Gå til innhold

Ammer dere babyen midt på natten?

Anbefalte innlegg

Gjest cecilia
Skrevet

Pratet med en bekjent som ble mor for første gang for fire mnd. siden. Barnet hennes sover fra åtte på kvelden til åtte på morgenen uten å våkne en eneste gang. Grunnen til det er at hun lar være å amme babyen. Hun gjorde det selvsagt den første tiden, men ikke nå lenger. Det hadde visst vært litt vanskelig, men hun lot babyen bare gråte, helt til den forsto at den ikke fikk mat midt på natten. Er jo ikke mor selv enda, men jeg trodde det var helt normalt å amme barnet på natten? Synes det virker så rart å la barnet ligge i sengen sulten, uten å ta den opp..

Hva gjør/gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å nekte en fire måneder gammel baby nattmat. Synes metoden til venninden din er helt hårreisende. :tristbla: Jeg ammer mange ganger hver natt, og det er til tider slitsomt, men sånn er det å ha baby.

Skrevet

Mitt barn får mat hver gang det har behov for det. Lite om natten, men noen barn er bare sånn at de sover hele natten. Noen ganger, derimot, er mammas pupp det eneste som gjelder og det er helt greit.

Skrevet

Hvis barnet er 4mnd nå så har hun brukt en tid på å tilvenne babyen å sove uten mat. I mine ører er 4mnd forsatt i "den første" tiden, dette synes jeg høres helt fælt ut! Jeg er barnløs da..

Skrevet

Jeg ammet om natten til barnet var ca 11 måneder, da ville h*n ikke ha mer melk, og sluttet selv.

Høres veldig tidlig ut å slutte med mat allerede ved 4 måneder - anbefalingen er at man ikke begynner å 'oppdra' barnet mht sovevaner før de er seks mnd, og gir dem mat på natten til de slutter å være sultne om natten (når de begynner med fast føde og ikke så lett blir sultne kan man begynne med vann på natten istedet for melk).

Gjest Grønn
Skrevet

Da vesla mi var snaue fire måneder begynte hun plutselig å sove fra åtte til åtte helt av seg selv. Jeg var fra meg av bekymring om hun ikke var sulten om natten... Dette pågikk en måneds tid så ville hun ha nattmåltider igjen. Det kunne ikke ramle meg inn å venne av en fire måneder gammel baby med nattmåltider.

Skrevet
og gir dem mat på natten til de slutter å være sultne om natten (når de begynner med fast føde og ikke så lett blir sultne kan man begynne med vann på natten istedet for melk).

Vel, nå finnes det også barn som ikke er sultne om natta selv om de ikke har begynt med fast føde også da...

Men før 5-6mnd alder synes jeg det er feil å avvenne babyen med nattpupp (eller nattflaske) dersom barnet våkner og vil ha mat ja...

Skrevet

Hørtes ikke helt ba ut spør du meg, altså å vende av en 4mnd gammel baby med natt måltid. Synes de er altfor små til det. Som flere her sier,det er noe hel annet når barnet sover over natten av seg selv. Men du begynne bare ikke å avvende en baby som ennå ikke er 6mnd. Men det er nå min mening da...

Alial

Skrevet

Unnskyld meg, men er dama go i hue eller ? Å nekte en 4 mnd gammel baby nattpupp er jo pining det da. Her har avvenninga gått på snuppa sine prinsipper. Det er først nå i en alder av nesten 10 mnd hun sover natta gjennom uten pupp. Blir litt sinna på sånne ego folk jeg.

Skrevet

Lurer på hvor hun har det fra - at en baby på 4 måneder som bare får morsmelk ikke skal ha pupp om natta :overrasket:

Hadde det vært en i min omgangskrets hadde jeg reagert veldig... :forvirret:

Mine to fikk nattepupp til de var litt over 6 mnd. Den første bare begynte å sove hele natta, og den andre fikk MME på kvelden.

Skrevet

Det kunne ikke falt meg å starte med nattavvenning så tidlig!! Synes det høres helthårreisende ut! :frustrert:

Jeg ammer fortsatt sønnen min om natten, og han blir 10 mnd om en ukes tid. Men vi satser på nattavvenning nå i påsken, for da har samboeren fri ;)

Skrevet

Oi, 4 mnd. høyrast no veldig tidlig ut!! Synast eit så lite barn må få "bestemme" det sjølv. Søv babyen heile natta av eg sjølv, synast eg det er ok. Kunne ikkje falt meg inn å la ein skrikande (og svolten) baby skrike om natta, for at eg skulle få sove natta gjennom.

