Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #21 Del Skrevet 14. april 2006 Og med det mener du at jeg ikke vet hva jeg skriver om. Ja, det mener jeg. Faktisk så ha du heller ikke skrevet noe du har utgitt deg for å ha kunnskap om - du har tolket innholdet i noen linker. Og den tolkningen er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #22 Del Skrevet 14. april 2006 Jeg svarte på det som jeg uthevet i fet skrift. Dette: Og hadde den som skrev den linjen hatt anelse om hva vedkommende skrev - så hadde det ikke stått arkitektnivå - alle kan kalle seg arkitekt, så hvilket nivå er det? Og som jeg har skrevet lenger opp, det er ikke noe i veien for at man kan lage egne hustegninger. ← Tittelen arkitekt er beskyttet, så alle kan ikke kalle seg akitekt. Arkitekt blir man ved å fullføre arkitektutdanning som er 5-årig (eller er det 6-årig?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enda en gjest Skrevet 14. april 2006 #23 Del Skrevet 14. april 2006 Jeg svarte på det som jeg uthevet i fet skrift. Dette: Og hadde den som skrev den linjen hatt anelse om hva vedkommende skrev - så hadde det ikke stått arkitektnivå - alle kan kalle seg arkitekt, så hvilket nivå er det? Og som jeg har skrevet lenger opp, det er ikke noe i veien for at man kan lage egne hustegninger. ← Det er jo ikke slik at en hagearkitekt kan stå som ansvarlig søker for en byggsøknad. Er det virkelig nødvendig å kverulere på slike detaljer? Sivilarkitekter er sivilarkitekter, og om de kalles arkitekter for enkelhets skyld i en tydelig kontekst så er det nok for meg i hvert fall. Konklusjonen er vel: Man kan tegne huset sitt selv, men ettersom søknaden må gå via et (hm... velge ordene med omhu...) kvalifisert og ansvarlig firma (NB - ikke selskapsformen ansvarlig selskap, nødvendigvis - sic!), vil jeg tro at dette firmaet også har interesse av at tegningene blir KORRIGERT og SETT OVER av fagfolk, f eks dem selv. Om nødvendig må man kanskje gjøre større endringer, i andre tilfelle er ens egne tegninger nesten "bra nok". Regner i hvert fall med at trådstarter har fått svar nok i denne tråden:-) Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #24 Del Skrevet 14. april 2006 Tittelen arkitekt er beskyttet, så alle kan ikke kalle seg akitekt. Arkitekt blir man ved å fullføre arkitektutdanning som er 5-årig (eller er det 6-årig?) ← Tittelen arkitekt er ikke beskyttet - er nettopp derfor jeg har skrevet at hvem som helst kan kalle seg arkitekt. Derimot er tittelen sivilarkitekt beskyttet, en tittel som tildeles de som er utdannet innen faget. Nesten så jeg begynner å lure på hva det er med folk i denne tråden - slenger ut uriktige påstander i hytt og pine - og tar det for gitt at en annen ikke har peiling på hva h*n snakker om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #25 Del Skrevet 14. april 2006 Det er jo ikke slik at en hagearkitekt kan stå som ansvarlig søker for en byggsøknad. Er det virkelig nødvendig å kverulere på slike detaljer? Sivilarkitekter er sivilarkitekter, og om de kalles arkitekter for enkelhets skyld i en tydelig kontekst så er det nok for meg i hvert fall. Konklusjonen er vel: Man kan tegne huset sitt selv, men ettersom søknaden må gå via et (hm... velge ordene med omhu...) kvalifisert og ansvarlig firma (NB - ikke selskapsformen ansvarlig selskap, nødvendigvis - sic!), vil jeg tro at dette firmaet også har interesse av at tegningene blir KORRIGERT og SETT OVER av fagfolk, f eks dem selv. Om nødvendig må man kanskje gjøre større endringer, i andre tilfelle er ens egne tegninger nesten "bra nok". Regner i hvert fall med at trådstarter har fått svar nok i denne tråden:-) Hehe. ← Ja, jeg forstår du tror - og det er det andre som gjør i denne tråden også. Hva er vitsen med å svare hvis man ikke vet? Og hva i all verden er vitsen med å gå i diskusjon på et tema hvor man ikke kan bidra med annet enn synsing? Merkelig hvor mye svada det går an å komme med uten å ha vært gjennom en byggesak selv. Og ja, tådstarter er nok i gang med å tegne allerede - hun har jo etter tips her fått kjøpt a3 millimeterpapir - noe som er kjekt å ha for oss hustegnere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ansvarlig søker Skrevet 15. april 2006 #26 Del Skrevet 15. april 2006 Er det mulig å tegne det selv og levere inn egen tegning som byggesøknad til kommunen? Eller MÅ man ha proff hjelp? ← Vedr. tegne selv: Du kan tegne selv. Vær imidlertid klar over at enkelte fagfolk ikke ønsker å ta på seg ansvar (fellesbetegnelse på de plikter som krav i eller i medhold av plan- og bygningsloven legger på de respektive aktørene) for prosjekt de ikke har vært med å utformet fra begynnelsen. Vedr. byggesøknad: Etter de nye byggereglene kreves det en ansvarlig søker. Dvs. foretak som er ansvarlig for at søknaden viser at tiltaket er planlagt slik at det tilfredstiller alle krav i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Foretaket skal være godkjent av kommunen i det enkelte tilfelle, jfr. http://www.be.no/beweb/info/informasjonslo...omp/16begr.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 15. april 2006 #27 Del Skrevet 15. april 2006 Til trådstarter: Det finnes en del bøker om emnet ja, ta en tur på biblioteket og titt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #28 Del Skrevet 7. juli 2008 Kan da ikke spørre om sånt i et Kvinneforum.. Hahaha.. krangling med en gang.. All vet hva som er rett, og all skal si sitt.. Hilsen Mann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #29 Del Skrevet 7. juli 2008 Bare ett tips... vær kritisk til tegningene, det ser kanskje bra ut på papiret... Men jeg har vært i ett hus der man kom opp loftstrappen, og når man skulle gå bort gangen så gikk man nesten på taket. Dette er ett vinkelhus og innvendig hjørne på taket kommer inn i huset like ved trappen. Dette huset hadde eieren tegnet selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #30 Del Skrevet 7. juli 2008 Det er helt feil. Det er ingen sånne krav når det gjelder hustegninger. Helt feil! Hvem som helst kan i grunnen tegne og sende ut nabovarsel til ny enebolig, men det er krav til rammesøknad for å få godkjendt tegninger. Hvis det ikke foreligger lokal godkjenning eller sentral godkjenning, må det søkes om dette. For å få godkjendt lokal/ sentral godkjenning, kreves blant annet bevis på høyere relevant utdanning, tidligere utført arbeid, brannkurs osv. Du kan gå in på www.be.no og laste ned de aktuelle skjema der for rammesøknad og nabovarsel. Det du kan gjøre er å tegne opp et skisseforslag, og gå til en arkitekt eller en entrepenør. Det er mye å tenke på når du skal tegne en enebolig. Innsyn/utsyn, lysforhold, vind, det er MANGE regler når det kommer til byggegrense, adkomst til tomt osv. Også størrelse på vinduer, type vindu, brannvindu, brannvegger osv er viktig å få riktig. Hvis ikke kan dere ende opp med å måtte rive deler av eller hele eneboligen.' Der er bare fint du vet hva du vil ha, og har skisser klar. Det gjør bare prossesen videre lettere og billigere for dere. Ta kontakt med en total entrepenør eller en arkitekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sala_* Skrevet 8. juli 2008 #31 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg jobber som arkitekt. Tegner hus. Og er ansvarlig søker (firmaet) etter behov, varierer fra prosjekt til prosjekt. Det er mange fallgruber i prosessen å tegne sitt eget hus. Tenkte derfor å ramse opp en liten huskeliste som et innspill i prosessen. - Dørbredder, dørplassering. Husk tilstrekkelig sidemål på begge sider dersom du vil livsløpstilpasse f.eks hovedplan. - Vindfang, ser fint ut med inngang rett inn i en hall, men fungerer dårlig i norsk klima... - Utsikt fra kjøkken mot inngangsparti er en gammel men likevel god kjøreregel dersom det er mulig. Alle småbarnsforeldre vet hvilken oversikt dette gir :-) - Fasader, proporsjoner og vindusstørrelser/ typer. Husk at ditt hus er naboens utsikt... - Uteplass,- retning. Kveldssol eller nordavind? Lun krok eller rette yttervegger på huset uten skjermingsmulighet? Lykke til. Og selv om du måtte ha mange gode ideer og vet hvordan du vil ha det, så er det likevel lurt å la en arkitekt bidra med å sy det hele sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå