Merlin Skrevet 13 timer siden #61 Skrevet 13 timer siden Leo skrev (11 minutter siden): Hvorfor det? Fordi det etter kvinnens død kan stilles spørsmål om hennes tilregnelighet. Mange triste rettsaker i kjølvannet av slikt.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #62 Skrevet 13 timer siden Leo skrev (Akkurat nå): Å gi bort et hus innebærer en eiendomsoverdragelse og det kan ikke foregå uten dokumentasjon. Uten en offisiell overdragelse har ikke TS fått noe som helst, så dokumentasjon ligger i mine øyne implisitt i "å få" og "å gi bort" i denne sammenhengen. Når huset er gitt bort av denne damen, som jeg forutsetter er samtykkekompetent og ikke sitter i uskiftet bo, i levende live kan ingen komme senere og kreve arv uavhengig av om de er livsarvinger eller ikke. Ja, men det er viktig at TS får det dokumentert nå. Ikke at hun "overtar" huset og bor i det mens giver bor i pleiehjem uten at offisiel overdragelse har skjedd så lenge giver lever. En tenker ofte at en "har tid", men livet er uforutsigbart. Så mitt poeng er å få alt dokumentert asap. Anonymkode: 4d064...3d1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #63 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, det er ingen slektninger av henne som står i arverekke, hun tar ikke noe fra noen ved å gi det til meg. Jeg ble litt lei meg av et innlegg hvor mine foreldre burde være glade på mine vegne, de har ikke vært det så mye og de har ikke vært veldig delaktige i livet mitt. De forteller meg mest hva jeg kan og ikke, burde og ikke. Jeg har ikke så mye penger lagt av, defor spurte jeg her om det var mulig å ta lån til utbedringer hvis feks et rør blir ødelagt eller noe. Så kan jeg heller nedbetale det. Vi bor i en kommune med lav eiendomsskatt. Anonymkode: 7a071...274 Om du har en ordnet økonomi uten masse små gjeld mange steder. Å har din uføretrygd så er ikke noe i veien at du kan få et lån. Med evt pant i huset. Vet ikke hvor i lande dette er. Men om du tar et søk på finn bolig så ser du hva husene ligger ute for. Et hus i gave er jo flott å få. Bare sørg for å få det skriftlig og kanskje hjelp av en advokat . Anonymkode: 3d34f...80b
Leo Skrevet 13 timer siden #64 Skrevet 13 timer siden Merlin skrev (3 minutter siden): Fordi det etter kvinnens død kan stilles spørsmål om hennes tilregnelighet. Mange triste rettsaker i kjølvannet av slikt. Det kan det alltid, men ved eiendomsoverdragelser skal alltid papirene signeres av vitner bl.a. for å bekrefte at de involverte er ved sine fulle fem. Om disse vitnene er advokater eller ikke har ingenting å si, men for å være på den sikre siden bør de kanskje ikke ha svært nær tilknytning til TS.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #65 Skrevet 13 timer siden AprilLudgate skrev (28 minutter siden): Synes noen av rådene her er underlige - det er ikke rimelig å eie hus. Du må og sjekke ut skatt rundt dette når den tid kommer. Hun må jo overføre huset som gave til deg. Hva reglene tilsier da må du ta en vurdering på. Det å ta større utbedringer koster i millionklassen. Bad fra 80tallet må byttes, det alene er ca 4-500.000 kr. Jeg personlig hadde takket ja til selve gaven, og solgt etterhvert. Det høres ikke ut som du har evne til å ivareta hus i lengden med spørsmålene du stiller. Du må ikke bytte ut noen ting, så lenge det er iorden. Bad fra 80-tallet er ofte bedre enn moderne bad. Kjøkken fra 60-tallet kan brukes ennå. Folk har blitt så jålete. Det bor mange rundt om i gamle hus! Ta huset TS. Det bor nok av idoter uten pengeforstand i hus. Anonymkode: b2e26...388 4 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #66 Skrevet 12 timer siden Du trenger bare ett tett tak TS, så har du bolig. Og alle har vært nybegynnere engang! Som huseier, bileier. Folk får barn uten erfaring og Anonymkode: b2e26...388 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #67 Skrevet 12 timer siden Leo skrev (3 minutter siden): Det kan det alltid, men ved eiendomsoverdragelser skal alltid papirene signeres av vitner bl.a. for å bekrefte at de involverte er ved sine fulle fem. Om disse vitnene er advokater eller ikke har ingenting å si, men for å være på den sikre siden bør de kanskje ikke ha svært nær tilknytning til TS. Og poenget er nettopp det. Få det dokumentert. At det er ordnet juridisk med én gang. Anonymkode: 4d064...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #68 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei igjen, nei planen er ikke å spørre mine foreldre om hjelp, dessuten sa de klart fra at det skjedde heller ikke. Ikke at jeg spurte, de har ikke hjulpet meg så mye før. Som jeg nevnte tidligere så svartmaler de mye generelt, men nå har de snakket ned huset og meg som huseier så mye at jeg mister troen og lysten på hele huset så er glad for alle tips og råd i denne tråden. Jeg har ca 27.000 utbetalt som ufør. Slektningen min sier hun kan få inn fagfolk til å se over huset, men at det ved siste sjekk var bra. Hun byttet ut varmtvannsbereder for 5 år siden, da var jeg der. Hvor lenge varer en slik feks? Anonymkode: 7a071...274 Foreldrene dine snakker nok om egen erfaring med og eie hus og kostnad knyttet til det. Hus fra 80 tallet har en anderledes byggestandard enn i dag. Bad fra 80 tallet er utdatert og i dag andre krav til våtrom enn den gang. Du bør i forkant som andre skriver lage budsjett og se om du klarer og holde på et hus. Du skal jo ikke bo deg ihjel. Det er jo greit og se det fra det positive og negative siden og veie disse opp mot hverandre hvordan det vil fungere for deg. Det du må og ta i betraktning at du kanskje må ha hjelp til og vedlikeholde huset utvendig, husvask, skifte av kledning og maling. Huset er faktisk gammelt. Det er jo kjempeflott at du kan få et hus men gjør grundig forarbeid.. Anonymkode: 568a7...efa 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #69 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Foreldrene dine snakker nok om egen erfaring med og eie hus og kostnad knyttet til det. Hus fra 80 tallet har en anderledes byggestandard enn i dag. Bad fra 80 tallet er utdatert og i dag andre krav til våtrom enn den gang. Du bør i forkant som andre skriver lage budsjett og se om du klarer og holde på et hus. Du skal jo ikke bo deg ihjel. Det er jo greit og se det fra det positive og negative siden og veie disse opp mot hverandre hvordan det vil fungere for deg. Det du må og ta i betraktning at du kanskje må ha hjelp til og vedlikeholde huset utvendig, husvask, skifte av kledning og maling. Huset er faktisk gammelt. Det er jo kjempeflott at du kan få et hus men gjør grundig forarbeid.. Anonymkode: 568a7...efa Jeg har et bad fra 70-tallet som fungerer helt utmerket. Jeg har kun byttet innmaten. Vegger, gulv og tak er det absolutt ikke noe feil med. Hennes foreldre virker heller til å være av typen som tror at deres barn er totalt inkompetent og alt hun gjør blir bare galt uansett. Om hun overtar et hus vil det uansett være kjempebillg for henne å bo der framfor å leie. Hun kan til og med ta opp et lån på 1 million på det, og det vil fremdeles koste henne mindre enn de aller fleste utleieenheter (jeg har lån på 1,3 og det koster meg 7500 i måneden!) Anonymkode: 59cff...a2e 4
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #70 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må ikke bytte ut noen ting, så lenge det er iorden. Bad fra 80-tallet er ofte bedre enn moderne bad. Kjøkken fra 60-tallet kan brukes ennå. Folk har blitt så jålete. Det bor mange rundt om i gamle hus! Ta huset TS. Det bor nok av idoter uten pengeforstand i hus. Anonymkode: b2e26...388 Helt enig!! 👏 Anonymkode: 59cff...a2e
Merlin Skrevet 4 timer siden #71 Skrevet 4 timer siden Leo skrev (8 timer siden): Det kan det alltid, men ved eiendomsoverdragelser skal alltid papirene signeres av vitner bl.a. for å bekrefte at de involverte er ved sine fulle fem. Om disse vitnene er advokater eller ikke har ingenting å si, men for å være på den sikre siden bør de kanskje ikke ha svært nær tilknytning til TS. Det er da vitterlig det jeg sier , at dette må ordnes juridisk , da ved hjelp av advokat slik at ingen spørsmål kan stilles etter kvinnens død.
