Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky
Skrevet

... finnes her. Jeg oppfordrer alle som ikke definerer seg som kristne, til å melde seg ut. Ærlig talt, så synes jeg det er hykleri og slapphet å ikke gjør det når en ikke er kristen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av diverse personlige årsaker må jeg vente litt før jeg får gjort det. Men ja, gjett om jeg skal når tiden er moden!

Gjest GreenSky
Skrevet (endret)

Kan ikke komme på på noen presserende grunner for å vente. Men deg om det, fint at du skal gjøre det. :)

Endret av GreenSky
Skrevet

greensky er det DEG på avataren din???

Skrevet
Kan ikke komme på på noen presserende grunner for å vente. Men deg om det, fint at du skal gjøre det.  :)

Hehe, jeg vet. Årsaken(e) er ikke lette for å si det sånn. Men sånn er det nå en gang. ;)

Gjest GreenSky
Skrevet

Forresten, nå kom jeg på hvorfor du ikke kan. du fortalte det en gang.

Skrevet

Jeg er alt for glad i kirka her jeg bor til å melde meg ut. Når jeg begraves skal det skje fra en kirke. Nemlig. Bare kall meg hykler.

Skrevet
Jeg er alt for glad i kirka her jeg bor til å melde meg ut. Når jeg begraves skal det skje fra en kirke. Nemlig. Bare kall meg hykler.

Kirkegården er kommunal eiendom, så der ender nok vi alle sammen.

Skrevet
Kirkegården er kommunal eiendom, så der ender nok vi alle sammen.

Ja men seremonien må være i samfunnshuset hvis jeg ikke er medlem i kirken.

Skrevet
Ja men seremonien må være i samfunnshuset hvis jeg ikke er medlem i kirken.

Min farmor sin begravelsesseremoni var i kirken, selv om hun ikke var medlem av statskirken. Så vil tro det er mulig. Man kan jo også gifte seg der selv om man ikke er medlem.

Skrevet
Forresten, nå kom jeg på hvorfor du ikke kan. du fortalte det en gang.

Japp. Føler meg bedriten fordi det er sånn, men det er nok til det beste. ;)

Skrevet
Hvordan vet man at man er med? :rodme:

Man kan sende mail og spørre. Husker ikke adressen, men om du søker her på forumet finner du det nok!

Skrevet

Hvorfor skal jeg melde meg ut av kirken???!?!?! Kirken har penger, kulturelle eiendeler og får fordeler av staten. Når det regner på klokkeren drypper det på presten. Jeg venter heller på at det skal dryppe litt, enn å melde meg ut og få 0 (null) igjen for det. Hvorfor skal jeg gidde å stresse med utmelding når jeg ikke får noe igjen for det? Høres teit ut.

Skrevet
Hvorfor skal jeg melde meg ut av kirken???!?!?! Kirken har penger, kulturelle eiendeler og får fordeler av staten. Når det regner på klokkeren drypper det på presten. Jeg venter heller på at det skal dryppe litt, enn å melde meg ut og få 0 (null) igjen for det. Hvorfor skal jeg gidde å stresse med utmelding når jeg ikke får noe igjen for det? Høres teit ut.

Hva får du igjen for å være medlem da?

Skrevet

Vel, det blir jo besvart i første innlegg. Dersom du ikke er kristen er det rett og slett hyklersk.

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det høres "teit" ut å være medlem i en organisasjon man ikke tror på.

Skrevet

Alle døde blir gravlagt (i kiste eller urne) på et gravsted (kirkegård). Det er lovpålagt, uansett hvilken tro den døde hadde. Det er forbudt med gravleggelse utenfor disse. Dersom man ikke er medlem i noe trossamfunn, foregår også selve seremonien i en kirke, dersom den avdøde eller familien ikke har ønske om noe annet. Ta en titt på www.human.no og les om gravleggelse. Du blir ikke "overlatt til deg selv" selv om du ikke er medlem i noe trossamfunn.

Skrevet

Tror jeg vil melde meg ut.... Har tenkt på det innimellom....

Har man noen fordeler med å være "medlem"????

Noen som vet?

Skrevet

vet du, jeg er helt uenig!

jeg betegner ikke meg selv som kristen, og tror ikke på jesus, jeg tror ikke på bibelen og klarer ikke å kalle det jeg tror på for gud.

jeg bruker ikke kirken, men jeg velger altså å bli stående i statskirken likevel.

jeg tror på NOE.

hva dette noe er, vet jeg ikke. det er noe som er større en mennesket, det er noe udefinerbart.

og selv om jeg ikke kunne tenke meg å bruke gudstjenester etc, så ser jeg ikke bortifra at jeg kunne tenke meg å bruke åpen kirke f.eks.

ikke fordi det er guds hus, men fordi jeg føler det er ett sted hvor jeg kanskje kan føle mer, det er en høytidelighet og en fred i en stille kirke som man ikke finner hvorsomhelst.

JEG føler meg ikke hyklersk, til tross for at jeg altså ikke tror på det kirken preker.

tviler på at jeg kommer til å gifte meg i kirken, men kunne tenke meg å kunne bruke den slik det passer meg og min tro.

så kanskje kristne mener jeg da er hyklersk, og andre ikke-kristne, men who cares egentlig?

det viktigste er vel hva man selv mener om det valget man tar iforhold til tro?

skjønner ikke hvorfor noen skal fortelle andre hva de bør gjøre, og mene noe negativt om folk som ikke gjør akkurat slik de mener er rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...