Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå startet utredning etter at vi har prøvd siden juni 05, noen synes kanskje det er litt tidlig.. men det føles veldig greit i alle fall. Jeg har vært til innvendig ul og alt så ok ut sa legen. Blodprøver ble tatt av meg forrige onsdag og i dag. De kunne ikke se så mye ut av resultatene fra onsdag, derfor ville de ta nye i dag. Jeg har veldig ustabile sykluser, men får utslag på el-tester (på alt fra dag 16 til 23) I dag er jeg på dag 27, men ingen positiv el-test.. Kanskje jeg ikke får det denne mnd?

Mannen min skal levere prøver tirsdag etter påske - heldigvis gruer han seg ikke så mye til det som jeg fryktet :) Han er verdens beste!

Dersom ikke de finner noen klare svar til hvorfor det ikke har skjedd noe skal jeg begynne på Pergo neste mnd. Det brukes for å få eggløsning, og det har jeg jo vanligvis - men legen mente det kunne være smart for å gjøre eggene sterkere, samt at det modnes flere.

Jeg har forsøkt fotsoneterapi, men kan ikke si at jeg synes det har virket noe inn på sykluslengdene mine, da jeg nå er oppe i den lengste så langt.. Derfor kutter jeg ut det så lenge..

Andre som vil dele erfaringer, og som kanskje også er i tidlig fase av utredning som meg?

God påske alle sammen :klem:

Konemora

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres kjent ut ja, du har kommet litt lengere enn meg da. Mannen har levert prøve og fått svar, jeg har vært på innvendig ul. så langt er alt greit.Venter nå på svar på blodprøvene mine... :)

Skrevet

Vi er omtrent på samme sted. Har vært prøvere siden august 05, men allerede begynt utredning hos fastlegen min. Jeg var spesielt bekymret for cyster, siden moren min har fjernet livmor og eggstokker pga cyster når hun var midt i 30-årene (jeg er 30). Men alt så fint ut på innvending UL heldigvis! Jeg var heldig, for fastlegen min er også gynekolog, og har derfor mulighet til å ta innvending UL på legekontoret.

Jeg temper hver dag og har hatt to sykluser på rad uten EL og på de andre faller tempen rundt 9 DPO. Syklusene er også for det meste på bare 20-21 dager, som kan være et dårlig tegn. Hvis jeg har forstått det rett, henger tempen sammen med progesteronnivået i kroppen, og det er jo ikke bra at det faller så tidlig. Blodprøve ble tatt hos lege på dag 20 i syklusen og viser for lite progesteron (den ble tatt i en syklus der tempen indikerte at jeg ikke hadde EL), og jeg har time rett over påske for å snakke med legen om neste steg videre. Regner med at det blir en form for hormontilskudd på meg.

Fastlegen kan ikke analysere sædprøver, det måtte vi egentlig vente med til vi har vært prøvere i et helt år og kommer inn i det offentlige systemet. Men vi synes det var lurt å få det gjort med en gang, og mannen var på en privat klinikk og gjorde det. Det kostet bare 550 .-, og han fikk svar samme dag. Alt fint der!

Lykke til, dere!

Skrevet

Takk for svar :)

Godt å vite at det er flere i samme båt! Den dagen vi lykkes kommer vi til å bli helt fra oss av lykke!!!!!

God påske :klem:

Skrevet

Hei!

Så flott at dere har kommet igang med utredningen.

Bare noen få råd på veien (feller jeg selv gikk i..)

Aldri gi deg.. Får du svar om at "sånn er det bare", så krev ordentlige svar.

Vær forsiktig med Pergo - den skal ikke brukes for ofte! (Helst kun annenhver syklus og ikke mer enn tre ganger etter hverandre). Dette var min forige spesialist ikke så nøye på, og det merket jeg. Overstimulering er virkelig ikke noe moro.

Om de ikke finner noe, men bare setter deg på pergo, be om å få henvisning til laparoskopi. (dette har tatt meg 4 år og bytte av lege for å få gjennom. Jeg har PCO, en MILD grad sier min nye lege. Min gamle sa Meget sterk grad).

Og husk å spørre! Alltid spør om det du lurer på, eller kanskje kan komme til å lure på i etterkant. Gå gjennom spørsmålene før timene dine, og kommer du på noe i etterkant: ring. Det er kjipt å gå rundt i tåka og ha tusen spørsmål. Ingen spørsmål er for dumme :)

Lykke til! Dere skal se det klaffer for dere snart!