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #72 Skrevet 4 timer siden Merlin skrev (25 minutter siden): Det er da vitterlig det jeg sier , at dette må ordnes juridisk , da ved hjelp av advokat slik at ingen spørsmål kan stilles etter kvinnens død. Det er jo bare å ordne med kontrakt som signeres av vitner og sendes til tinglysing. Ingen grunn til å involvere en advokat i dette. Vitnene går jo god for at vedkommende er samtykkekompetent. Folk selger og gir bort eiendommer, og klarer det helt fint uten advokat. Anonymkode: 2007d...0c9 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #73 Skrevet 3 timer siden Det vil nok gå fint, men husk at utgiftene ved å eie en enebolig er mye mer «ujevne» enn å leie. Plutselig kan noe dyrt gå i stykker som må fikses med en gang, Derfor må du bygge deg opp en buffer, hvis du sparer det du vanligvis ville betalt i husleie så vil du ganske raskt etablere en sunn bufferkonto. Dette er til de kjedelige vedlikeholdskostnadene som dukker opp med mange års mellomrom. Anonymkode: 1e2e1...38a
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #74 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kjør på! Jeg har minstesats ufør, eier hus (sammen med mannen), vi har fire mill i lån. To millioner av lånet er mine. Har likevel penger til overs hver måned, sparer mye og lever greit. Det går nok fint så lenge du ikke skal gjøre alt med en gang. Ta det som er viktig. Resten kan vente. Og husk å sett av penger til bolig hver måned, så har du litt ekstra når f.eks varmtvannsberederen ryker. Anonymkode: 35a69...907 Oj, har dere ekstremt lang nedbetalingstid? Vi betaler 27 000 i måneden på vårt lån på i underkant av 2 millioner. Jeg klarer min endel med et nødskrik enda jeg har max uføretrygd (tjente godt over 6G før jeg ble syk). AnonymBruker skrev (15 timer siden): Med å få hus, får du en verdi. Formueskatt f.eks Anonymkode: 85ef3...763 Et gammelt hus gir svært lav formueskatt. Huset mitt til 5 millioner gir f.eks. ca 5000 i året i skatt. Dette hysteriet om formueskatt på bolig er en oppkonstruert problemstilling som kun er relevant om man eier svindyre boliger til 10-15 millioner eller mer, og samtidig har ekstremt lav inntekt. Har man ikke penger til mat og strøm er det ren idioti å ikke selge den svindyre boligen sin og heller kjøpe seg en til et par millioner mindre. Anonymkode: 58dbc...234 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #75 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oj, har dere ekstremt lang nedbetalingstid? Vi betaler 27 000 i måneden på vårt lån på i underkant av 2 millioner. Jeg klarer min endel med et nødskrik enda jeg har max uføretrygd (tjente godt over 6G før jeg ble syk). Et gammelt hus gir svært lav formueskatt. Huset mitt til 5 millioner gir f.eks. ca 5000 i året i skatt. Dette hysteriet om formueskatt på bolig er en oppkonstruert problemstilling som kun er relevant om man eier svindyre boliger til 10-15 millioner eller mer, og samtidig har ekstremt lav inntekt. Har man ikke penger til mat og strøm er det ren idioti å ikke selge den svindyre boligen sin og heller kjøpe seg en til et par millioner mindre. Anonymkode: 58dbc...234 Jeg har Husbanklån med 50 års nedbetalingstid. Betaler litt over 13K i mnd med et lån på 3.2M. Anonymkode: 4d064...3d1
AprilLudgate Skrevet 47 minutter siden #76 Skrevet 47 minutter siden (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må ikke bytte ut noen ting, så lenge det er iorden. Bad fra 80-tallet er ofte bedre enn moderne bad. Kjøkken fra 60-tallet kan brukes ennå. Folk har blitt så jålete. Det bor mange rundt om i gamle hus! Ta huset TS. Det bor nok av idoter uten pengeforstand i hus. Anonymkode: b2e26...388 Ingen sa noe om å bytte noe som fungerer. Men det har ikke TS kompetanse på å vite noe om. Dette er jo bare uansvarlig kommentar ang bad. Man risikerer store fuktskader. Og NEI, våtromsstandarden var ikke bedre før. Men det er riktig at eldre hus kan være bygget bedre enn enkelte av nåtidens med flate tak, skjulte takrenner osv. Men det gjelder ikke særlig for de bygget på 80tall. Jeg snakker ikke om kjøkkenet, men elektrisk anlegg, tak, kledning, røropplegg, drenering og ting som IKKE handler om utseende. Selvsagt gjør man ikke noe før man må, rimelig åpenbart. Men når man MÅ, så trenger man pengene der og da. Endret 43 minutter siden av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #77 Skrevet 41 minutter siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må ikke bytte ut noen ting, så lenge det er iorden. Bad fra 80-tallet er ofte bedre enn moderne bad. Kjøkken fra 60-tallet kan brukes ennå. Folk har blitt så jålete. Det bor mange rundt om i gamle hus! Ta huset TS. Det bor nok av idoter uten pengeforstand i hus. Anonymkode: b2e26...388 Helt enig. Vi har kjøkken fra 1985. Og det er heltre og er skikkelig solid. Ser naboen har kjøkken innredning fra 70 tallet, han skrudde det forsiktig ned nå når han pusset opp vegger,tak og gulv. Og hang dan gamle innredning opp igjen, han pusset det helt ned å fikk det lakkert hos dt firma, byttet kun til nye benkeplater. Men alt av overskap og underskap er fra 70 tallet og ble utrolig fint. Anonymkode: fe678...a00
AnonymBruker Skrevet 30 minutter siden #78 Skrevet 30 minutter siden Ts, jeg ville startet med å snakke med kartverket. Min erfaring er at de er enkle å snakke med, og de vil guide deg gjennom hva som må til av papirer. Har du mulighet til det, så ville jeg også begynt å spare opp til dokumentavgift. Jeg ville fått inn en takstmann eller eiendomsmegler for å få en takst å forholde deg til. Med 27 000 utbetalt ville jeg tenkt (jeg har selv 19 000 utbetalt) at du har mulighet til å sette av noe hver måned. Jo mer du har kontroll på hva du bruker penger til, hva du må bruke penger til og hva du klarer deg greit uten - jo lettere vil det bli å forhåpentligvis få selvtillitt i forhold til hva du kan klare økonomisk. Du kan også snakke med banken eller sjekke med en lånekalkulator. Da jeg fikk rammelån på 250 000, så fikk jeg også tilbud om annuitetslån på 500 000 med sikkerhet i bolig. Hvordan klarer du deg praktisk? Er det behov for å leie inn hjelp til snømåking eller gressklipp? Hva betaler eventuelt slektningen din for det i dag? Er det satt noen dato for at hun skal flytte til eldrebolig? Eller er det noe hun ser for seg at vil skje om noen år? Er det eventuelt en mulighet for at du flytter inn/leier rom hos henne en stund før du overtar huset Jeg ser godt at det ikke nødvendigis er en god løsning, men det må du/dere vurdere. Det kan være at kommunen da tenker at hun har mindre behov for omsorgsbolig/sykehjemsplass fordi hun har hjelp i huset,Samtidig kunne det kanskje gitt deg mulighet til å spare opp mer til du overtar. Det var bare en tanke. Anonymkode: f1bb8...ae4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå