Floja Felíz Skrevet 11. april 2006 #1 Skrevet 11. april 2006 I kveld skal jeg lage krydret svinestek til svigermor. Er det noen som har gode tips til tilberedning, tilbehør, saus og vin? Vil så gjerne at det skal bli vellykket. Tar gjerne imot gode tips til en relativt fettfri dessert som passer også. Hun kan ikke spise mye fettholdig mat...
Gjest gjest1 Skrevet 11. april 2006 #2 Skrevet 11. april 2006 Nam, svinestek er godt! Jeg bruker å lage en grytestekt svinestek, da blir den alltid saftig og fin. Jeg bruker en vanlig steik, du kan godt fjerne svoren, som jeg først bruner godt i en jerngryte. Tar ut steken, legger i løk, gulrot, sellerirot etc. i store biter. Legger steika oppå grønnsakene, legger godt med hvitløk og krydderurter (timina, rosmaring og persille, og salt og pepper) rundt og heller på kokenede vann men ikke så mye at det går opp på steika. Legger på lokk og setter gryta i ovnen 1-2 timer (avhengig av størrelsen på steik) på 180 grader. Saus lager jeg av sjyen, helst en brunet saus av smør og mel. Krydderurter og hvitløk gir veldig god smak til sjyen, så jeg bruker lite annet krydder i sausen. Kanskje litt fløte, men det er ikke nødvendig! Sukkererter og stekt sopp er godt til, eller dampede grønnsaker. Du kan selvflgelig krydre akkurat som du vil, men å steike i gryte med lokk synes jeg gir saftigst steik.
Gjest gjest1 Skrevet 11. april 2006 #3 Skrevet 11. april 2006 Og forresten, har du ikke en stor nok gryte, kan du godt brune steika i panna og ha alt i en ildfast form som du dekker med al.folie. Poenget er at fuktigheten ikke skal fordampe, men bli i steika. Husk å la steika hvile 20-30 min før servering.
Pusekatt Skrevet 11. april 2006 #4 Skrevet 11. april 2006 Hva med fruktsalat eller sorbet til dessert?
Floja Felíz Skrevet 11. april 2006 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2006 Tusen takk for gode tips, onyx og pusekatt! Da håper jeg dette blir vellykket.
Pusekatt Skrevet 11. april 2006 #6 Skrevet 11. april 2006 Ovnsstekte potetbåter er forøvrig kjempegodt - kutt poteter i båter, vend dem i olivenolje, krydre med salt, pepper og rosmarin, og stek i stekeovn til de er møre - ca 20 min på 200 grader! Veldig godt til svinekjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå