Forumansvarlig Skrevet mandag kl. 14:59 #1 Skrevet mandag kl. 14:59 Det opprettes en midlertidig erstatnings tråd for Kongehuset grunnet tekniske problemer med den originale tråden. Innleggene i denne tråden vil bli flettet inn i den originale tråden når vi har fått løst de tekniske problemene med denne. 4 2
Reverend Skrevet mandag kl. 15:36 #2 Skrevet mandag kl. 15:36 (endret) Så bra. Da er det bare å fortsette debatten for de som orker det. Jeg tenker vi kan starte med pustemaskinen MM bruker for å kunne stå i jobb, og hvorfor denne maskinen mistenkeliggjøres som middel for det noen velger å kalle sympatisanking fremfor åpenheten MM viser om hvor langt sykdommen har kommet. https://www.nrk.no/norge/forverret-helsesituasjon_-kronprinsesse-mette-marit-med-oksygenmaske-pa-jobb-for-forste-gang-1.17841510 Endret mandag kl. 15:43 av Reverend 9
Populært innlegg Momma Skrevet mandag kl. 15:45 Populært innlegg #3 Skrevet mandag kl. 15:45 Reverend skrev (6 minutter siden): Så bra. Da er det bare å fortsette debatten for de som orker det. Jeg tenker vi kan starte med pustemaskinen MM bruker for å kunne stå i jobb, og hvorfor denne maskinen mistenkeliggjøres fremfor åpenheten MM viser om hvor langt sykdommen har kommet. Det er vel ingen som har problemer med nesekateteret (det er et stykke unna pustemaskin), men lurer litt på hvorfor hun må ha egen lakei til å bære tanken på rundt en kilo. Dette er det jo vanlig at folk ordner seg med selv i en liten veske eller sekk på ryggen. 37 2 18
MissLucy Skrevet mandag kl. 15:50 #4 Skrevet mandag kl. 15:50 Momma skrev (2 minutter siden): Det er vel ingen som har problemer med nesekateteret (det er et stykke unna pustemaskin), men lurer litt på hvorfor hun må ha egen lakei til å bære tanken på rundt en kilo. Dette er det jo vanlig at folk ordner seg med selv i en liten veske eller sekk på ryggen. Det er også vanlig at kongelige på oppdrag har hendene fri. F.eks er det vanlig at de har med ansatte til å bære blomstene de får. Jeg ser virkelig ikke hva som er så oppsiktsvekkende med at hun ikke bærer det selv når hun skal hilse på folk. Utover det leste jeg et innlegg fra en person som har samme type apparat, som forteller at det veier 3-4 kilo, som kan være fordelaktig å slippe å bære når man har utfordringer med anstrengelser. 16 6
Momma Skrevet mandag kl. 15:52 #5 Skrevet mandag kl. 15:52 (endret) Moderne apparater veier mellom 0,8 og 1,5 kilo, har jeg blitt fortalt, og jeg har i hvert fall begge hendene fri når jeg har ryggsekk. Men arrester meg gjerne dersom det jeg har blitt fortalt om vekt er feil. Endret mandag kl. 15:54 av Momma 21 10
MissLucy Skrevet mandag kl. 15:53 #6 Skrevet mandag kl. 15:53 Reverend skrev (14 minutter siden): Så bra. Da er det bare å fortsette debatten for de som orker det. Jeg tenker vi kan starte med pustemaskinen MM bruker for å kunne stå i jobb, og hvorfor denne maskinen mistenkeliggjøres som middel for det noen velger å kalle sympatisanking fremfor åpenheten MM viser om hvor langt sykdommen har kommet. https://www.nrk.no/norge/forverret-helsesituasjon_-kronprinsesse-mette-marit-med-oksygenmaske-pa-jobb-for-forste-gang-1.17841510 Det er helt absurd å kritisere folk for å ta i bruk nødvendige medisinske hjelpemidler for å kunne møte opp og gjøre en jobb. Hva med de som kommer på jobb med krykker? Eller rullestol? Alle som bruker briller? De som bruker håndleddsstøtte til tastaturet? Hvor går grensen? 21 10
Momma Skrevet mandag kl. 15:56 #7 Skrevet mandag kl. 15:56 MissLucy skrev (1 minutt siden): Det er helt absurd å kritisere folk for å ta i bruk nødvendige medisinske hjelpemidler for å kunne møte opp og gjøre en jobb. Hva med de som kommer på jobb med krykker? Eller rullestol? Alle som bruker briller? De som bruker håndleddsstøtte til tastaturet? Hvor går grensen? Det er ingen som kritiserer hjelpemidler, men stiller spørsmål ved om det virkelig er nødvendig med egen bæremester hakk i hel. 33 8
