Lilith Skrevet 11. april 2006 #1 Skrevet 11. april 2006 Hvordan skal basilikum behandles? Jeg kjøper en frisk og fin basilikum på butikken og etter en dag hos meg henger den med hodet og jeg får den ikke i form igjen. Jeg har prøvd å vanne, gi mer sollys, etc, etc, men ingenting ser ut til å fungere. Noen tips?
abelille Skrevet 11. april 2006 #2 Skrevet 11. april 2006 Jeg mener jeg hørte en gang at urter fra butikken var plantet alt for tett, så dersom man ville fortsette å dyrke dem, så må de plantes om. Mine urter får vanligvis stå i kjøkkenvinduet som har morgensol, og har godt med vann. Men Bjørnsdatter kan sikkert svare bedre enn meg!
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #3 Skrevet 11. april 2006 Ta et søk på KG, det finnes minst en tråd til om vanskelige basilikum. Må bare minne om at basilikum ikke tåler kulde, så om du ikke pakker den inn i papir (som en potteplante), så vil den bli kuldeskadet når du bærer den ut i bilen for å ta med matvarene hjem. Men basilikum skal spises fortest mulig, ellers er det bortkastede penger (som du har erfart, dessverre).
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2006 #4 Skrevet 11. april 2006 basilikum skal stå uten trekk, litt sol ikke (ikke bli stekt...) og MÅ vannes på skål. Ikke vann i potta fordi plantene har alltid fått vann på skål, og fordi det er giftige stoffer for planten som blir dratt ned til røttene dersom du vanner den i potta.
Netten Skrevet 11. april 2006 #5 Skrevet 11. april 2006 Jeg kjøpte meg en basilikum på Meny for 1-2 mnd siden og den er fortsatt frisk! Jeg har den stående i stuevinduet og gir den MASSE vann. Vanner den på fat hver eneste dag! Gjør du det, så bør det gå bra
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 11. april 2006 #6 Skrevet 11. april 2006 Det er bortimot håpløst nå om vinteren. Det er noen som får det til innimellom, men det er bedre å bare regne med at den dauer etter et par dager. Ellers er rådene som følger: -Pott den om så fort du får den i hus, MINST en pottestørrelse større -Pass på at den ikke fryser, den får frostskader hvis den oppbevares/fraktes kaldere enn 15 grader (JA, det gjelder også fra butikken og ut i bilen) -Ikke la den tørke ut -Knip alltid av blader øverst, da kommer det nye skudd på hver side av der du har knepet av - La den stå i vinduet, helst sørvendt, spesielt om vinteren. Pass på at den ikke blir svidd i sommersola.
Tusenfryd Skrevet 11. april 2006 #7 Skrevet 11. april 2006 Det er også stor forskjell på kvaliteten. Jeg kjøpte en på meny som jeg faktisk klarte å spise opp, mens andre har bare blitt borte. Og de skal jo spises da. Knip ovenfra og nedover. Og vi spiser dem på gulost, tomat, har i salat, i rise, på ferdigpizza etc.
Lilith Skrevet 12. april 2006 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2006 Takk for alle råd og tips! Jeg gir ikke opp - frisk basilikum er bare fantastisk godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå