AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #41 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei igjen, nei planen er ikke å spørre mine foreldre om hjelp, dessuten sa de klart fra at det skjedde heller ikke. Ikke at jeg spurte, de har ikke hjulpet meg så mye før. Som jeg nevnte tidligere så svartmaler de mye generelt, men nå har de snakket ned huset og meg som huseier så mye at jeg mister troen og lysten på hele huset så er glad for alle tips og råd i denne tråden. Jeg har ca 27.000 utbetalt som ufør. Slektningen min sier hun kan få inn fagfolk til å se over huset, men at det ved siste sjekk var bra. Hun byttet ut varmtvannsbereder for 5 år siden, da var jeg der. Hvor lenge varer en slik feks? Anonymkode: 7a071...274 Ikke la dem ta fra deg motet. Mine foreldre prøvde det allerede da jeg var i jobb. Du kan ikke, du klarer ikke, du tar på deg for mye. Og så videre. Herregud så glad for at jeg ikke lyttet. Boligen er min økonomiske trygghet, og jeg har mer egenkapital enn mine foreldre. Denne gaven du får er unik. Det er en stor verdi, som kan sikre deg økonomisk på måter du aldri ellers har håp om. Du kan selge og bytte til noe enklere når du blir eldre. En varmtvannsbereder kan fint vare 20 år. Ikke er slikt så dyrt heller. Anonymkode: c3a0a...cf2 3
Leo Skrevet 14 timer siden #42 Skrevet 14 timer siden Merlin skrev (16 minutter siden): Har kvinnen livsarvinger ? Det spiller ingen rolle så lenge hun ikke sitter i uskiftet bo. Man kan gi bort hva man vil til hvem man vil så lenge man er i live og samtykkekompetent. 4
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #43 Skrevet 14 timer siden Hus er krevende og kostbart. En ting er om du kan selge og få fortjeneste. Men en avtale om bo i bytte mot vedlikehold.. så går summen til andre. Hadde styrt unna. Anonymkode: 0d3a2...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #44 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei igjen, nei planen er ikke å spørre mine foreldre om hjelp, dessuten sa de klart fra at det skjedde heller ikke. Ikke at jeg spurte, de har ikke hjulpet meg så mye før. Som jeg nevnte tidligere så svartmaler de mye generelt, men nå har de snakket ned huset og meg som huseier så mye at jeg mister troen og lysten på hele huset så er glad for alle tips og råd i denne tråden. Jeg har ca 27.000 utbetalt som ufør. Slektningen min sier hun kan få inn fagfolk til å se over huset, men at det ved siste sjekk var bra. Hun byttet ut varmtvannsbereder for 5 år siden, da var jeg der. Hvor lenge varer en slik feks? Anonymkode: 7a071...274 Tror de varer 20-25 år? Anonymkode: 03c8b...5cc
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #45 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): For å gjøre en lang historie litt kort, jeg har en slektning som vil gi meg huset sitt når hun flytter på eldrehjem fordi jeg har stilt opp og gitt hjelp med alt hun trengte. Huset er grei standard fra 80 tallet ca, ikke noe som haster å utbedre enda. Mine foreldre har satt seg på bakbena enda de ikke har noe å si, de mener jeg har ikke råd, at jeg vil bo meg ihel og oppussing vil ta rotta på meg økonomisk. Jeg har aldri eid noe før, alltid leid, blir skeptisk når jeg hører de sier det, men har de rett? Jeg ville ikke hatt utgifter som lån eller leie bare faste i strøm, kommunale osv og min slektning har jo klart seg i mange år på liten pensjon. Anonymkode: 7a071...274 Selvfølgelig tar du imot et hus som du skal få. Jeg er ufør og eier et hus til verdi på 3 mill nå. Jeg var så heldig å komme meg inn på boligmarkedet før jeg ble syk. Og så viser det seg at jeg håndterer gjeld, boutgifter osv veldig godt, så jeg ble boende. Omså du ikke klarer å bo i det med tid og stunder, så kan du jo selge det? Det er ditt. Du gjør hva du vil med det. Dette er ikke noe å tenke på. Og jeg synes det er rart at foreldrene dine er imot det. Man skulle tro de jublet på dine vegner, og omså stilte seg til disposisjon for å hjelpe både økonomisk og materalistisk om noe skulle skje. Det er ikke rare hjelpen å gi for sin datter som får et helt nytt liv som huseier... Anonymkode: 474b8...691 4