MissLucy Skrevet mandag kl. 15:56 #8 Skrevet mandag kl. 15:56 Momma skrev (3 minutter siden): Moderne apparater veier mellom 0,8 og 1,5 kilo, har jeg blitt fortalt, og jeg har i hvert fall begge hendene fri når jeg har ryggsekk. Men arrester meg gjerne dersom det jeg har blitt fortalt om vekt er feil. AI sier fra 2,2 til 5,5 kilo. Men samma det. Det er da virkelig ikke et problem at noen andre bærer det. Makan til ikke-sak!! 14 1 9
MissLucy Skrevet mandag kl. 15:57 #9 Skrevet mandag kl. 15:57 Momma skrev (Akkurat nå): Det er ingen som kritiserer hjelpemidler, men stiller spørsmål ved om det virkelig er nødvendig med egen bæremester hakk i hel. Eh, jo, det er mange som har mer enn antydet at hun bruker pustehjelpen som sympatisanker. 17 1 3
Momma Skrevet mandag kl. 16:00 #10 Skrevet mandag kl. 16:00 MissLucy skrev (2 minutter siden): Eh, jo, det er mange som har mer enn antydet at hun bruker pustehjelpen som sympatisanker. Er det virkelig mange som mener dette? Jeg har ikke sett noen her inne som mener at hun burde latt oksygenet bli igjen hjemme. 11 2
rebella81 Skrevet mandag kl. 16:01 #11 Skrevet mandag kl. 16:01 Reverend skrev (12 minutter siden): Så bra. Da er det bare å fortsette debatten for de som orker det. Jeg tenker vi kan starte med pustemaskinen MM bruker for å kunne stå i jobb, og hvorfor denne maskinen mistenkeliggjøres fremfor åpenheten MM viser om hvor langt sykdommen har kommet. Jeg har ikke sett at denne maskinen «mistenkeliggjøres». Det er, oppriktig, synd at MM har kommet så langt i sykdomsforløpet at hun er avhengig av portabel O2 bare for å bevege seg minimalt rundt. Jeg vil anta og tro at vi nå vil få se henne drastisk mye mere med medisinsk-teknisk utstyr, og at hennes livsutfoldelse begrenser seg. Når dét er sagt, synes jeg valget om å ha en uniformert tjener til å tøfle bak henne og bære dette her var skikkelig fjottete. Dette sier jeg helt uten å «hate» MM, være ute etter å «ta» henne, eller noe lignende. Dette utstyret veier IKKE mye, og kan trygt bæres av pasienten i en skulderveske. MM er heldigvis fremdeles mobil, og ser ut til å ha styrke til å bære noen få kg ekstra som slikt utstyr veier, helt selv. 17 1 19
Hebbe-lille Skrevet mandag kl. 16:04 #12 Skrevet mandag kl. 16:04 Denne var presis om representasjonen i forrige uke. For å svare på Geelmuyden sitt spørsmål om det funket, så kan man vel si at folk definitivt fikk sympati for kronprinsessen. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/mette-marit-med-pustemaske-kongefamilien-er-i-krise/o/5-95-2977162 «Reglene i krisehåndtering er enkle. Først skal alle likene ut av skapet. Så starter arbeidet med å etablere kontroll over situasjonen. Når kontroll er gjenopprettet, starter jobben med gradvis å etablere «business as usual». Mottakelsen på Slottet i dag er et forsøk på å skape inntrykk av «business as usual» før alle likene er kommet ut av skapet, og før kontroll er opprettet. Fungerer det?» 21 2 8
Hebbe-lille Skrevet mandag kl. 16:06 #13 Skrevet mandag kl. 16:06 rebella81 skrev (4 minutter siden): Når dét er sagt, synes jeg valget om å ha en uniformert tjener til å tøfle bak henne og bære dette her var skikkelig fjottete. Dette sier jeg helt uten å «hate» MM, være ute etter å «ta» henne, eller noe lignende. Dette utstyret veier IKKE mye, og kan trygt bæres av pasienten i en skulderveske. MM er heldigvis fremdeles mobil, og ser ut til å ha styrke til å bære noen få kg ekstra som slikt utstyr veier, helt selv. Den uniformerte tjeneren klarte nesten ikke å holde tritt med kronprinsessen, hun hadde et kjapt ganglag. 18 2 9
Reverend Skrevet mandag kl. 16:06 #14 Skrevet mandag kl. 16:06 MissLucy skrev (22 minutter siden): AI sier fra 2,2 til 5,5 kilo. Men samma det. Det er da virkelig ikke et problem at noen andre bærer det. Makan til ikke-sak!! Jeg bryr meg faktisk ikke om noen andre bærer apparatet, maskinen eller vekten på det. MM trenger å ha hendene fri, og om maskinen veier noen kilo kan disse kiloene påføre henne større anstrengelser enn nødvendig for å kunne stå i jobb. Dette er tilrettelegging av hennes arbeidsdag. 13 3
Hebbe-lille Skrevet mandag kl. 16:09 #15 Skrevet mandag kl. 16:09 Reverend skrev (Akkurat nå): Jeg bryr meg faktisk ikke om noen andre bærer apparatet, maskinen eller vekten på det. MM trenger å ha hendene fri, og om maskinen veier noen kilo kan disse kiloene påføre henne større anstrengelser enn nødvendig for å kunne stå i jobb. Dette er tilrettelegging av hennes arbeidsdag. Ja, det er tilrettelegging. La oss håpe på at hun kommer til å representere mye mer fremover med oksygenhjelp, det ser ut til at dette ikke stopper henne fra videre oppdrag. 1 1 2
Momma Skrevet mandag kl. 16:10 #16 Skrevet mandag kl. 16:10 Hebbe-lille skrev (Akkurat nå): Den uniformerte tjeneren klarte nesten ikke å holde tritt med kronprinsessen, hun hadde et kjapt ganglag. Ja, når hun er såpass greit oppegående må det da være enklere å bære selv, framfor å ha en slange og en mann dinglende etter seg hele tiden. Det hadde i hvert fall jeg syntes, men jeg hadde sikkert vært for opptatt med å passe på at jeg ikke gikk fra mannen hele tiden, kronprinsesser trenger sikkert ikke tenke på sånt. Men det så unektelig komisk ut, særlig siden han var iført en særdeles fjong uniform. 17 6
pøbelsara Skrevet mandag kl. 16:13 #17 Skrevet mandag kl. 16:13 Jeg tenker at folk som ikke har innsikt i hennes o2-opptak og generelle sykdomsutvikling bare burde slutte å kritisere hvordan hun bruker og bærer o2-tilførselen sin. Ærlig talt. 22 5
Hebbe-lille Skrevet mandag kl. 16:20 #18 Skrevet mandag kl. 16:20 Momma skrev (5 minutter siden): Ja, når hun er såpass greit oppegående må det da være enklere å bære selv, framfor å ha en slange og en mann dinglende etter seg hele tiden. Det hadde i hvert fall jeg syntes, men jeg hadde sikkert vært for opptatt med å passe på at jeg ikke gikk fra mannen hele tiden, kronprinsesser trenger sikkert ikke tenke på sånt. Men det så unektelig komisk ut, særlig siden han var iført en særdeles fjong uniform. Det var ikke en ordinær arbeidsoppgave denne karen utførte den dagen, men nå viser det seg at kronprinsessen skal ha flere representasjoner fremover, så han må regne med at det blir en av arbeidsoppgavene fremover? 3 4
Junijulia Skrevet mandag kl. 16:21 #19 Skrevet mandag kl. 16:21 Momma skrev (9 minutter siden): Ja, når hun er såpass greit oppegående må det da være enklere å bære selv, framfor å ha en slange og en mann dinglende etter seg hele tiden. Det hadde i hvert fall jeg syntes, men jeg hadde sikkert vært for opptatt med å passe på at jeg ikke gikk fra mannen hele tiden, kronprinsesser trenger sikkert ikke tenke på sånt. Men det så unektelig komisk ut, særlig siden han var iført en særdeles fjong uniform. Ikke for og være pirkete men mannen i den fjonge uniformen er en av kronprinsens adjutanter. Han har tre stk. En fra sjøforsvaret, hæren og luftforsvaret. Denne mannen er orlogskaptein og har fått den store æren og være veskebærer. 16 8
Momma Skrevet mandag kl. 16:21 #20 Skrevet mandag kl. 16:21 (endret) Hebbe-lille skrev (1 minutt siden): Det var ikke en ordinær arbeidsoppgave denne karen utførte den dagen, men nå viser det seg at kronprinsessen skal ha flere representasjoner fremover, så han må regne med at det blir en av arbeidsoppgavene fremover? Forslag til ny tittel: Overbærer. Endret mandag kl. 16:22 av Momma 16 3 4
Fremhevede innlegg