Gå til innhold

Dere som er lærere, orker dere å stå i det resten av yrkeslivet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er lærer og har nå tenkt på bytte beite i over ett år. Det ønsket blir sterkere for hver dag som går. Hovedgrunnen er at vi ikke har ressurser til å gi barna den oppfølgingen de trenger. Det er elever med store hjelpebehov stuet inn under samme tak, og skolen har verken kompetanse eller kapasitet til å følge opp alle. Jeg står daglig i voldshendelser og trusler som ikke hører hjemme på en barneskole, men heller på en sterk skjermet psykiatrisk avdeling 🙈 Min mann jobber i psykiatrien, han er utsatt for mindre vold og trusler enn det jeg er. Jeg jobber på en barneskole, som demografisk sett sogner til et ressurssterkt område med høye priser boligpriser og godt over 80% av elevene er etnisk norske. Jeg har skrevet uendelig mange avvik, i gjennomsnitt 3-5 i uka siden skolestart dette skoleåret, nærmeste leder lukker dem med en gang og ingenting skjer. 

Jeg må bare understreke at det finnes ikke barn som er vanskelige, kun barn som har det vanskelig. Flere av elevene som utagerer i klasserommet er verdens fineste på tomannshånd eller i mindre grupper, de trenger trygge voksne og spesialundervisning men det har vi ikke råd til. Kommunen mener at alle må «inkluderes» i klasserommet og hjelpes av én lærer. Ekstraordinære tiltak har vi ikke råd til.

Dette kjenner jeg blir for mye for meg, orker ikke å stå i dette i 40 år til. 

Dere andre lærere der ute: 

- Har du vurdert å bytte jobb det siste? Hva er grunnen til det? 

- Hvor lenge har du vært lærer? 

- Hva synes du om hverdagen på jobb? 

- Hvordan blir du ivaretatt av ledelsen på din skole når du står i voldssaker? 

Anonymkode: d4e65...fd6

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å stå i det.

Anonymkode: 7a223...43d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare å stå i det.

Endret av Stacy__
Skrevet

Det er bare å stå i det.

Jobber du som lærer? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har skrevet uendelig mange avvik, i gjennomsnitt 3-5 i uka siden skolestart dette skoleåret, nærmeste leder lukker dem med en gang og ingenting skjer. 

Kommunen mener at alle må «inkluderes» i klasserommet og hjelpes av én lærer.

Jeg ville byttet skole, og da kanskje til en annen kommune om mulig. 

Ledelsen er alfa og omega når man jobber i offentlig sektor (og sikkert alle andre plasser). Vi fikk ny ledelse på min skole og jeg gikk fra å trives til å bli utbrent på relativt kort tid. Elevgruppa var jo den samme, men det var en enorm forskjell å brått ikke ha ledelsen i ryggen. 

Jeg byttet skole, og fant meg selv, og gleden ved undervisning igjen. 

Jeg sier ikke at jeg ikke innimellom nå også blir sliten. Men jeg er ikke konstant på felgen. 

Anonymkode: 8d12b...029

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg jobbet som lærer i tretti år og orket til slutt ikke mer. Og jeg opplevde ikke en eneste voldsepisode. Dagens skole er på vei  i en retning som ikke er bra. Jeg støtter deg fullt ut hvis du vil slutte. Jeg leste i går at 20% av ansatte i skolen i dag er ufaglærte. Det er en skummel tendens. Det som er enda skumlere er antall personer MED lærerutdanning som ikke jobber i skolen. Der har du et mye mer aktuelt tema.

Anonymkode: 7c89e...7b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jobber du som lærer? 

Nei, er omtrent det siste jeg ville valgt.

Skrevet
Stacy__ skrev (11 minutter siden):

😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobbet som lærer i tretti år og orket til slutt ikke mer. Og jeg opplevde ikke en eneste voldsepisode. Dagens skole er på vei  i en retning som ikke er bra. Jeg støtter deg fullt ut hvis du vil slutte. Jeg leste i går at 20% av ansatte i skolen i dag er ufaglærte. Det er en skummel tendens. Det som er enda skumlere er antall personer MED lærerutdanning som ikke jobber i skolen. Der har du et mye mer aktuelt tema.

Anonymkode: 7c89e...7b3

Jeg tviler ikke et sekund på at folk ikke vil jobbe på skolen mer. Bare på 10 år har seg sett en veldig negativ utvikling, det blir verre og verre. Det ser vi på makronivå også, både leseferdighetene og regneferdigheter har dalt nedover de siste årene, aldri har unger opplevd så mye mobbing som nå. Samtidig rapporterer mange lærere at vold og trusler er en del av hverdagen deres på skolen 🥲 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville byttet skole, og da kanskje til en annen kommune om mulig. 

Ledelsen er alfa og omega når man jobber i offentlig sektor (og sikkert alle andre plasser). Vi fikk ny ledelse på min skole og jeg gikk fra å trives til å bli utbrent på relativt kort tid. Elevgruppa var jo den samme, men det var en enorm forskjell å brått ikke ha ledelsen i ryggen. 

Jeg byttet skole, og fant meg selv, og gleden ved undervisning igjen. 

Jeg sier ikke at jeg ikke innimellom nå også blir sliten. Men jeg er ikke konstant på felgen. 

Anonymkode: 8d12b...029

Jeg synes også at ledelsen har enormt mye å si. Vi har heller ikke ledelsen i ryggen, tvert i mot har jeg opplevd at de støtter elevene og foresatte de gangene det oppstår konflikter. Et eksempel fra en hendelse ganske nylig var at elev truet en ansatt med kniv, den ansatte fikk beskjed om å bygge en bedre relasjon til eleven. Eleven som truet med kniv fikk spille sjakk i timene som «tilrettelagt tiltak» 🙈 Absolutt ingen anmeldelse og konsekvenser for eleven, annet enn å være med å spille sjakk eller fotball 🥲

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du vurdert å bytte jobb det siste? Hva er grunnen til det? 

Har søkt på andre stillinger, men de er lønnet 150-200k under det jeg tjener nå, så jeg har ikke råd.

Hvor lenge har du vært lærer? 

Til sammen med ulike ksoleslag, har jeg vært lærer i 29 år.

Hva synes du om hverdagen på jobb? 

De fleste dagene er fine, men vi har elever med store utfordrinegr som ikke får hjelp, og det tærer enormt mye på samvittigheten min. 

Hvordan blir du ivaretatt av ledelsen på din skole når du står i voldssaker? 

Svært dårlig. Omtrent ingen oppfølging

Anonymkode: b876a...1d4

• Hjerte 3
Skrevet

Har du vurdert å bytte jobb det siste? Hva er grunnen til det? 

Har søkt på andre stillinger, men de er lønnet 150-200k under det jeg tjener nå, så jeg har ikke råd.

Hvor lenge har du vært lærer? 

Til sammen med ulike ksoleslag, har jeg vært lærer i 29 år.

Hva synes du om hverdagen på jobb? 

De fleste dagene er fine, men vi har elever med store utfordrinegr som ikke får hjelp, og det tærer enormt mye på samvittigheten min. 

Hvordan blir du ivaretatt av ledelsen på din skole når du står i voldssaker? 

Svært dårlig. Omtrent ingen oppfølging

Anonymkode: b876a...1d4

Jeg kunne ha skrevet dette selv 🥲 Bortsett fra at jeg har jobbet 11 år i skolen og ikke 29 år. Det mest skremmende er null støtte og oppfølging fra ledelsen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 17.47):

Jeg er lærer og har nå tenkt på bytte beite i over ett år. Det ønsket blir sterkere for hver dag som går. Hovedgrunnen er at vi ikke har ressurser til å gi barna den oppfølgingen de trenger. Det er elever med store hjelpebehov stuet inn under samme tak, og skolen har verken kompetanse eller kapasitet til å følge opp alle. Jeg står daglig i voldshendelser og trusler som ikke hører hjemme på en barneskole, men heller på en sterk skjermet psykiatrisk avdeling 🙈 Min mann jobber i psykiatrien, han er utsatt for mindre vold og trusler enn det jeg er. Jeg jobber på en barneskole, som demografisk sett sogner til et ressurssterkt område med høye priser boligpriser og godt over 80% av elevene er etnisk norske. Jeg har skrevet uendelig mange avvik, i gjennomsnitt 3-5 i uka siden skolestart dette skoleåret, nærmeste leder lukker dem med en gang og ingenting skjer. 

Jeg må bare understreke at det finnes ikke barn som er vanskelige, kun barn som har det vanskelig. Flere av elevene som utagerer i klasserommet er verdens fineste på tomannshånd eller i mindre grupper, de trenger trygge voksne og spesialundervisning men det har vi ikke råd til. Kommunen mener at alle må «inkluderes» i klasserommet og hjelpes av én lærer. Ekstraordinære tiltak har vi ikke råd til.

Dette kjenner jeg blir for mye for meg, orker ikke å stå i dette i 40 år til. 

Jeg er over 50 og tror det ikke er så lett og få noe annet.

Har vært lærer i vgs til og fra de siste ti årene, har en annen jobb og så er ikke kun skolelærer.

Det er mange flotte elever og mye artig med å jobbe med ungdom. Noen er i liten grad motivert til å lære og lager derfor baluba.

Jeg har ikke selv stått i voldssak, men ser at en del elever mangler evne til å regulere seg.

Anonymkode: a5e9d...43d

Skrevet

Jeg er nesten femti og orker ikke å stå til jeg er pensjonist. Søker aktivt videre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, jeg elsker jobben min. Kommer ikke til å bytte jobb. 

