AnonymBruker Skrevet 12. april #1 Skrevet 12. april Har barn som har flyttet ut og vurderer å flytte på oss litt. Bor litt nord for Oslo nå. Satt på FINN og tittet litt, og ser at vi feks rundt Sarpsborg kan få MYE bolig for pengene kontra hva vi får her... Har kjørt/vært i området flere ganger, både på cuper, sightseeing samt at mine foreldre en periode hadde hytte ved Aremarksjøen og vi da "gjorde" Østfold mange ganger, men dette er jo helt annerledes enn å bo der... Hvordan trives dere som bor i dette området? Anonymkode: a7c2c...d94
AnonymBruker Skrevet 12. april #2 Skrevet 12. april Du det er sikkert helt greit å bo der. Men når du sier at dere får mye for pengene, ja det er riktig men det er fordi dette er et område med lav skatteinngang. Altså en fattig østlandskommune. slike kommuner trekker til seg folk med lav inntekt og kapasitet og sliter når de skal yte kommunale tjenester. jeg sier ikke at dette gjelder alle i Sarpsborg altså men det er riktig at dette er en kommune med store forskjeller. Slike kommuner tiltrekker seg ofte innflyttere uten store økonomiske ressurser. Levekår, Familiefattigdom | Fattigdommen i Sarpsborg: – Vi må unngå overføring mellom generasjonene Anonymkode: e0e54...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #3 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du det er sikkert helt greit å bo der. Men når du sier at dere får mye for pengene, ja det er riktig men det er fordi dette er et område med lav skatteinngang. Altså en fattig østlandskommune. slike kommuner trekker til seg folk med lav inntekt og kapasitet og sliter når de skal yte kommunale tjenester. jeg sier ikke at dette gjelder alle i Sarpsborg altså men det er riktig at dette er en kommune med store forskjeller. Slike kommuner tiltrekker seg ofte innflyttere uten store økonomiske ressurser. Levekår, Familiefattigdom | Fattigdommen i Sarpsborg: – Vi må unngå overføring mellom generasjonene Anonymkode: e0e54...6f3 Takk... Dette er jo noe av grunnen til at vi unngår en bygd i en annen kommune ikke så langt unna her vi bor, så det får tas med i beregningen ja... Ikke at vi er rike eller snobber, men jeg skjønner hva du mener, tror jeg! Anonymkode: a7c2c...d94
AnonymBruker Skrevet 12. april #4 Skrevet 12. april Sarpsborg har dessverre blitt et høl. IKKE flytt dit. Fattig kommune som renner over av uintegrerbare innvandrere med lav boevne, og flere og flere flytter dit, noe som tapper kommunekassa ytterligere. Anonymkode: 2f130...fee 1
test1e Skrevet 12. april #5 Skrevet 12. april For få år siden var det nesten uhørt. Nå slår politikere alarm Kommunen har laget sitt eget «innvandringsregnskap», og tallene blinker rødt. Det skjer i et politisk klima der mange har endret syn. https://www.nrk.no/ytring/for-fa-ar-siden-var-det-nesten-uhort.-na-slar-politikere-alarm-1.17660008 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #6 Skrevet 12. april Sarpsborg er den kommunen med størst andel av innvandrere i hele Norge. De er helt kjørt økonomisk. https://www.nrk.no/norge/_ekstraflyktninger_-strommer-til-kommunen_-__feilslatt-politikk-1.17655788 Anonymkode: 12954...06b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #7 Skrevet 12. april Det finnes jo også bedre, trygge områder i Sarpsborg å bosette seg i med barn. Det er et variert aktivitetstilbud og mange fine naturområder, så jeg synes ikke det er så uaktuelt. Jeg er der ofte med barn og det er mest pga jobb vi har valgt å ikke flytte dit. Anonymkode: a32eb...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #8 Skrevet 12. april Min erfaring er at det er nærmest umulig å bli akseptert om man ikke er født og oppvokst der. Selv som barn ble jeg fortalt at de voksne at jeg ikke hørte til, siden foreldrene mine var tilflyttere fra vestlandet. Enda verre var det at mine foreldre hadde høyere utdannelse. Har dere dét, er det bare å glemme det. Jeg flyttet derfra for 20 år siden, og har ikke vært tilbake flere enn 8-10 ganger på de årene. Jeg var ikke velkommen. Anonymkode: 24e25...62e 1
Snok1 Skrevet 12. april #9 Skrevet 12. april Kanskje med unntak av Moss ville jeg ikke bodd i noen Østfoldby med barn. Siden du har voksne barn, blir det en litt annen vurdering. Sjekk ut tilbudet til eldre. Jeg ville også valgt Fredrikstad framfor Sarp grunnet nærhet til skjærgården, men det er meg.
AnonymBruker Skrevet 12. april #10 Skrevet 12. april Snok1 skrev (2 minutter siden): Kanskje med unntak av Moss ville jeg ikke bodd i noen Østfoldby med barn. Siden du har voksne barn, blir det en litt annen vurdering. Sjekk ut tilbudet til eldre. Jeg ville også valgt Fredrikstad framfor Sarp grunnet nærhet til skjærgården, men det er meg. Kun nyskjerrig, men hvorfor ville du valgt Moss som bosted med barn? Anonymkode: da71e...eca
AnonymBruker Skrevet 12. april #11 Skrevet 12. april Sarpsborg var engang et ok sted men ikke nå. Mange steder som er ok Råde Larkollen Saltnes sjøhagen i Moss. Son Vestby . Anonymkode: 025f2...44a
AnonymBruker Skrevet 12. april #12 Skrevet 12. april Snok1 skrev (14 minutter siden): Kanskje med unntak av Moss ville jeg ikke bodd i noen Østfoldby med barn. Siden du har voksne barn, blir det en litt annen vurdering. Sjekk ut tilbudet til eldre. Jeg ville også valgt Fredrikstad framfor Sarp grunnet nærhet til skjærgården, men det er meg. Enig i din vurdering av Østfoldbyene, men skjønner virkelig ikke hvorfor du gjør unntak for Moss. Anonymkode: 38f13...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #13 Skrevet 12. april Sarpsborg er stort da. Ville unngått områder som Lande, Alvim, og sentrum. Meget positiv erfaring med Sandbakken som har fine turområder. Flotte tilbud til barn som liker volleyball, fotball, turn, friddrett, skyting osv. Fantastiske turområder med skog og flere flott vann i nærheten. Sandbakken er en fin skole med mange fornøyde barn og foresatte. Du slipper bom i hvertfall hverdagen, hvis du skal ut på E6 osv. Kan varmt anbefales. Har også bodd på Kurland. Trivdes der også. Anonymkode: fe8ef...029
K.B. Skrevet 12. april #14 Skrevet 12. april I overkant negative kommentarer her.. Sarpsborg er en ganske stor kommune, så det er stor forskjell på f.eks. Sarpsborg sentrum og Høysand. Men generelt sett så er det mye bedre vibes i Fredrikstad og det er en kommune med god vekst og ganske så bra med tilbud for ung og gammel. Nærme sjøen og nærme svenskegrensen er det også.
AnonymBruker Skrevet 12. april #15 Skrevet 12. april Jeg bor i Oslo men er først og oppvokst i Sarpsborg og synes folk er så negative! Jeg kunne ikke vente på å komme meg vekk når jeg var yngre, men idag ville jeg gjerne flyttet tilbake om omstendighetene hadde tillatt det. Det er mange allrighte områder med normale folk i Sarpsborg, man bør bareunngå generelt sentrum og østre bydel. Jeg ville forslått grålum eller borgenhaugen f.eks. hvis jeg selv skulle flyttet tilbake så hadde jeg nok gått for Fredrikstad område da det er litt flere tilbud og mer byfølelse. Men Østfold er et sted du kjører overalt uansett så er litt et fett sånn sett. se f.eks. på begby, bydalen, kråkerøy eller Gressvik. Hold deg generelt unna Torp, sellebakk og Lisleby og traara. Østfold har mye mennesker på trygd, mye innvandrere og mye barnefattigdom, men de har også ekstremt mange milliardærer som Terje høili etc og mange ressurssterke mennesker. De fleste jeg gikk i klasse med har doktorgrader, er leger, økonomer etc og har gode jobber i dag. jeg hadde sagt go for it! Anonymkode: db2a7...865 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #16 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sarpsborg er stort da. Ville unngått områder som Lande, Alvim, og sentrum. Meget positiv erfaring med Sandbakken som har fine turområder. Flotte tilbud til barn som liker volleyball, fotball, turn, friddrett, skyting osv. Fantastiske turområder med skog og flere flott vann i nærheten. Sandbakken er en fin skole med mange fornøyde barn og foresatte. Du slipper bom i hvertfall hverdagen, hvis du skal ut på E6 osv. Kan varmt anbefales. Har også bodd på Kurland. Trivdes der også. Anonymkode: fe8ef...029 Alvim er et rolig, trygt og hyggelig nabolag. Men, Klavestadhaugen, Sandbakken, Rokke og også Skjeberg er veldig fine steder - særlig for å slippe bom mot Halden, Sverige og Rakkestad. Anonymkode: 91102...997 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #17 Skrevet 12. april Dersom du velger områdene sør for Sarpsborg. Skjeberg, Høylandet, Sandbakken, Feriehjemmet så finner du den fineste skjærgården. Mye finere enn i Fredrikstad. Veldig greit med enkel og rask tilgang til E6. 5-10 min i bil så er du på E6. Dyrere, men ikke verdt det i Fredrikstad. Ikke så hyggelige mennesker i Fredrikstad. De snilleste menneskene finner du i Halden synes jeg. Anonymkode: fe8ef...029 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #18 Skrevet 12. april Jeg er imponert over frivilligheten i Sarpsborg. Det finnes tilbud innen friluft, eldretrim, biblioteket er fantastisk med mange spennende foredrag, sosiale arenaer, variert kulturtilbud, gode områder i både skog og ved sjø og innsjø. Anonymkode: 91102...997 2
Snok1 Skrevet 12. april #19 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kun nyskjerrig, men hvorfor ville du valgt Moss som bosted med barn? Anonymkode: da71e...eca Nærheten til Oslo gjør at tapet av de tradisjonelle industribedriftene ikke har hatt like stor negativ effekt på demografien. Mange fine boområder både på fastlandet og på Jeløy.
AnonymBruker Skrevet 12. april #20 Skrevet 12. april Kjenner meg ikke igjen av beskrivelsen av Sarpsborg her, for en svart maling. Ja, det er mye innvandring i Sarpsborg, men merker ikke store forskjellen fra den byen til Fredrikstad, Halden. Derimot Moss er det mye problemer synes jeg, opplever der mer problemer med vold, rus og mobbing, Jeg har bare høyt utdannet venner, og ingen av de blir utestengt, mobbet eller sett rart på som hevdet. Skjærgården er finere i Sarpsborg (gamle skjeberg enn Fredrikstad, men mang tror Hvaler hører til Fredrikstad. Noe den ikke gjør. Jeg som ekte sarping har alltid ønsket andre velkommen og det har venner av meg også. Så du får mye for pengene, og det er mye fint i Sarpsborg, generelt i Østfold. Vi blir dessverre sett ned på vi som bor i Østfold pga dialekten ble tulla mye med på 90 tallet. Det henger igjen, at vi er litt dummere enn andre, mindre utdannet og ikke et sted å flytte til. Ingen av venner av meg som har flyttet til har angret. Den vgs som er dårligst i Østfold ligger i moss, men problemene skal tas tak i der nå. Vi har mye å forbedre oss med, men nei det er ikke helt svart her. Vi er fine folk, skjærgården er flott, skogen, og andre naturområder er vakre selv om vi ikke har store fjell, slående natur og dype fjorder Velkommen🥰 Anonymkode: 44365...5ee 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå