Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg surfer mye på finn.no i disse dager, for vi skal kjøpe inn ting til babyen. Har allerede gjort flere gode kjøp (og salg!) på finn.no de siste månedene, så jeg er stort sett fornøyd (har alltid møtt selger og betalt/mottatt kontant).

Ser også etter barnevogn, og fant en annonse. Det kan jo absolutt ikke være riktig? Jeg mistenker at dette er tyvgods, når alle andre vogner går til minimum 2000,-, men gjennomsnittlig 3000,- for 1-3 år gamle vogner.

Hva kan man gjøre for å unngå å kjøpe tyvgods? Bør man melde fra til finn.no hvis man finner sånne annonser som får alle varsellampene til å lyse? Noen som har erfaringer (gode/dårlige?). :klø:

Innlegget er endret.

Misty (mod)

Endret av Misty
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er i tvil så be om å få se kvitteringen vedkommende fikk da varen ble kjøpt. De fleste tar vare på slikt for litt dyrere ting. Har ikke vedkommende den så la vær å kjøpe.

Gjest Sirena
Skrevet (endret)

Jeg ville ha handlet i god tro og tenkt at det er snakk om at jeg kjøper fra en selger, og da er det ikek opp til meg å spekulere i hvor varen kommer fra! Det er faktisk ikke kundens problem, det er selgerens.

Endret av Misty
Skrevet (endret)
Jeg surfer mye på finn.no i disse dager, for vi skal kjøpe inn ting til babyen. Har allerede gjort flere gode kjøp (og salg!) på finn.no de siste månedene, så jeg er stort sett fornøyd (har alltid møtt selger og betalt/mottatt kontant).

Ser også etter barnevogn, og fant en annonse.Det kan jo absolutt ikke være riktig? Jeg mistenker at dette er tyvgods, når alle andre vogner går til minimum 2000,-, men gjennomsnittlig 3000,- for 1-3 år gamle vogner.

Hva kan man gjøre for å unngå å kjøpe tyvgods? Bør man melde fra til finn.no hvis man finner sånne annonser som får alle varsellampene til å lyse? Noen som har erfaringer (gode/dårlige?).  :klø:

Du er ikke snau selv heller....du mer enn antyder at det er tyvgods. Mange som kan kjenne igjen plass/vogn og det kan være en ærlig selger.

Endret av Misty
Skrevet
Jeg ville ha handlet i god tro og tenkt at det er snakk om at jeg kjøper fra en selger, og da er det ikek opp til meg å spekulere i hvor varen kommer fra! Det er faktisk ikke kundens problem, det er selgerens.

Heleri er ikke noe bedre enn tyveri. Kunden har også et ansvar. Søkte kjapt og kom over denne siden: http://www.student.uit.no/aissm/heleridom.html

Derfor: Spør etter kvittering.

Skrevet

Tja, vanskelig å si, men det kan jo selvfølgelig være at selger en en ærlig mann/kvinne. Min vennine kjøpte Brio barnevogn på salg til 2000, og solgte den til 1000 etter 8 mnd. Hun var ikke ute etter å tjene på den, kun bli kivtt den, det kan jo hende at det er noe sånt med vedkommende her også?

Skrevet
Heleri er ikke noe bedre enn tyveri. Kunden har også et ansvar. Søkte kjapt og kom over denne siden: http://www.student.uit.no/aissm/heleridom.html

Derfor: Spør etter kvittering.

Nja, det kommer helt an på varen...eksempelet i linken din henviser til en sykkel som var stjålet, og hvorpå han som ble dømt for heleri, burde ha forstått at rammenummeret var fjernet og at sykkelen var lakkert. Videre at den heleridømte burde vite om situasjonen for sykler i Norge: at mange blir stjålet hvert år.

Vi kan ikke si at det samme gjelder fo rsalg av en barnevogn: det er imelig for kunden å tro at en billig barnevogn som ser nesten ny ut, selges billig fordi eieren kanskje har fått de barna den vil ha, og ønsker å bli kvitt vognen så fort som mulig fordi den tar opp unødvendig mye plass. Vognen var kanskje et feilkjøp (det skjer jo), og så handler en kunde fint i god tro.

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Misty (mod)

Skrevet

Det kan være mye på finn.no og liknende steder som er tyvegods, men jeg ville ikke bare sett på prisen for å avgjøre det. Min oppfatning er at enkelte produkter er generelt overpriset (ler litt når folk prøver å selge brukte marsvinbur for en tusenlapp, f eks, mens de koster halvparten på Felleskjøpet), og når noen legger inn en annonse følger de vel ofte strømmen prismessig. For andre igjen kan det være viktigere å bli kvitt produktet (flytting, plassmangel e.l) enn å få solgt det til høy pris.

Generelt får man bare være forsiktig og evt la vær å handle med folk som selger MASSE rare greier på en gang (litt sånn - bilstereo, pc-er, tre barnevogner og sølvtøy) eller man får en dårlig magefølelse. Ville ikke kjøpt tyvegods selv.

Skrevet

Godt poeng at prisen ikke bør være avgjørende alene. Hadde du stjålet noe og skulle selge det, kanskje du ville få mest mulig for det og ikke kvitte deg med det for en billig penge? :sjenert:

Jeg må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig, og nei, jeg ønsker ikke å kjøpe tyvgods, uavhengig av om jeg handlet i god tro eller ikke. Man merker jo også fort på selger da, når man treffes. Eller da jeg la ut brudekjolen min på nettet og en mann ringte og sa han skulle kjøpe kjole til svigerinnen sin. YEAH, right! (men jeg hadde gladelig solgt den til han hvis han ville kjøpe den, men det ble aldri noe av :ler: )

Foreløpig har det jeg har solgt og kjøpt på finn.no godt greit, så man får vel bare fortsette, men som en av dere sier her, bruke huet og innstinktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...