Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Her står det om samer som må på sosialen fordi de ifølge tradisjonen gjerne må be 300 gjester, konfirmanten må ha nye klær etc...

Da må jeg si at jeg synes 50-60 tusen virker rimelig jeg... De skal vel ha no mat og sånn, så å klare å få ny kofte (for oss bunad) og ha fest for 300 mennesker til den summen høres da ikke avskrekkende ut.

Jeg skjønner selvsagt at det er mye penger for en vanlig familie, men sånn sett i sammenheng med endel av bryllupene her på forumet f.eks... Der kommer det gjerne på rundt 100 000 for langt færre gjester...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tæring etter næring... eller var det motsatt? Ante burde skamme seg, selge noen rein og legge selskapet opp etter hva de har råd til. Sånn som de fleste andre.

Gjest Kålungen
Skrevet (endret)

Ja ikke sant, jeg ba om hjelp til en depositumsgaranti jeg, men det fikk jeg ikke, for det var for dyrt....

Det var da snakk om 10.000 de hadde fått tilbake.

Endret av Kålungen
Gjest Kålungen
Skrevet (endret)

.......................

Endret av Kålungen
Skrevet

Det er et slit å få endene til å møtes på akkurat dette, medgir sosialleder Torgeir Olsen i Kautokeino overfor NRK.

Akkurat ja. Da er det kanskje en ide å revurdere gjestelisten?

Skrevet

Jeg hadde en gang så stort nachshpiel at jeg måtte gå på sosialen for å få råd til alt ølet.

Gjest Bellatrix
Skrevet

har de ikke råd til å be 300 så får de la være å be 300. sånn er det med alle oss andre.

Skrevet
Det er et slit å få endene til å møtes på akkurat dette, medgir sosialleder Torgeir Olsen i Kautokeino overfor NRK.

Akkurat ja. Da er det kanskje en ide å revurdere gjestelisten?

Enig - og dette vil jeg tro det blir oppvask av. Går ikke an å yte slik bistand til noen, mens andre som knapt har mat til seg og barna ikke får ei krone.
Skrevet

Fikk hakeslepp når jeg hørte om dette. Er ikke sosialhjelp hjelp til de mest nødvendige ting som mat og bolig da?

Kan da ikke være andre regler om sosialhjelp i Sør-Norge enn Nord-Norge.

Skal konfirmantene i Sør-Norge få bunad på sosialen da?

Skrevet
Fikk hakeslepp når jeg hørte om dette. Er ikke sosialhjelp hjelp til de mest nødvendige ting som mat og bolig da?

Kan da ikke være andre regler om sosialhjelp i Sør-Norge enn Nord-Norge.

Skal konfirmantene i Sør-Norge få bunad på sosialen da?

ja, sosialen er for mat og nød,men det skal uansett ikke gå ut over barna. man skalkunne la barna konfirmere seg.

Nå var det damen som ble interjuet på tv som sa de skulle ha 300 gjester. Ingen som nevnte hvor mange gjester de skulle ha de få som fikk hjelp av sosialen.

Selvfølgelig kan man ikke forvente å ha i samme størrelse som damen fortalte om på tv.

Nå foreslo hun at konfirmantene kunne begynne å bruke hvite kapper, slik de gjør i resten av landet.

Aldri vert praktisert der oppe.

Skrevet

Det må være en samisk sosionom som har gitt beløp til 300 gjester i bryllup... Jeg er litt same selv, 40 prosent men jeg ville aldri som sosionom gitt kroner til et bryllup.

Er dette april-spøk eller blir folk så forskjellsbehandlet?

Nå skal jo reindriftsamer ha hevd på alt i nord. Vi som er født der og som ikke har rein, blir behandlet som undermennesker...

Gjest Ex.-same
Skrevet

Jeg synes nå engang samer burde ha samme rettigheter som nordmenn"! Samene burde ha like mye rett til å gå på sosialen som nordmenn.

Gjest gjest1
Skrevet

Joda, når det nå engang finnes et sosialkontor så skal alle som har behov ha muligheten til å bruke det. Samer er mennesker de også, men de skal jo ha så jævla mye ekstra; egen dag og eget sameting.

Hørte om en flyttsame i Hedmark en gang, han ville ha sitt eget sameting DER han... Da er man tam... :roll:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg synes nå engang samer burde ha samme rettigheter som nordmenn"! Samene burde ha like mye rett til å gå på sosialen som nordmenn.

selvsagt, men når nordmenn knapt får så de overlever skal ikke samer få dekket en gedigen fest.

Skrevet

Ville diskusjonen vært annerledes om det ikke var snakk om samer?

Har inntrykk av at ordet same trekker opp fordommene og diskusjonen.

Skrevet
selvsagt, men når nordmenn knapt får så de overlever skal ikke samer få dekket en gedigen fest.

Samer er da også nordmenn.

Å hva med alle de fargede utlenningene som tømmer sosialbudsjettene for å sende penger til familien i utlandet?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Ville diskusjonen vært annerledes om det ikke var snakk om samer?

Har inntrykk av at ordet same trekker opp fordommene og diskusjonen.

det er vel heller det at de vel haenger til en stor fest som er probleme. om du heter ante fra tant eller ola fra oslo skal ikke ha noe å si for hva slags hjelp du får fra sosialen.

Skrevet
Joda, når det nå engang finnes et sosialkontor så skal alle som har behov ha muligheten til å bruke det. Samer er mennesker de også, men de skal jo ha så jævla mye ekstra; egen dag og eget sameting.

Hørte om en flyttsame i Hedmark en gang, han ville ha sitt eget sameting DER han... Da er man tam... :roll:

Samer er mennesker de også

Samer er da nordmenn de å.

Hva med alle de muslimene som kommer til norge å forlanger sine egne moskeer, kirkegårder osv da :overrasket:

Gjest gjest1
Skrevet

diskusjonen ville ikke vært annerledes for min del. Men jeg er prinsippielt imot sosialkontor jeg da... Så jeg vil ikke at samer eller "søringer" eller hva det måtte være skulle fått noe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...