Leo Skrevet 14 timer siden #46 Skrevet 14 timer siden Og for å svare TS. Når du får huset så er det jo bare å ta i mot med åpne armer og takknemlighet. Viser det seg å ha store feil og mangler kan det jo selges og alt over null kroner er gevinst som f.eks. kan brukes som egenkapital til en annen bolig. Hus fra 80-tallet kan være så mangt, men er det godt vedlikeholdt bør det ikke komme noen store overraskelser. Et riktig lagt tak med stein varer f.eks. mye lenger enn det. Det kan være dårlig isolert etter dagens standard, men hvis det kaldloft kan det evt. isoleres for en relativt billig penge. Det samme gjelder vinduer. Furuvinduer var mye brukt og de råtner ikke med mindre de er veldig værutsatt. Litt dårligere isolert enn dagens, men fullt brukbare lenge enda. Og man trenger ikke å skifte alle samtidig. Bad kan være så som så med tanke på membran etc., men stygge bad kan man leve med ganske lenge. Moren og faren min har f.eks. varmekabler som ble lagt ned på begynnelsen av 80-tallet og de fungerer som bare det enda. Manglende membran løses med dusjkabinett eller badekar og porselen varer nesten evig. Det trenger heller ikke å koste all verden å skifte. På 80-tallet ble det brukt kobberør, men disse kan også vare i flere tiår enda med mindre det er spesielle forhold (Dårlig vannkvalitet) som tilsier noe annet. Lite tidsmessige kjøkken, vegger og gulv kan man også leve godt med og evt. skifte når man får råd.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #47 Skrevet 14 timer siden Å selge nåværende bolig for å kjøpe noe nyere og mer moderne er ikke bare en oppgradering av boligstandarden – det er en investering i økt livskvalitet og lavere skuldre. Anonymkode: 1402f...12f
Leo Skrevet 14 timer siden #48 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hus er krevende og kostbart. En ting er om du kan selge og få fortjeneste. Men en avtale om bo i bytte mot vedlikehold.. så går summen til andre. Hadde styrt unna. Anonymkode: 0d3a2...7cb Det er ikke snakk om noen slik avtale. Det er snakk om at denne kusinen vil gi TS huset. 1 4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #49 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Et tips til, hvis det er en stor nok hage, kan du også leie ut til noen med mikrohus for å tjene bittelitt penger der, og eventuelt ha en klausul om hjelp til snømåking og plenklipping 😊 Anonymkode: 68939...48f Er det mulig?? Anonymkode: 59cff...a2e
Merlin Skrevet 13 timer siden #50 Skrevet 13 timer siden Leo skrev (57 minutter siden): Det spiller ingen rolle så lenge hun ikke sitter i uskiftet bo. Man kan gi bort hva man vil til hvem man vil så lenge man er i live og samtykkekompetent. Det KAN spille en stor rolle etter at kvinnen er død, Det mest ryddige er å ha dette avklart juridisk. Da er det kun hjelp fra en advokat som gjelder.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #51 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei igjen, nei planen er ikke å spørre mine foreldre om hjelp, dessuten sa de klart fra at det skjedde heller ikke. Ikke at jeg spurte, de har ikke hjulpet meg så mye før. Som jeg nevnte tidligere så svartmaler de mye generelt, men nå har de snakket ned huset og meg som huseier så mye at jeg mister troen og lysten på hele huset så er glad for alle tips og råd i denne tråden. Jeg har ca 27.000 utbetalt som ufør. Slektningen min sier hun kan få inn fagfolk til å se over huset, men at det ved siste sjekk var bra. Hun byttet ut varmtvannsbereder for 5 år siden, da var jeg der. Hvor lenge varer en slik feks? Anonymkode: 7a071...274 Hva er brutto uføretrygd? Rundt 30-33 000? Vvb varer en stund ja. Var det av typen smartbereder hun satte inn? De varer fort i 20 år+ Hvor stort er huset (flate og etasjer) og tomten? Hvilken kommune er det? Overse foreldre sine. Jeg vil si at du skal selvsagt takke ja til huset! I verste fall må du selge det, men da får du jo pengene for det og kan kjøpe deg noe annet. Det virker som du har noe kjennskap til huset også. Kan du tenke deg å bo der? Anonymkode: 59cff...a2e
