AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #21 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis det stemmer kan jeg få lån i banken for å dekke det når jeg eier huset uten gjeld? Anonymkode: 7a071...274 Ja når huset er ført over til deg uten gjeld kan du søke om lån på huset til oppussing Anonymkode: fe678...a00 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #22 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg forstår foreldrene dine er skeptisk. Hvis huset er fra 80 tallet og minimalt er gjort av vedlikehold så kan du forvente større ting nå. Da tenker jeg rør, elektrisk som er dyrt og fikse. Ikke minst taket. Hvordan er huset generelt, det kan finnes skjulte råteskader på fasaden blant annet. Hvordan er vinduene i huset. Alt dette koster mer enn du vil klare på uføretrygd. I så fall må du bygge opp en ganske stor buffer. Du bør få noen som har greie på ting og eventuelt gå over huset før du takker ja. Dette kan bli en skikkelig utgiftspost for deg. Anonymkode: 568a7...efa Høres ut som standarden på en gjennomsnitt utleiebolig. Ville heller eid det selv, enn å betalt noen andre for å bo der. Anonymkode: 7f8b7...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #23 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): For å gjøre en lang historie litt kort, jeg har en slektning som vil gi meg huset sitt når hun flytter på eldrehjem fordi jeg har stilt opp og gitt hjelp med alt hun trengte. Huset er grei standard fra 80 tallet ca, ikke noe som haster å utbedre enda. Mine foreldre har satt seg på bakbena enda de ikke har noe å si, de mener jeg har ikke råd, at jeg vil bo meg ihel og oppussing vil ta rotta på meg økonomisk. Jeg har aldri eid noe før, alltid leid, blir skeptisk når jeg hører de sier det, men har de rett? Jeg ville ikke hatt utgifter som lån eller leie bare faste i strøm, kommunale osv og min slektning har jo klart seg i mange år på liten pensjon. Anonymkode: 7a071...274 Startlån her. Uføre på minstr sats. Eier stort 175 kvm hus. 3 barn. Kun 1 barn bor hjemme nå. ☺️ Anonymkode: 86250...eef
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #24 Skrevet 18 timer siden Hva begrunner dine foreldre i at du bor deg ihjel med? Kommunale kostnader betaler jeg hver måned, her kan det deles opp månedlig. Min mor (som også er uføretrygdet) pleide å dele opp årsummen på kommunale avgifter og alle regningene sine og betale beløpet inn på en konto hver mnd slik at det stod klart til autotrekk. Forsikringer gikk også inn på den kontoen. Bygg deg opp en buffer: betal inn en beløp du har råd til hver mnd. Da er du klar for uforutsette utgifter. De vil komme uansett om du eier eget hus eller ikke. Formueskatt ordner du ved å ta opp lån, dermed kan du ta større oppussing som tak, drenering, vinduer, maling, klenning osv. Jeg forstår ikke problemet med å FÅ et hus? Anonymkode: 03c8b...5cc 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #25 Skrevet 18 timer siden Merkelige foreldre som ikke vil at datteren skal få et hus i gave. Eneste grunn er kanskje at de er redd for at det er de som blir sittende med vedlikeholdsansvaret. Bygg opp en vedlikeholdskonto. Siden du er ikke er arbeidsfør, må du vel leie folk til det meste. Ikke belast foreldrene dine i alle fall. Anonymkode: c1f8a...a13 1 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #26 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): For å gjøre en lang historie litt kort, jeg har en slektning som vil gi meg huset sitt når hun flytter på eldrehjem fordi jeg har stilt opp og gitt hjelp med alt hun trengte. Huset er grei standard fra 80 tallet ca, ikke noe som haster å utbedre enda. Mine foreldre har satt seg på bakbena enda de ikke har noe å si, de mener jeg har ikke råd, at jeg vil bo meg ihel og oppussing vil ta rotta på meg økonomisk. Jeg har aldri eid noe før, alltid leid, blir skeptisk når jeg hører de sier det, men har de rett? Jeg ville ikke hatt utgifter som lån eller leie bare faste i strøm, kommunale osv og min slektning har jo klart seg i mange år på liten pensjon. Anonymkode: 7a071...274 Foreldrene dine skal bare holde stilt! Det som følger med huset av faste utgifter er: husforsikring og innboforsikring. Kommunale avgifter og evt eiendomsskatt. Også har du variable utgifter som du ville hatt typisk som leietaker også; strøm, internett, strømming/tv o.l Du sier ikke noe om størrelsen på din uføretrygd. Det du da gjør, er å innhente priser. Sett opp budsjett. Også setter du av feks 10k i måned for kommende utgifter på boligen. Dette er kanskje det du betaler i leie nå? Evt setter du av det du betaler i leie nå. En bolig fra 80-tallet er faktisk ikke så gammel. Hvor mye erfaring har du fra bolig? Skaff deg til tilstandsrapport på boligen, så får du også en viss oversikt på hvordan boligen ligger an. Anonymkode: 59cff...a2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #27 Skrevet 17 timer siden Så kjekt. Klart du tar imot. Du leier deg ihvertfall ihjel etterhvert slik prisene fyker. Skulle ting butte underveis som huseier kan du gjøre forskjellig, leie ut del av bolig, enten fast eller innimellom som airbnb. Det er jo også mulig å selge hvis du må. Men mest av alt vil det nok gå bra. Kjenner flere som er uføre som eier. Anonymkode: c2afd...ee2 1 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #28 Skrevet 17 timer siden Du kan jo spørre slektningen din hva de måndlige utgiftene på huset er? Og spørre foreldrene dine om hva de faktisk mener. Det er mulig de vet noe om huset som du ikke ser, f.eks vedlikehold som må gjøres. Anonymkode: cb564...b17 1
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #29 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår foreldrene dine er skeptisk. Hvis huset er fra 80 tallet og minimalt er gjort av vedlikehold så kan du forvente større ting nå. Da tenker jeg rør, elektrisk som er dyrt og fikse. Ikke minst taket. Hvordan er huset generelt, det kan finnes skjulte råteskader på fasaden blant annet. Hvordan er vinduene i huset. Alt dette koster mer enn du vil klare på uføretrygd. I så fall må du bygge opp en ganske stor buffer. Du bør få noen som har greie på ting og eventuelt gå over huset før du takker ja. Dette kan bli en skikkelig utgiftspost for deg. Anonymkode: 568a7...efa I verste fall selger hun huset i den standen det er, om enn mye lavere enn markedsverdi, til noen som har råd til å pusse opp. Da har hun likevel fått enormt med penger gratis. Selvsagt bør hun uansett takke ja. Noe annet er helt galskap! Anonymkode: 68939...48f 7 2
Beerbellygirl Skrevet 16 timer siden #30 Skrevet 16 timer siden Ingen fare kjenner da mange trygdede med hus,småbruk og leiligheter De fleste fik nok slettet gjelda med uføreforsikring. Kjenner faktisk trygdede som har bygget nytt hus også. Trygd er ei fast og stabil inntekt som også vil stille positivt ved lån med pant i bolig. Men bare husk å snu på krona,mulig du kanskje er så fysisk og psykisk svekket evt.blir sykere så du må leie inn hjelp til alt hva hus og hage krever. Men kjør på og lykke til!
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #31 Skrevet 16 timer siden Et tips til, hvis det er en stor nok hage, kan du også leie ut til noen med mikrohus for å tjene bittelitt penger der, og eventuelt ha en klausul om hjelp til snømåking og plenklipping 😊 Anonymkode: 68939...48f 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #32 Skrevet 16 timer siden Jeg arvet farmors rekkehus, og er selv ufør på minstesats. Jeg hadde ikke trodd det skulle bli så dyrt. Alt det utvendige tar sameiet felles, så jeg kan ikke utsette det men må betale inn en stor slump penger hver gang taket må fikses, drenering, husene må males, vinduer må byttes, pipe må repareres osv. Jeg får ikke lån fordi jeg har for lav betjeningsevne. Jeg får ikke solgt før jeg har oppdatert det elektriske anlegget, og må ha papirene i orden. Men jeg klarer aldri spare opp nok penger fordi sameiet hele tiden skal fikse dyre ting. Anonymkode: eb01f...74e 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Skrevet 15 timer siden Er forskjell på uføretrygden da. De med lavest sats får vel 20 000 i mnd, hadde du grei jobb får du dobbelte? Du sparer jo så mye utenom, at du kan ta opp lite lån for alvorlige problemer som må pusses opp. Og nok forsikringer, så ordner det seg! Anonymkode: b2e26...388
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #34 Skrevet 15 timer siden Ufør eller ikke, en må jo ha tak over hodet. Om en må betale 12-15000 i måneden husleie til andre, eller betale 12-15000 i lån og utgifter på eget hus, så er vel valget veldig enkelt? Bare ikke begynn å mas på dine foreldre om å få hjelp til å ordne opp i alt mulig, det kan vere det er noe slikt de egentlig bekymrer seg for, - att de skal gå som evige vaktmestere hos deg fordi du ikke evner å ordne opp i noe selv. Anonymkode: 12fe0...69b 4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #35 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjør på! Jeg har minstesats ufør, eier hus (sammen med mannen), vi har fire mill i lån. To millioner av lånet er mine. Har likevel penger til overs hver måned, sparer mye og lever greit. Det går nok fint så lenge du ikke skal gjøre alt med en gang. Ta det som er viktig. Resten kan vente. Og husk å sett av penger til bolig hver måned, så har du litt ekstra når f.eks varmtvannsberederen ryker. Anonymkode: 35a69...907 Hvordan får du to millioner i lån på minstesats ufør? Jeg får ikke to millioner med 550 000 i inntekt.... Anonymkode: 135a9...ca5 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #36 Skrevet 15 timer siden Hei igjen, nei planen er ikke å spørre mine foreldre om hjelp, dessuten sa de klart fra at det skjedde heller ikke. Ikke at jeg spurte, de har ikke hjulpet meg så mye før. Som jeg nevnte tidligere så svartmaler de mye generelt, men nå har de snakket ned huset og meg som huseier så mye at jeg mister troen og lysten på hele huset så er glad for alle tips og råd i denne tråden. Jeg har ca 27.000 utbetalt som ufør. Slektningen min sier hun kan få inn fagfolk til å se over huset, men at det ved siste sjekk var bra. Hun byttet ut varmtvannsbereder for 5 år siden, da var jeg der. Hvor lenge varer en slik feks? Anonymkode: 7a071...274 1 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #37 Skrevet 15 timer siden Angående spørsmål om mine foreldre hadde arvet, vet jeg ikke, det er kusine til en av de, men har vokst opp med henne som nær tante. Anonymkode: 7a071...274
Thyra Skrevet 15 timer siden #38 Skrevet 15 timer siden Er huset nedbetalt? Hvor mye må du betale i månedlig leie i dag? Regner med de månedlige utgiftene blir en del mindre når du slipper å betale husleie. Men da bør du spare de pengene for å ha til oppussing og vedlikehold. I verste fall, om huset forfaller litt, så raser det vel ikke sammen i din levetid? Mange rundt om kring som bor i hus som er dårlig vedlikeholdt. Selvsagt bør man ta vare på huset, men man kan jo ikke trylle fram penger heller... 1
Cirkelin Skrevet 15 timer siden #39 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei igjen, nei planen er ikke å spørre mine foreldre om hjelp, dessuten sa de klart fra at det skjedde heller ikke. Ikke at jeg spurte, de har ikke hjulpet meg så mye før. Som jeg nevnte tidligere så svartmaler de mye generelt, men nå har de snakket ned huset og meg som huseier så mye at jeg mister troen og lysten på hele huset så er glad for alle tips og råd i denne tråden. Jeg har ca 27.000 utbetalt som ufør. Slektningen min sier hun kan få inn fagfolk til å se over huset, men at det ved siste sjekk var bra. Hun byttet ut varmtvannsbereder for 5 år siden, da var jeg der. Hvor lenge varer en slik feks? Anonymkode: 7a071...274 Varmtvannsbereder varer i 15-20 år, ofte lenger. Koster rundt 15000 for ny inkl installasjon. Hvis du har 27000 utbetalt og ikke annen gjeld, så er det ingen grunn til å tro at du ikke skal klare å eie et hus. Et gjeldfritt hus får du også tatt opp lån på om det trengs utbedringer. Ta gjerne imot tilbudet til slektningen om å få fagfolk til å se over huset, så du er sikker på at det ikke er skjulte feil som koster mye. Få også noen til å hjelpe deg med å sette opp budsjett, så du setter av nok til vedlikehold og uforutsette utgifter. Hus med trekledning må males. Hvor ofte er avhengig av malingstype og ytre påvirkning av vær. Klarer du å stelle hage/måke snø? Ellers må du budsjettere med utgifter til det. Det går mer strøm i hus enn i leilighet. Litt avhengig av størrelsen på huset og om det er varmepumpe, mulighet for vedfyring eller bare panelovner. Og det er høyere forsikring. Slektningen din har sikkert oversikt over strømforbruk og alle faste utgifter, så det er et godt utgangspunkt. Kanskje lurt å tenke over hvorfor foreldrene dine er negative. Har de noen grunn til å tro du ikke klarer deg selv, eller er de generelt kontrollerende? Misunner de deg? Pleier de å trykke deg ned? Du høres veldig fornuftig ut i måten du uttrykker deg. Svartmaling og nedrakking er verken hyggelig eller nyttig! Involver dem minst mulig. Ikke la de snakke deg ned og ta fra deg pågangsmot, men sjekk alle detaljer på egenhånd. 3 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå