Gå til innhold

kattemynte

Gjest Gjest_tulla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tulla_*

får snart katt og har så vidt hørt om dette. hva er det egentlig? noen kaller det kattedop. hva er hensikten? noen av dere som bruker det? ser de selger leker med dette stoffet inni også t.o.m. klorematter...forklar! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Kattemynte er en plante som mange katter (ikke alle) reagerer kraftig på. Finner de en plante, vil de rulle seg i den, gni seg mot den og oppfører seg rett og slett merkelig - noen vil kanskje si at de virker litt dopa.

Tørket gjør den samme "nytten", og gjør at kattene tiltrekkes av lukten, enten det er i en leke, i et klorestativ eller en katteseng. Hensikten er at katten skal bruke disse tingene i stedet for f.eks sofaen til å klore på, og barnesenga til å sove i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde sånn kattemyntespray på mine voksne katter. Det var ikke en god ide. Jeg synes det er rart det ikke står noen form for advarsel bakpå, da begge mine pusekatter reagerte kjempe- negativt på det. Det er vel greit hvis man vender kattene til det fra de er ganske unge, og ikke plutselig en dag gir dem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er et stoff av en katteplante som selges i dyrebutikker. Katter kan ikke bli avhengig av det. Noen blir helt sprø, andre slokner og noen bryr seg ikke.

Har lest at den er i slekt med cannabisplanten, det forklarte plutselig mye mer hvorfor de blir som de blir :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en katt som KUN spiser en spesiell kattegodt med kattemynte! Kun dette ene merket! Og han reagerer med å sikle og vri seg oppe på godtet.. Koser seg ille gjør han! Min andre katt spiser de, men reagerer ikke på noen spes måte..

Mamma har planta en kattemynteplante ute på tomta, og hun har tre katter. der ligger de i kø for å ligge oppi planta :ler: Bokstavelig talt altså! De rullerer på å ligge på den..

Det er utrolig varierende hvordan katter reagerer. Man får kjøpt sprayer som man kan spraye på steder som den ikke skal klore, der man vil at den skal ligge o.l. Spør i dyrebutikken hva de ulike produktene er beregnet på! Ser at utvalget stadig vokser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamman min som har den! Vet ikke hvor, men jeg vet du får kjøpt de i frø form så du kan så selv i allefall!!

Kan høre med ho mor hvor ho kjøpte den jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kattene til en venninne av meg ELSKER det og blir helt ville. Så jeg kjøpte det til min egen katt også, med store forventninger om reaksjonen.

Men hun bare snuste litt på det, og snudde seg og gikk bort. Har prøvd igjen, hun er totalt uinteressert... Snåle pusen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit hvis man vender kattene til det fra de er ganske unge, og ikke plutselig en dag gir dem det.

Det har ofte ingen hensikt å gi kattemynte til kattunger, siden veldig mange kattunger ikke reagerer på lukta før de har nådd kjønndmoden alder.

Katter reagerer som de gjør på kattemynten fordi lukten minner om kjønnslige dufter. Kattens reaksjon ligner jo på en seksuell reaskjon slik som hunnkatter gjerne ruller seg rundt.

Jeg ser ikke noe betenkelig med å gi kattene kattemynte. De nyter det jo helt klart, og det er ikke et sentralstimulerende narkotisk stoff som de blir avhengig av.

Dere kan også prøve å la katten lukte på valeriana. Mine reagerer enda mer på dette enn på kattemynte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ofte ingen hensikt å gi kattemynte til kattunger, siden veldig mange kattunger ikke reagerer på lukta før de har nådd kjønndmoden alder.

Katter reagerer som de gjør på kattemynten fordi lukten minner om kjønnslige dufter. Kattens reaksjon ligner jo på en seksuell reaskjon slik som hunnkatter gjerne ruller seg rundt.

Jeg ser ikke noe betenkelig med å gi kattene kattemynte. De nyter det jo helt klart, og det er ikke et sentralstimulerende narkotisk stoff som de blir avhengig av.

Dere kan også prøve å la katten lukte på valeriana. Mine reagerer enda mer på dette enn på kattemynte.  :)

Jeg mente ungkatter ja..

Jeg hadde heller ingen ingen betenkligheter med å gi det til mine. Problemet var bare reaksjonen. Hunnkatten min fikk, så hoppet hun rett ned på gulvet og tissa/ spylte OPPETTER veggen og etter det slet vi i et halvt år før hun ble husren igjen. Vi hardde ikke hatt noe problem med rensligheten hennes før det her. Derfor mener jeg det er grunn til bli litt betenkt.

Men for all del, kjør på!

(jeg bare sier at det faktisk ikke bare trenger å være "morsomt")

Endret av Binna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er valeriana??

Valeriana er vel en urt. Vi mennesker tar den for bedre å sove, mens katter reagerer nesten stikk motsatt. de ruller seg rundt og blir oppspilt. Du får kjøpt valeriana på apotek, og de selger også valerianaspray på enkelte dyrebutikker.

Jeg mente ungkatter ja..

Jeg hadde heller ingen ingen betenkligheter med å gi det til mine. Problemet var bare reaksjonen. Hunnkatten min fikk, så hoppet hun rett ned på gulvet og tissa/ spylte OPPETTER veggen og etter det slet vi i et halvt år før hun ble husren igjen. Vi hardde ikke hatt noe problem med rensligheten hennes før det her. Derfor mener jeg det er grunn til bli litt betenkt.

Men for all del, kjør på!

(jeg bare sier at det faktisk ikke bare trenger å være "morsomt")

Ja, som jeg skrev så pirrer kattemynten seksuelle drifter hos katten. Kan høres ut som markering hos katten din, som både kastrerte, men særlig ukastrerte katter gjør. Hvor mye brukte du kattemynten da? Og er katten kastrert?

Jeg bruker kattemynte litt innimellom for å gjøre kattelekene spennende igjen. Men bruker det ikke ofte, og begge kattene mine er kastrert. Har aldri opplevd en liknende reaksjon som din katt har hatt (og jeg har hatt kontakt med mange katter). Men har bare brukt det moderate mengder på kastrerte katter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, som jeg skrev så pirrer kattemynten seksuelle drifter hos katten. Kan høres ut som markering hos katten din, som både kastrerte, men særlig ukastrerte katter gjør. Hvor mye brukte du kattemynten da? Og er katten kastrert?

Men har bare brukt det moderate mengder på kastrerte katter :)

Jeg brukte vel et eller to spray (det begynner å bli en stund siden) på en fille og begge kattene var kastrert. Men de var litt over 3år første og siste gangen jeg prøvde det.

Jeg tror selvsagt ikke at det er en helt vanlig reaksjon på det, men jeg forteller det fordi det kan skje. Fordi jeg ikke ønsker at flere skal få samme opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Kattene mine bryr seg ikke om kattemynte. Storepusen likte det før han ble kastrert, men etterpå mistet han interessen. Så det er kanskje hans mangel på seksuelle drifter som gjør at han ikke bryr seg om kattemynte lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Pinvin
Mamman min som har den! Vet ikke hvor, men jeg vet du får kjøpt de i frø form så du kan så selv i allefall!!

Kan høre med ho mor hvor ho kjøpte den jeg...

Fant du ut hvor hun kjøpte frøene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det latinske navnet til kattemynte er Nepeta cataria og man kan se bilde av planten her

Det finnes en flott urtebutikk i danmark som selger frø også. Webshopher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...