AprilLudgate Skrevet 13 timer siden #52 Skrevet 13 timer siden Synes noen av rådene her er underlige - det er ikke rimelig å eie hus. Du må og sjekke ut skatt rundt dette når den tid kommer. Hun må jo overføre huset som gave til deg. Hva reglene tilsier da må du ta en vurdering på. Det å ta større utbedringer koster i millionklassen. Bad fra 80tallet må byttes, det alene er ca 4-500.000 kr. Jeg personlig hadde takket ja til selve gaven, og solgt etterhvert. Det høres ikke ut som du har evne til å ivareta hus i lengden med spørsmålene du stiller. 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #53 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): For å gjøre en lang historie litt kort, jeg har en slektning som vil gi meg huset sitt når hun flytter på eldrehjem fordi jeg har stilt opp og gitt hjelp med alt hun trengte. Huset er grei standard fra 80 tallet ca, ikke noe som haster å utbedre enda. Mine foreldre har satt seg på bakbena enda de ikke har noe å si, de mener jeg har ikke råd, at jeg vil bo meg ihel og oppussing vil ta rotta på meg økonomisk. Jeg har aldri eid noe før, alltid leid, blir skeptisk når jeg hører de sier det, men har de rett? Jeg ville ikke hatt utgifter som lån eller leie bare faste i strøm, kommunale osv og min slektning har jo klart seg i mange år på liten pensjon. Anonymkode: 7a071...274 Om huset er nedbetalt og du vet du har råd til å holde på det som det er i dag er det jo null problem. Uføretrygd regnes som fast inntekt og skulle det forekomme noen ekstra utgifter så kan du alltids søke lån via Husbanken. Å eie et hus er jo en investering for deg og din økonomiske fremtid. Jeg er selv ufør og eier et hus med Husbanklån og tilskudd. For min del så kom det plutselig veldig høye kostnader mht at avløpet var gammelt og jeg måtte bytte ut er rør pluss at ALT det elektriske måtte fikses(kom på nesten 1 mill), men jeg har en forloved som tok de kostnadene og har eierbrøk i huset(via samboerkontrakt) Har du noe buffer/fond etc? Har du regnet på de faste kostnadene, eiendomsskatt, strøm etc? I verste fall så gis jo huset i gave og du står fritt til å selge det og kjøpe deg en lett vedlikeholdt leilighet 🤷 Anonymkode: 4d064...3d1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #54 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om huset er nedbetalt og du vet du har råd til å holde på det som det er i dag er det jo null problem. Uføretrygd regnes som fast inntekt og skulle det forekomme noen ekstra utgifter så kan du alltids søke lån via Husbanken. Å eie et hus er jo en investering for deg og din økonomiske fremtid. Jeg er selv ufør og eier et hus med Husbanklån og tilskudd. For min del så kom det plutselig veldig høye kostnader mht at avløpet var gammelt og jeg måtte bytte ut er rør pluss at ALT det elektriske måtte fikses(kom på nesten 1 mill), men jeg har en forloved som tok de kostnadene og har eierbrøk i huset(via samboerkontrakt) Har du noe buffer/fond etc? Har du regnet på de faste kostnadene, eiendomsskatt, strøm etc? I verste fall så gis jo huset i gave og du står fritt til å selge det og kjøpe deg en lett vedlikeholdt leilighet 🤷 Anonymkode: 4d064...3d1 Men uansett må vedkommende gi deg huset på papiret! Viktig at det er gjort riktig mht det juridiske så du er eier på skjøtet og kan gjøre som du vil med eiendommen uavhengig av om giver lever eller dør. Anonymkode: 4d064...3d1
