Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å gjøre en lang historie litt kort, jeg har en slektning som vil gi meg huset sitt når hun flytter på eldrehjem fordi jeg har stilt opp og gitt hjelp med alt hun trengte. Huset er grei standard fra 80 tallet ca, ikke noe som haster å utbedre enda. Mine foreldre har satt seg på bakbena enda de ikke har noe å si, de mener jeg har ikke råd, at jeg vil bo meg ihel og oppussing vil ta rotta på meg økonomisk. Jeg har aldri eid noe før, alltid leid, blir skeptisk når jeg hører de sier det, men har de rett? Jeg ville ikke hatt utgifter som lån eller leie bare faste i strøm, kommunale osv og min slektning har jo klart seg i mange år på liten pensjon. 

Anonymkode: 7a071...274

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! 

Jeg har minstesats ufør, eier hus (sammen med mannen), vi har fire mill i lån. To millioner av lånet er mine. Har likevel penger til overs hver måned, sparer mye og lever greit. 

Det går nok fint så lenge du ikke skal gjøre alt med en gang. Ta det som er viktig. Resten kan vente. Og husk å sett av penger til bolig hver måned, så har du litt ekstra når f.eks varmtvannsberederen ryker. 

Anonymkode: 35a69...907

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å gjøre en lang historie litt kort, jeg har en slektning som vil gi meg huset sitt når hun flytter på eldrehjem fordi jeg har stilt opp og gitt hjelp med alt hun trengte. Huset er grei standard fra 80 tallet ca, ikke noe som haster å utbedre enda. Mine foreldre har satt seg på bakbena enda de ikke har noe å si, de mener jeg har ikke råd, at jeg vil bo meg ihel og oppussing vil ta rotta på meg økonomisk. Jeg har aldri eid noe før, alltid leid, blir skeptisk når jeg hører de sier det, men har de rett? Jeg ville ikke hatt utgifter som lån eller leie bare faste i strøm, kommunale osv og min slektning har jo klart seg i mange år på liten pensjon. 

Jeg er ufør og eier bolig. Fikk kjøpt før jeg ble syk. Og er nedbetalt. Dette bidrar til at jeg har romslig økonomi nå. Da eneste jeg betaler er strøm, nett, tv og komunale utgifter.  Men må ha litt buffer, i tilelle krise, så lurt å legge av penger tilsvarende leilighet, til du har ca 100.000kr på buffer konto

Anonymkode: 0e962...0d5

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke si nei til å få et hus i gave!

Det å leie et hus overgår jo alle årlige utgifter, for ingen leier jo bort med tap 

Et hus fra 80-tallet trenger jo ingen oppussing, så sant taket er iorden. Folk pusser stort sett opp for å få det slik de vil ha det, - sjelden det er helt nødvendig. 

Ting kan også tas over en lang periode, om det er noe du vil ha byttet ut. 

Anonymkode: 2007d...0c9

• Liker 9
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Med å få hus, får du en verdi. Formueskatt f.eks

Anonymkode: 85ef3...763

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det værste som kan skje, at det ikke går rundt og du må selge? 
tenker det går helt bra, sett opp et regnskap over hva hun har hatt i utgifter. Du har vel sannsynligvis litt mer utbetalt om henne. Om det er noe du må pusse opp kan du kanskje få lån når du eier huset. Ellers , ta det etter hvert. 

hva er det foreldrene dine frykter? 

Anonymkode: ba8cd...2fc

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så ta lån og puss opp. 

Anonymkode: ba8cd...2fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Formuskatten blir minimal i forhold til å betale leie.

Selvfølgelig sier du ja til å ta i mot et gjeldfritt hus uten noen klausuler?
Hva er det verste som kan skje? Blir det for dyrt så selg huset og begynn å leie igjen.

Anonymkode: 99f8a...a01

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Så forsikring og kommunale utgifter osv vil kanskje være på 3-4000 per måned. Og når du ikke har lån eller husleie i tillegg må jo dette være perfekt for deg som er ufør. Med dagens leiepriser, herregud. Også setter du av litt penger og gjør litt og litt utbedringer. Kjør på!

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ta imot gaven! Da sitter du jo på en millionverdi. Så heldig du er. Eventuell oppussing kan du spare til, og ta litt etter litt. 

Anonymkode: 7f8b7...4f0

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på! 

Anonymkode: 0940c...7d1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke er store, åpenbare problemer går dette veldig fint. Buffer og gradvis oppussing. 

Anonymkode: 05597...e94

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig oppløftende og oppmuntrende svar! Mine foreldre har en tendens til å svartmale ting litt, men jeg ble usikker om de har rett her siden jeg ikke har eie selv før. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Primærbolig verdsettes lavt i forhold til formue, 25% av antatt markedsverdi. Så om ikke det er en veldig dyr bolig eller ts har andre verdier, så blir det knapt noen formueskatt.

Ts, jeg er uføretrygdet på minstesats som enslig. Eier to boliger og bil, og jeg får det til å gå rundt - selv om det er stramt. Nå vet jeg ikke hvilke kommunale utgifter du vil få, men det meste er en prioritering. Jeg reiser ikke på store ferier, koser meg i egen hage. Spiser enkelt (kjøtt) og kjøper sjeldent klær. Går lite ut for kaffe eller annet. Du kan også søke rammelån, jeg har et på 250 000 - om noe skulle skje som krever rask utbedring. Det ligger som en sikkerhet i bakgrunnen om min oppsparte buffer ikke dekker det. 

Anonymkode: f1bb8...ae4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville din forelder på denne slektningens side ellers ha arvet denne slekningen...? Og at vedkommende dermed ikke ønsker at du skal få huset i gave, fordi de håpte å arve det?

Utrolig merkelig å være skeptiske til dette. Det er et gratis hus! I verste fall selger du det, det er jo på ingen måte det kan vris til å sette deg i en dårligere posisjon enn hva du er i per dags dato. Det er kun positiv forbedring. 

Hvis det er nødvendig med større oppussingsplaner som f.eks tak eller kledning, så vil du jo også kunne bruke huset som sikkerhet for banken til å gå et gunstig lån. Men hvis det er flere år til slile store oppussingsbehov dukker opp, vil du ha hatt tid til å sette til side større beløp. 

Bare vær flink til å spare ved siden av løpende utgifter, spesielt fram til du har minimum 100k på en bufferkonto. Gjerne mer selvsagt, men med 100k kan du iallfall slappe litt mer av. 

Og du kan jo også vurdere å leie ut et rom eller to i høysesonger i løpet av pret, avhengig av lokasjon og din helsesituasjon. Det passer ikke for alle, men det er en helt fantastisk ekstrainntekt til å spe på bufferen! 

Anonymkode: 68939...48f

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En gave tar man imot. Denne gaven kan endre ditt liv og økonomiske situasjon POSITIVT. 

Selvfølgelig må du ta imot! 

Jeg er ufør og eier hus, og er sååå glad for at jeg eide bolig før jeg ble syk. Den verdien sikrer min alderdom. 

Anonymkode: c3a0a...cf2

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår foreldrene dine er skeptisk. Hvis huset er fra 80 tallet og minimalt er gjort av vedlikehold så kan du forvente større ting nå. Da tenker jeg rør, elektrisk som er dyrt og fikse. Ikke minst taket. Hvordan er huset generelt, det kan finnes skjulte råteskader på fasaden blant annet. Hvordan er vinduene i huset. Alt dette koster mer enn du vil klare på uføretrygd. I så fall må du bygge opp en ganske stor buffer. Du bør få noen som har greie på ting og eventuelt gå over huset før du takker ja. Dette kan bli en skikkelig utgiftspost for deg. 

Anonymkode: 568a7...efa

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på sier jeg. Er selv uføretrygdet. Og ved at jeg eier gjør at jeg har tåd til å bo. Hadde huset før jeg ble skadd. Og er så glad for det.

Utgifter i mnd jeg er fast er 12.000 kr det er da forsikring,  kommunale avgifter og strøm, Internett. Hadde aldri fått bodd billigere

Anonymkode: fe678...a00

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår foreldrene dine er skeptisk. Hvis huset er fra 80 tallet og minimalt er gjort av vedlikehold så kan du forvente større ting nå. Da tenker jeg rør, elektrisk som er dyrt og fikse. Ikke minst taket. Hvordan er huset generelt, det kan finnes skjulte råteskader på fasaden blant annet. Hvordan er vinduene i huset. Alt dette koster mer enn du vil klare på uføretrygd. I så fall må du bygge opp en ganske stor buffer. Du bør få noen som har greie på ting og eventuelt gå over huset før du takker ja. Dette kan bli en skikkelig utgiftspost for deg. 

Hvis det stemmer kan jeg få lån i banken for å dekke det når jeg eier huset uten gjeld? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er selv uføretrygd bor i hus fra  80 tallet. Så her har jeg tatt en og en ting. Er vindu da og et vindu da, skiftet varmtvannsbereder osv

Ved at ho arver uten gjeld kan en faktisk sette av eks 5-6000 kr til opp pussing i mnd. Ved å leie vil ho ikke få den muligheten, heler ikke er det at ho heler vil noen gang gå kjøpt og blir den evige leietager

Anonymkode: fe678...a00

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...