Skrevet

Takk for gode råd, Kosepia! To ganger denne syklusen har det blitt tatt blodprøver av meg, og de viser at jeg ikke har hatt el nå, jeg har heller ikke fått utslag på el-prøver. Ellers ser prøvene greie ut sa legen. Mannen min var og tok prøver av seg i går, og vi fikk svaret allerede i dag, og det var ikke så bra akkurat. Laboratoriet som har analysert prøvene konkluderte med at vi må ha hjelp via prøverør for at jeg skal kunne bli gravid. Han har veldig bra kvalitet, de svømte visst supert og var sterke, men det var ikke så mange av de. 8,5 millioner pr. ml, og det burde visst være over 10.

Legen min sa til meg at vi ikke skal legge så mye i disse resultatene, og det er fordi jeg fikk tre positive graviditetstester 3 dager etter hverandre i november - vi kunne i alle fall da.. (fikk mensen dag 4) Hun ønsker at vi neste mnd. ikke gjør noen ting (jeg venter mensen nå), og at jeg etter det bruker Pergo en mnd. Skjer det ikke noe da skal jeg ta dobbel Pergo etter det, for så å ha en mnd. pause og inn til flere kontroller. Hva tror dere om det? Noen som har erfaring med antall på rundt det min mann har? Og kanskje noen solskinnshistorier?? :) Jeg er lei meg, eller skuffet, men samtidig så jeg har jeg ikke mistet håpet enda.. kan jo ikke det!! Og det er jo bra at de som er der er av bra kvalitet!!

Konemora

Skrevet

Uff, saa trist med teite nyheter ang. mannens svoemmere! :tristbla::klem: Men veldig mange faar jo hjelp med proeveroer, og naa har dere hvertfall noe mer konkret aa forholde dere til.

Fikk forresten nettopp brev fra vaar spesialist ang. min manns svoemmere. Hele 98 mill. sperm per ml, men motiliteten (bevegeligheten) var nede i 38%. Vi haaper det bare var en one-off og skal ta en test til snart for aa sjekke. Jeg har pcos og gaar paa pergo denne syklusen, saa vi er spente om det klaffer, til tross for det som sto i brevet.

Lykke til videre! :klem:

Skrevet

:klem: Lykke til videre ja!

Takk for gode råd, ser jeg allerede ikke er flink nok til å spørre legen... Vi fikk som svar på prøven til mannen at han "hadde et normalt lavt antall for en på hans alder(32), men de var flinke svømmere" og det sier jo egentlig ikke så veldig mye...

Det betyr vist at det ikke er hos han "feilen" er, slik jeg forstår det...

Skrevet

Ja, det er nok lurt å spørre masse :)

Jeg snakket med legen i dag også, og jeg fikk mast meg til å ta blodprøver av meg neste mnd. også.. i og med at jeg ikke hadde el nå.. Det er jo det som skjer med hormonene etter det som er interessant!!

Morsomt å høre at andre er på samme stadie :klem:

Lykke til - krysser fingrene for dere!

Konemora

Skrevet

Hei Konemora!

:klem:

Håper mannen din ikke tar disse nyhetene alt for tungt, og at dere får pratet godt rundt det hele.

Nå er nok jeg og du i samme situasjon, bare det at vi ikke har fått svar på prøven enda.. For noen år siden var hans prøve "liten mengde.. blabla", og det er nok det samme nå. I tillegg har jeg PCOS.. MEN vi VET at det kan gå, jeg har blitt gravid en gang, selv om det ikke endte bra. Jeg TROR pergoen var med på å gjøre susen den gangen, men er ikke 100 prosent sikker.

Ser at du også har vært gravid, og da vet du i allefall at det ER mulig, og den tanken synes jeg du skal prøve å holde.

Også synes jeg at det høres bra ut med at du begynner med en runde enkel pergo, for så å ikke ta noe en syklus, så evnt ta ny den 3.

Ikke mist håpet, se positivt på det. Dere KAN. Det er bare det at noen av oss har det litt verre å få til ting enn andre. Og for all del.. Ikke bli for opphengt i prøvinga, jeg vet det omtrent er umulig, men husk å ha et liv ved siden av også ;)

Skrevet

Høres lurt ut med pergo ja, det burde hvertfall hjelpe deg med el. Men dersom det ikke fungerer så ikke vent for lenge med å søke dere til IVF siden det muligens var løsningen pga din mann. Vet ikke hvor du hører til, men på riksen har de neste et år ventetid nå.

Dersom du fortsetter å ha lave progesteronverdier når du begynner med pergo kunne det kanskje vært greit å høre med legen om du bør ta tilskudd? Ved lave progesteronverdier klarer ikke den lille å klamre seg fast inni der, tenkte i forbindelse med at du har vært gravid noen dager...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...