Sjølv slutta snuppa vår å få mat om natta då ho var 5 mnd, dette fordi ho sjølv sov lenger samanhengande.

Skrevet

Må si jeg ble litt :overrasket: og :frustrert: nå jeg..

Morsmelk er jo ikke mat som "sitter" lenge i magen, og det er jo nettopp derfor de vil ammes så ofte.. Jeg ville iallefall ikke avvent en baby med nattammingen før h*n fikk fast mat på dagtid.. Jeg ville aldri klart å nekte en så liten baby nattmat.. Lille er jo sulten..! :tristbla:

Skrevet

Stakkars liten!!Syntes 4mnd var vel tidlig.Er jo først fra de er 6mnd og får fast føde at de ikke har behov for mat om natten. Eldstemann sov på eget rom fra han var 3mnd og sov fra 19-rundt6-7, mens minsten våknet både 3 og 5 for mat, så barn er veldig forskjllige og det ville ikke falt meg inn å avvende en 4mnd gammel baby kun for egen nattesøvns skyld!!

Skrevet

Lille gullet er 6 mnd og han våkner enda enkelte netter. Så joda, jeg ammer om natta enda. Synes han er så liten enda at han må styre måltidene selv.

Skrevet

:overrasket::overrasket:

4 mnd er vel litt for tidlig.Sønnen min fikk pupp om natta til han var 7 mnd.Da begynte han å få fast føde og våknet ikke om natta lenger.

Gjest cecilia
Skrevet
Lurer på hvor hun har det fra - at en baby på 4 måneder som bare får morsmelk ikke skal ha pupp om natta :overrasket:

Hadde det vært en i min omgangskrets hadde jeg reagert veldig... :forvirret:

Det er ei vennine av dama til en kamerat av meg det er snakk om, så vet ikke om jeg kan kalle det omgangskrets. Barnet sov hvertfall gjennom hele natten uten problem nå, så det kan jo være det at barnet rett og slett ikke har behov for amming nå. Eller det kan hende at den er vant til at den ikke får. Vet ikke jeg :forvirret::forvirret:

Uansett, er helt enig med dere alle. Fire måneder er veldig tidlig. Har jo ikke barn selv enda, men synes det virka litt snodig da hun fortalte meg det... :sjenert:

Skrevet

ALT for tidlig dersom ikke barnet sover rundt av seg selv. Grenser til mishandling!! Barn på den alderen trenger morsmelk/tillegg på natta fordi HJERNEN fortsetter å bruke energi og utvikle seg selv om barnet sover. Dessuten SKAL MAN ALDRI la så små barn ligge å gråte alene mer enn et par minutter.

Den kjerringa skulle (#%¤%#"(¤#)¤?? ikke hatt unger....!!! :frustrert:

Skrevet

Nå skal vi heller ikke glemme at alle barn og voksne er forskjellige og ekspert på eget barn er nok foreldrene, ikke tilfeldige folk p et forum som har fått omrisset av en historie annenhånds. Det er lett å sitte på utsiden å være verdensmester. Og å hevde at folk ikke skulle hatt unger fordi de gjør ting annerledes, er å gå langt over streken. Du gjør sikkert masse ting annerledes enn meg også, det betyr ikke at jeg mener du ikke skulle hatt barn. Det kan være tenner eller andre ting som gjør at sånn har det blitt for denne mammaen og barnet hennes, det vet vi ikke.

Skrevet
Nå skal vi heller ikke glemme at alle barn og voksne er forskjellige og ekspert på eget barn er nok foreldrene, ikke tilfeldige folk p et forum som har fått omrisset av en historie annenhånds. Det er lett å sitte på utsiden å være verdensmester. Og å hevde at folk ikke skulle hatt unger fordi de gjør ting annerledes, er å gå langt over streken. Du gjør sikkert masse ting annerledes enn meg også, det betyr ikke at jeg mener du ikke skulle hatt barn. Det kan være tenner eller andre ting som gjør at sånn har det blitt for denne mammaen og barnet hennes, det vet vi ikke.

Nå tar vi jo utgangspungt i det Ts skrev...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...