Leo Skrevet 13 timer siden #55 Skrevet 13 timer siden Merlin skrev (12 minutter siden): Det KAN spille en stor rolle etter at kvinnen er død, Det mest ryddige er å ha dette avklart juridisk. Da er det kun hjelp fra en advokat som gjelder. Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #56 Skrevet 13 timer siden Uansett er jo bare å selge om du ikke kan sitte med dette. En eiendom og hus er jo alltid verdt å takke ja til. Merkelig å ikke unne datter en slik gave. Anonymkode: 3d34f...80b
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #57 Skrevet 13 timer siden Leo skrev (Akkurat nå): Hvorfor det? Sier seg selv at giver på gi huset med skjøtet så TS er juridisk eier. Dør giver har jo ikke TS noe dokumentasjon på at hun har arvet huset da hun ikke er givers biologiske barn. Gaver som eiendom må selvfølgelig dokumenteres. Giver må da dokumentere at TS får huset med skjøtet og kan gjøre som hun vil med eiendommen uavhengig om giver lever eller dør ellers vil andre slektninger kunne kreve arv. Anonymkode: 4d064...3d1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #58 Skrevet 13 timer siden Nei, det er ingen slektninger av henne som står i arverekke, hun tar ikke noe fra noen ved å gi det til meg. Jeg ble litt lei meg av et innlegg hvor mine foreldre burde være glade på mine vegne, de har ikke vært det så mye og de har ikke vært veldig delaktige i livet mitt. De forteller meg mest hva jeg kan og ikke, burde og ikke. Jeg har ikke så mye penger lagt av, defor spurte jeg her om det var mulig å ta lån til utbedringer hvis feks et rør blir ødelagt eller noe. Så kan jeg heller nedbetale det. Vi bor i en kommune med lav eiendomsskatt. Anonymkode: 7a071...274 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #59 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er ingen slektninger av henne som står i arverekke, hun tar ikke noe fra noen ved å gi det til meg. Jeg ble litt lei meg av et innlegg hvor mine foreldre burde være glade på mine vegne, de har ikke vært det så mye og de har ikke vært veldig delaktige i livet mitt. De forteller meg mest hva jeg kan og ikke, burde og ikke. Jeg har ikke så mye penger lagt av, defor spurte jeg her om det var mulig å ta lån til utbedringer hvis feks et rør blir ødelagt eller noe. Så kan jeg heller nedbetale det. Vi bor i en kommune med lav eiendomsskatt. Anonymkode: 7a071...274 Overta eiendommen! Men få det skriftlig. Om du ser du ikke klarer utgiftene så selger du eiendommen og investerer i en egnet bolig og har sikret deg økonomisk for fremtiden. Punktum. Foreldrene dine burde selvsagt vært glad på dine vegne når du arver verdier som sikrer din økonomiske fremtid, men de er tydeligvis bitre og ikke gode foreldre om de ikke unner sitt eget barn noe så fantastisk. Anonymkode: 4d064...3d1 1
Leo Skrevet 13 timer siden #60 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sier seg selv at giver på gi huset med skjøtet så TS er juridisk eier. Dør giver har jo ikke TS noe dokumentasjon på at hun har arvet huset da hun ikke er givers biologiske barn. Gaver som eiendom må selvfølgelig dokumenteres. Giver må da dokumentere at TS får huset med skjøtet og kan gjøre som hun vil med eiendommen uavhengig om giver lever eller dør ellers vil andre slektninger kunne kreve arv. Anonymkode: 4d064...3d1 Å gi bort et hus innebærer en eiendomsoverdragelse og det kan ikke foregå uten dokumentasjon. Uten en offisiell overdragelse har ikke TS fått noe som helst, så dokumentasjon ligger i mine øyne implisitt i "å få" og "å gi bort" i denne sammenhengen. Når huset er gitt bort av denne damen, som jeg forutsetter er samtykkekompetent og ikke sitter i uskiftet bo, i levende live kan ingen komme senere og kreve arv uavhengig av om de er livsarvinger eller ikke. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå