Gå til innhold

Til retten for å endre samvær

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har vært i retten for å endre en samværsavtale? Hvilke erfaringer har du? 

Anonymkode: 05e54...2ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Endte med forlik som var en ren avskrift av mitt opprinnelige forslag til avtale.
Nedside er at det koster skjorta og halve garderobeskapet å komme fram til et resultat som to voksne mennesker bør klare å avtale over et krus med te. Bonusen er at et rettsforlik er juridisk bindende, noe en samværsavtale ikke er.

• Liker 4
Skrevet

Ikke for å endre samværsavtale, men for å vurdere omsorgsevne og få en 'avtale' i utgangspunktet.

Dette endte også med forlik som var mye strengere mot den andre forelderen enn det jeg hadde prøvd å få til før rettsak ble ett tema.

Samvær med tilsyn. 35 timer i året. Praktisk effekt. Den andre forelderen ga helt opp og viser seg kanskje en gang i året.

Dette lille glimtet av samvær er svært ødeleggende for barnet. Jeg har vært inne på tanken med ny rettsak for å ta hele ansvaret på papiret også, men kostnaden gjør at det vil gå ut over livskvalitet.

Anonymkode: 41134...f58

Skrevet

naboen dro eksen for retten på samvær etter at hun fulgte råd fra bup, ppt, skole, barnevern og reduserte samværet og tapte så det sang etter selv om han var i den tro at han ville vinne og snakket høyt om at nå skulle han "tamrotta på henne med loven i hånd" fordi han i følge ham selv hadde "krav på mins 50/50" det ble etterhvert veldig stille så jeg lurte på hva osm egentlig skjedde og fant ut via bekjente i hennes familie at han hadde tapt så det suste
- i tillegg fikk hun alt foreldreansvar alene selv om han fikk fortsatt samvær ble det begrenset, retten fastla samværet ned til ukedag og klokkeslett slik at han ikke kunne skape konflikt i etterkant av dommen. Ikke at det hindrer han i å fortsette som før og lage problemer, men ja, han tapte så det suste.. og fortsetter som før men nå sier pipe at retten er korrupt og dommeren forutintatt og han har blitt "fratatt farsrollen" 😝 

Anonymkode: 98756...010

Skrevet

Jeg har vært flere ganger i retten, men kun en gang har jeg initiert. Da for å endre samværet. Det endte med at bf sa fra seg hele samværsretten.

(Alle gangene bf har initiert, har han tapt for de som lurte…)

Anonymkode: cfadc...d45

Skrevet

Som mann skal det svært mye til å få mer samvær i retten. Likestillingen er selvsagt svært fraværende der. For flere år siden vurderte jeg rettsak mot eks ang samvær da hun var psykisk svært syk men fikk klar beskjed fra advokat at menn taper 9 av 10 ganger i retten. Det skulle visst være svært alvorlig om jeg som mann skulle vinne fram på noe.

Anonymkode: 12523...737

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som mann skal det svært mye til å få mer samvær i retten. Likestillingen er selvsagt svært fraværende der. For flere år siden vurderte jeg rettsak mot eks ang samvær da hun var psykisk svært syk men fikk klar beskjed fra advokat at menn taper 9 av 10 ganger i retten. Det skulle visst være svært alvorlig om jeg som mann skulle vinne fram på noe.

På folkemunne er det nok sånn og kanskje det skjer. Det var nemlig slik før da loven talte i mors favør. Slik er det ikke lenger. Ikke etter min erfaring.

• Liker 2
Skrevet

Prøvde å redusere samvær med far. Ble ikke trodd av dommer eller sakkyndige så samværet ble 50/50 på papiret.

Xen pendler nå mellom USA og Norge. Barna bor fast hos meg. 

Forstå det den som kan...🤦

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På folkemunne er det nok sånn og kanskje det skjer. Det var nemlig slik før da loven talte i mors favør. Slik er det ikke lenger. Ikke etter min erfaring.

Ok, ja dette er for 15 år siden så mulig noe har skjedd siden da.

Skrevet

Ja. Vi var i rettsmekling. Vi kom frem til en avtale der så det ble ikke hovedforhandling. Det vart da nesten slik som jeg hadde forsøkt å få til uten å måtte ta det til retten. Hadde advokatforsikring da så kostet ikke meg så mye mer enn egenandelen. 

Anonymkode: c40f3...aef

Skrevet

Ja. Mannen vant på alle punkt, og moren fikk ikke lenger lov til å bedrive sin samværssabotasje. Det gikk fra 20 % til 50/50. 

Et avgjørende punkt var at mor hadde søkt om avlastning, samtidig som far ønsket mer samvær. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...