Har vært lærer i 20 år

Den er travel, ingen dag er lik. Den er krevende, men allikevel givende. Når man ser det endelig løsner for elevene, så gir det enormt mye. Det jeg ikke liker så godt, er alt byråkratiet som spiser opp undervisningstiden min. Det blir flere og flere oppgaver og mindre tid til elevene. Jeg trives jo aller best i klasserommet. 

Jeg har ikke personlig opplevd voldssaker. Men nei, vi kan ikke regne med støtte av ledelsen. 

Anonymkode: b126d...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært lærer i 24 år. Jeg har vurdert å bytte jobb i 24 år. 

Akkurat nå synes jeg hverdagen er ok, men skolen jeg jobber på er for stor, elevene for mange og ledelsen for veik - dvs de er superstrenge mot lærerne, men elevene får flyte. 

Det jeg liker minst med jobben er alle de voldelige elevene, at ledelsen aldri har ryggen din om noe skjer, at du hele tiden overvåkes og jeg liker heller ikke bunden tid. 

Det har variert litt hvordan jeg har blitt ivaretatt etter vold. Etter drapstrusler skjedde ingenting, men eleven skulle (liksom) si unnskyld. Det skjedde aldri. Etter elev som kastet ting på meg: den ene gangen ble han fysisk fjernet av en avdelingsleder. Den andre gangen skjedde ingenting. Slag har jeg dokumentert hos lege med tanke på senere erstatning eller problemer. 

En kollega som blir kalt fitte og hore regelmessig av en elev fikk beskjed av sin leder at det måtte hun tåle. Vi jobber på vgs. 

Anonymkode: 5135a...d68

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du bør bytte skole.

Jeg jobber på en byskole. Barneskole. Vi har lavtfungerende autister her som krever 1t1 voksen hele tiden, vi har barn som røyker hasj i fritiden, utagerende barn osv. Men vi har en veldig flink ledelse og de har prioritert å ansette 1,5 miljøterapeut og vi har en egen helsesøster + en som kommer innom ved behov. Ting blir tatt tak i og vi får den hjelpen og støtten vi trenger. 

Det er så klart slitsomt noen dager. Men til gjengjeld har jeg mye fri ift mange andre yrker. 

Jeg velger også mine kamper. Hjelper det for en elev å spille minecraft hele tiden for å ikke slå ned halve klassa, så får det bare være sånn. Det er grenser for hva vi kan gjøre uten tilstrekkelig ressursee og tilpasninger for de som sliter. 

Jeg er ikke kontaktlærer og kommer ikke til å være det. Da hadde jeg nok vært enda mer sliten. 

Anonymkode: 3a058...457

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet jobb av samme grunner du nevner;

ikke nok ressurser for å gi elevene det de trenger og har krav på. Det er vondt å ikke ha tid og ressurser til å ivareta elevene når man vet det egentlig burde vært mulig, bare med litt fler menneskelige ressurser. 

jeg har strukket meg så langt jeg kan, stått på uendelige timer, gitt mye mer av meg selv og min tid enn det som er min jobb. Hva er takken utbrenthet. Og en sjef som klager på mine sykemeldinger når det til slutt går galt. I tillegg har jeg faktisk også fått tilbakemeldinger om at jeg må legge listen lavere fordi andre lærere ikke har kapasitet til det samme. 

samvittigheten min lar meg ikke stå i en jobb der jeg ikke kan levere et godt nok tilbud

Anonymkode: a1276...8d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet til bibliotek. Anbefales. Tid med barna, men ikke det røffe ansvaret. 

Anonymkode: 5b06f...8c0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har vært lærer i 24 år. Jeg har vurdert å bytte jobb i 24 år. 

Akkurat nå synes jeg hverdagen er ok, men skolen jeg jobber på er for stor, elevene for mange og ledelsen for veik - dvs de er superstrenge mot lærerne, men elevene får flyte. 

Det jeg liker minst med jobben er alle de voldelige elevene, at ledelsen aldri har ryggen din om noe skjer, at du hele tiden overvåkes og jeg liker heller ikke bunden tid. 

Det har variert litt hvordan jeg har blitt ivaretatt etter vold. Etter drapstrusler skjedde ingenting, men eleven skulle (liksom) si unnskyld. Det skjedde aldri. Etter elev som kastet ting på meg: den ene gangen ble han fysisk fjernet av en avdelingsleder. Den andre gangen skjedde ingenting. Slag har jeg dokumentert hos lege med tanke på senere erstatning eller problemer. 

En kollega som blir kalt fitte og hore regelmessig av en elev fikk beskjed av sin leder at det måtte hun tåle. Vi jobber på vgs. 

Anonymkode: 5135a...d68

Vart ikkje eleven anmeld for dette???

Anonymkode: 5d37b...ab7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...