Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #1 Skrevet 11. april 2006 Katten vår er 1 1/2 år gammel, ble kasteret for 3 mnd. siden. Det er litt andre hannkatter her vi bor, og noen av de oppfører seg som om de "eier" vårt gårdsrom.. Mitt spørsmål er egentlig om vår katt siden den er kastrert ikke slåss ? og hva skjer da når han har fått mye nok juling, vil han gi fra seg sitt territorium her rundt huset? Noe vi kan gjøre? Og en ting til... katten vår er ute om natta, og inne om dagen - da sover den hele dagen alså fra 7 om morgenen til vi tar han ut kl. 23 om kvelden, av og til er den ikke ute på do engang.. er dette normalt? Håper på sakelige svar.
Gjest gjest1 Skrevet 11. april 2006 #2 Skrevet 11. april 2006 Tror det er normalt ja. Kameraten min sin katt ble kastrert for ikke så lenge siden (husker ikke om det var før eller etter jul) og den sover og koser seg inne hele dagen. men han kan også være veldig vill og hoppe rundt og løpe og syte og tilogmed kalle meg "mamma" :-/ Men kastrerte katter er litt mer roligere enn ukastrerte. Hva med å prøve å vekke den litt avogtil og leke med den?
*Lene* Skrevet 11. april 2006 #3 Skrevet 11. april 2006 Mine katter er kastrerte men er like dominante på vårt område nå som før kastrering. De er titt og ofte "uvenner" med de andre kattene i nabolaget! Syns heller ikke at de er blir veeldig mye roligere. Men nå er de bare 1 år da
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #4 Skrevet 11. april 2006 Nå bor vi på landet, så det er kanskje annerledes i et mer tettbygd strøk med flere katter, men uansett: Før vi kastrerte kattungen vår (og før vi fikk katt) var det stadig andre (ukastrerte) katter som rekte rundt på gården her. Etter at han ble kastrert har vi kun sett en eller to andre katter her - og de har blitt jagd vekk av vår. Så jeg tror egentlig kastrerte katter er like territorielle som andre, selv om de ikke slåss så mye.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #5 Skrevet 11. april 2006 Mine katter er kastrerte men er like dominante på vårt område nå som før kastrering. De er titt og ofte "uvenner" med de andre kattene i nabolaget! Syns heller ikke at de er blir veeldig mye roligere. Men nå er de bare 1 år da ← At kastrerte katter blir noen late, feige tjukkaser er en myte. Det man derimot unngår ved å kastrere kattene er at de tisser overalt med den grusomme hannkatturinen sin (lukter kanpt av urinen til de kastrerte) - også slipper man at de reker over store områder for å få parret seg og hvaner i slåsskamper titt og ofte i kampen om et fruentimmer å parre seg med. Vår katt som er en kastrert hannkatt er både spretten og leken - og forsvarer området sitt mot alle som forsøker seg.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #6 Skrevet 11. april 2006 Så jeg tror egentlig kastrerte katter er like territorielle som andre, selv om de ikke slåss så mye. ← Du har helt rett. Mye av slåssinga til de som ikke er kastrert skyldes kjønnsdriften, og ikke en ren kamp om noe territorium.
Gjest Gjesta Skrevet 11. april 2006 #7 Skrevet 11. april 2006 Min kastrerte katt sloss for å forsvare territoriet sitt. Han er like dominant som før kastrasjonen, og han er fortsatt sjef i nabolaget. Den eneste forskjellen er at tissen ikke lukter så vondt, han har sluttet å reke og han sloss ikke om damene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå