Gå til innhold

"Hedensk" bryllup...?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min bedre halvdel og jeg har planer om å gifte oss om et drøyt år - men ingen av oss er kristne, og jeg ønsker et "hedensk" bryllup.

Er det noen av dere som har vært med på et slikt?

Jeg trenger litt input på hvordan jeg skal forklare våre ønsker for familien, som er mer konservative...

Endret av Freja
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med hedensk?

Hedendom kan være så mangt?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Søk på borgerlig vielse eller humanistisk vielse, så får du nok opp noe. Har vært mange tråder om det før.

Skrevet

Hedendom blir ofte forbundet med førkristen norrøn religion. Hvis du vil gifte deg hedensk på det viset er kanskje åsatrusamfunnet noe for deg?

Skrevet

Med hedensk mener jeg BIFROST, som er et av to åsatru-trossamfunn i Norge :)

Mulig jeg uttrykte meg klossete - vi kommer til å vies i et hedensk rituale, den delen er ikke diskuterbar - det jeg vil vite er om noen har vært med på denne typen bryllup, hvordan de har opplevd det, og eventuelt hvordan festen har vært etterpå :)

Kall det 'vikingbryllup' om dere ikke forstår 'hedning'.

(Og et hedensk bryllup har da ikke noe med borgerlig eller humanistisk vielse å gjøre???)

Skrevet

En bekjent av min mor feiret bryllup på Bukkøy, Avaldsnes på Karmøy. Det var i det minste viking-inspirert, og veldig flott ifølge min mor. :)

Men det var vel ikke helt det du spurte om :) .

Skrevet

(Og et hedensk bryllup har da ikke noe med borgerlig eller humanistisk vielse å gjøre???)

Kommer vel helt ann på hva man legger i ordet hedensk, det...? Og du sa jo ikke noe om din definisjon i hovedinnlegget.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Ordet hedensk betyr jo egentlig bare "ikke-kristent" så både borgelig og humanistiske kommer inn under denne betegnelsen. Men jeg forbinder det først og fremst med åsatru i dagens samfunn.

Skrevet

Kaller humanetikere seg for hedninger? Det var nytt for meg.

Skrevet

Jeg vet jeg har lest om et par som hadde et sånt bryllup, her på nettet et sted.

Prøv å søk på bryllup eller hedensk bryllup, kanskje du finner den siden også.

Skrevet

Kristin Kirkemo hadde vel et sånt bryllup. Se i gamle ukebblader så finner du kanskje noe.

Skrevet

Bifrost har vigselrett ihvertfall. Vi tenkte på det, men de svarte aldri på henvendelsene vår, så da blir det ikke det på oss :(

Er familien din veldig kristen, eller har mye imot "alternative" relegioner? Du kan jo presantere det som et viking-bryllup. Det syntes ihvertfall familien min hørtes veldig spennende ut når jeg fortalte om det. Det er jo blitt vanlig med tema-bryllup, og det viktige er jo at dere to mener det dere står og sier, ikke at alle som er tilstede tror. Aller best er det jo om du får forklart at dette er det du tror og mener og får dem til å akseptere det, da.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Skulle til å svare akkurat det Kara W har svart ;)

Tror nok også at Bifrost kan gi dere noen tips hvis dere får tak i dem. (Kanskje en ide å ringe i stedet for å sende mail?)

Jeg ville også presentert det som et viking-bryllup og understreket i invitasjonene at de inviterte skal kle seg etter tema, og at hele bryllupet kommer til å foregå i viking-ånd. Dere kan jo eventuelt diskutere det med den nærmeste familien først for å finne ut hvordan dere best skal presentere det.

Uansett synes jeg dette er et godt tiltak på bryllupsfronten, og jeg ønsker dere lykke til! :)

Skrevet (endret)

Å arrangere det som et viking-bryllup er nok det beste alternativet, absolutt.

Og å informere øvrig familie om _det_ vil jo i første omgang skje skriftlig.

Det er vel min mor som er hovedproblemet her - hun er kristen, men jeg kan ikke huske at hun noen gang har gått i kirken. Men hun har endel fremmedfrykt, og sliter med å akseptere at hennes eneste barn har valgt en helt annen religion og helt andre tradisjoner enn de hun har forsøkt å formidle...

Vi får gå inn i det med åpne øyne og ører og håpe at drømmen om å se sin datter i hvit kjole (og 50 kilo lettere enn jeg er i dag) ikke er så viktig for henne at hun ødelegger for seg selv ;)

Takk for tips :)

Endret av Freja
Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan er den hedenske vigselsseremonien?

Skrevet

Helt ærlig. Tror dere på innholdet i denne seremonien?

Gjest gjest1
Skrevet

Å gifte seg utenfor kirke og byfogd har jeg helt sansen for, men akkurat de versene i den linken over her virket litt.. tilgjorte og skuespillaktige for meg...

Om jeg skulle giftet meg på nytt nå kunne jeg tenkt meg en utendørsvielse med en personlig vri, med egne skrevne løfter også videre... og det måtte jo passe til dagen i dag. men det er meg, og jeg skal ikke gifte meg igjen.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Enig med mysan. At folk lager en personlig vri, kan være bare sjarmerende, men det jeg så i den linken virket veldig teatralsk.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke holistisk forbud vigselsrett?

Vi har iverfall vurdert de i stedet for bifrost som ikke passer for oss av ulike årsaker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...