han tåler det meste i mindre mengder.

Drue, pære,rød paprika og epple er favoritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke bli helt hysterisk nei. Alkohol er jo giftig til oss det også. Det er jo derfor vi blir fulle.... men vi tar ikke skade av litt nå og da fordi.

Men kalkunskinn er vel en av de tingene man vel ikke bør se an hvordan det går med....da greia er at det kan snøre sammen tarmen eller noe i den duren.. husker ikke helt hva som var sagt, men det var ikke det at de ikke tålte skinnet som sådan.

Meen man hører jo så mye... sjokkis, løk, skinn og div bein er jeg streng på, men utover det så er jeg ikke så superpirkete på hva hunden fårn og ikke. Hun elsker banen btw.

Når det gjelder hvitløk så er jeg en av dem som bruker hopp off med stor suksess.. og det jeg vet så er dette basert på hvitløk....

Det er vel som alt annet : alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant vel egentlig svaret selv på wikipedia. Limer det inn her:

Druer (og rosiner) kan være livsfarlig for hunder, selv om vi ser på de som aldri så sunne for mennesker. Akkurat hvorfor vet man ikke sikkert, men så lite som en rosin eller ei drue kan forårsake død hos små hunder (inntil 5 kg). På den annen side kan noen hunder spise både druer og rosiner uten at de lar seg merke med det. Vanligvis er ikke noen få druer et problem, men det kan altså også få fatale følger.

Hunden min tåler tydligvis druer ..og mange ...

Men her er forklaringen i alle fall

En drue eller tre er visstnok ikke så farlig for større hunder, men når det begynner å nærme seg store mengder kan det føre til dødsfall. Tegn er oppkast og diaré, og nyrene kan bli skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden min spiste også dårlig da han var yngre og løsningen ble å blande tørrforet med kraft. Kraften kokte jeg selv på forskjellige slags kjøttben og frøs ned i porsjonspakninger. (De nye melke-/juicekartongene er smarte å fryse ned kraft i. Da kan du ta opp en kartong fra fryseren og helle over maten etter hvert). Kraften må selvfølgelig være usaltet!

Ellers får hunden min svært lite "menneskemat". Hvis det er igjen rester av rent kjøtt/fisk etter middag, får han det og en sjelden, sjelden gang en sjokoladebit. (Før noen hisser seg opp, kan jeg informere om at det er snakk om en rute som deles i fire og det skjer kanskje en gang i måneden...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med druer visste jeg ikke var dødelig for hunder. Jeg vet om en liten hund som veier 4 kg og som får 3-5 druer ganske ofte og han får verken diare eller problemer. Men han er vokst opp på en del grønnsaker, oliven, banan, paprika, mandariner, gulrøtter, kål m.m. i tillegg til kjøtt og fisk og hundemat.

Sjokolade derimot tåler hunder dårlig. Men skal jeg advare eieren mot å gi bikkja druer? Han er 8 år og har alltid tålt druer til tross for at han er en liten hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg advare eieren mot å gi bikkja druer? Han er 8 år og har alltid tålt druer til tross for at han er en liten hund...

Så lenge hunden liker andre ting fra fruktskåla som trygt kan gies som godbiter, så ville jeg kanskje tipset eieren om det, ja. Flott at hunden ikke har tatt noen skader av det, men det er jo greit å være føre var på slike ting.

PS: Husk at det gjelder for rosiner også, som jo bare er tørkede druer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...